PRACOWNIA UMIĘDZYNARODOWIENIA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO

Adres

ul. Głęboka 45, pok. A.5.06
20-612 Lublin

Opis

O PRACOWNI

Pracownia Badań Umiędzynarodowienia Szkolnictwa Wyższego została powołana decyzją dyrektora Instytutu Stosunków Międzynarodowych UMCS w październiku 2023 r. w celu systematyzacji i intensyfikacji badań w obszarze rozumianego wielowymiarowo procesu umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego.

Badania realizowane w Pracowni obejmują kilka głównych obszarów:

  • Badanie uwarunkowań umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego. Czynniki które warunkują ten proces mają charakter instytucjonalny i systemowy. W odniesieniu do systemu szkolnictwa wyższego w Polsce badane są również czynniki z zachowaniem podziału na czynniki o charakterze wewnętrznym i zewnętrznym.
  • Badania umiędzynarodowienia funkcji uczelni wyższych. Badania są prowadzone w odniesieniu do trzech kluczowych funkcji w zakresie: naukowo-badawczym, dydaktycznym, promocyjnym, kontaktu z otoczeniem.  W znacznym zakresie badania te są realizowane w odniesieniu do funkcjonowania Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej jako studium przypadku, co w rezultacie ma szanse przyczynić się do opracowania diagnoz użytecznych w kontekście wsparcia umiędzynarodowienia Uniwersytetu.
  • Badania procesu inkluzji cudzoziemców rozumianego jako system działań, rozwiązań i narzędzi (organizacyjnych, administracyjnych, finansowych oraz prawnych) wykorzystywanych przez uczelnię wyższą, zorientowanych na włączanie cudzoziemców (zagranicznych studentów, doktorantów i pracowników) w jej funkcjonowanie. Badania koncentrują się wokół uwarunkowań, w tym podstaw normatywnych, interesariuszy oraz etapów tego procesu. Przedmiotem badań są koncepcje: Inclusive University, internacjonalizacja „w domu”, w tym analiza programów out-reach`ingowych, grupy interesariuszy oraz etapy procesu inkluzji.   
  • Badