Prof. Halina Sawecka

Prof. dr hab. Halina Sawecka

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Adres e-mail: hsawecka@wp.pl

Obszary zainteresowań badawczych:

Badania naukowe prof. Haliny Saweckiej skupiały się wokół współczesnego teatru i dramatu francuskiego obszaru językowego, teorii i historii teatru i dramatu, literatury porównawczej takich autorów jak: Chateaubriand i Brancati, Bourget i De Roberto, Baudelaire, Butor, Ghelderode i Arrabal, Shakespeare parodiowany przez Witkiewicza czy Gombrowicza. Prof. Sawecka jest też uznaną specjalistką i znawcą teatru Luigi Pirandella i jego wpływów w teatrze europejskim.

Uzyskane stopnie/tytuły naukowy:

Prof. Sawecka studiowała filologię romańską na Wydziale Humanistycznym Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. W 1956 roku, po uzyskaniu tytułu magistra, rozpoczęła pracę naukowo-dydaktyczną na KUL-u, kontynuując jednocześnie rozpoczęte w 1954 roku studia filozoficzne. Po studiach w Instytucie Studiów Teatralnych na paryskiej Sorbonie, gdzie przebywała jako stypendystka rządu francuskiego, w 1963 roku obroniła rozprawę doktorską na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 1980 roku obroniła rozprawę habilitacyjną, za którą otrzymała nagrodę Ministra Szkolnictwa Wyższego i Techniki. Tematem rozprawy były Struktury pirandellowskie w teatrze francuskim w latach 1920-1950. W 1991 roku Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej nadał Halinie Saweckiej tytuł profesora, a w 1999 roku została mianowana na stanowisko profesora zwyczajnego.

Sprawowane funkcje:

1981-1993 – kierownik Zakładu Filologii Romańskiej

1984-1987 – funkcja Prorektora ds. studenckich UMCS, członek Senatu uczelni oraz szeregu komisji uniwersyteckich

1992-1995 –członek Komisji Ekspertów Ministra Edukacji Narodowej

Wizytujące profesury/staże naukowe w kraju/za granicą:

W roku akademickim 1988/89 prof. Sawecka wygrała konkurs na stanowisko profesora literatury francuskiej na Uniwersytecie Paris III Sorbonne Nouvelle. Prowadziła tam wykłady na temat wpływów antycznych i biblijnych w literaturze francuskiej XIX i XX wieku dla studentów ostatniego roku studiów magisterskich oraz o filozofii i teatrze lat 50. XX wieku dla doktorantów studiów DEA (Diplôme d’Études Approfondies). Kilkakrotnie prowadziła również wykłady dla słuchaczy Międzynarodowego Seminarium Doktoranckiego organizowanego przez Centre National de Recherche Scientifique (Narodowe Centrum Badań Naukowych) i paryski Uniwersytet Paris IV Sorbonne.

Dwukrotnie została zaproszona przez Uniwersytet w Limoges do poprowadzenia seminarium dla uczestników agrégation: w 1992 o teatrze Ionesco, a w roku 1995 – o teatrze Montherlanta.

Była wielokrotnie zapraszana do wygłaszania referatów lub serii wykładów przez szereg uniwersytetów, instytutów i ośrodków badawczych, takich jak Uniwersytet w Atenach, uniwersytety francuskie w Clermont-Ferrand, Saint-Etienne, Nancy 2, Limoges, Perpignan, Arras, Uniwersytet Paul Sabatier w Tuluzie, Uniwersytet w Antwerpii, w Umea, Louvain la Neuve, Société Paul Claudel i Centre du Dialogue (Centrum Dialogu) w Paryżu i Società Nazionale Dante Alighieri.

Granty badawcze/projekty:

1986/1988 – udział w pracach Centre National de Recherche Scientifique (Narodowego Centrum Badań Naukowych) w Paryżu oraz Uniwersytetu Paris IV Sorbonne w ramach programu badawczego zatytułowanego Twórczość teatralna i wiedza naukowa w Europie od Średniowiecza po nasze czasy, realizowanemu pod patronatem Rady Europy

1987/1988 – pobyt w Salzburgu jako Gastprofessor w Internazionales Forschugscentrum für Grandfragen der Wissenschaften, uczestnicząc w międzynarodowym projekcie badawczym na temat pojęcia zła w literaturze.

lata 90. – uzyskanie indywidualnego grantu badawczego, dotyczącego teatru Claudela, w ramach którego powstała książka „Paul Claudel, Wybór dramatów”, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1998 – pierwsze w Polsce wydanie tłumaczeń tego światowej sławy dramatopisarza francuskiego

Opieka nad doktoratami/magisteriami:

W czasie swojej wieloletniej pracy dydaktycznej prof. Sawecka wypromowała niezliczoną rzeszę magistrantów, 11 doktorów. Była także recenzentem szeregu rozpraw doktorskich i habilitacyjnych oraz wniosków o nadanie tytułu profesora. Dziewięciokrotnie była superrcenzentem Centralnej Komisji Kwalifikacyjnej

Otrzymane nagrody i odznaczenia:

Prof. Sawecka uzyskała prestiżowy tytuł Oficera Palm Akademickich przyznawany za wyjątkowe zasługi przez Francuskie Ministerstwo Edukacji Narodowej. Została też odznaczona Medalem Uniwersytetu przez Uniwersytet w Limoges oraz Uniwersytet Paul Sabatier w Tuluzie. Otrzymała również Złoty Krzyż Zasługi.

Wybrane najważniejsze (lub najnowsze) publikacje:

Książki:

  1. Structures pirandelliennes dans le théâtre français 1920-1950, UMCS, Lublin 2017 (1980).
  2. Paul Claudel: Wybór dramatów, Introduction, choix, notes par Halina Sawecka, Wydawnictwo UMCS, 1998 Lublin.

Publikacje pod redakcją:

  1. Rire au théâtre. Textes réunis par Halina Sawecka, Wydawnictwo KUL, Lublin 1997.

Artykuły (wybór):

  1. Dans le sillage de Gabriel Marcel : théorie et pratique du théâtre, [w:] Le théâtre à (re)découvrir I, réd. Witold Wołowski, Peter Lang 2018.
  2. Wokół dramaturgii Gabriela Marcela – teorie, praktyki teatralne (Gouhier, Schneider, von Balthasar, Wojtyła”, [w:] Teatr warty przypomnienia, red. Witold Wołowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2018.
  3. Figure du Christ face aux profanateurs et blasphémateurs dans le théâtre du XX siècle, [w:] Théâtre et drame musical: revue européenne bilingue, Paris 2009.
  4. Witkiewicz ou le triomphe du grotesque, [w:] Grotesque et spatialité dans les arts du spectacle et de l’image en Europe ( XVe- XXIe siècle),Peter Lang, Berne 2012.
  5. De Corneille à Pirandello ou le théâtre du point de vue de l’imaginaire, [w:] Papers of French Seventeenth Century Literature, 2007, p. 417-425.
  6. Le "Lorenzaccio" d'A. de Musset – d'une inscription dans le réel à une identité dans le rêve, [w :] Théâtre et drame musical: revue européenne bilingue, Paris 2007.
  7. Da Pirandello a Genet: incertezza della personalità al femminile, [w:] La figura femminile nella narrativa e nella drammaturgia europea del primo Novecento, Wydawnictwo UMK, Toruń 2006.
  8. Être sœur et frère chez les Atrides, [w:] Frères et/ou sœurs dans les littératures romanes. Textes réunis et présentés par Czesław Grzesiak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006.
  9. Gabriel Marcel: antropologia a sacrum w teatrze, [w:] Wschód i Zachód w poszukiwaniu Europy duchowej, Wydawnictwo KUL, Lublin 2006.
  10. Les bonnes de Genet: degré de réalité du personnage, [w:] Statut du domestique, Textes réunis et présentés par Czesław Grzesiak, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2004.
  11. L’art moderne et le sacré: le cas théâtre, [w:] Coexistence humaine et le développement double, Montréal 2002, Éd. Montmorency.
  12. Structures dramaturgiques du double, [w:] Figures du double dans la littérature européenne. Actes du colloque international Centre de Recherches sur les cultures littéraires européennes, Nancy 2001, Université de Nancy.

Pełniejsza bibliografia znajduje się w: Theatralia du texte au spectacle. Mélanges offerts à Halina Sawecka, réd. Maria Falska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2007.

Hobby: miłośniczka Roztocza


Opracowała: Renata Jakubczuk

Opracowanie edytorskie: Dawid Kobylański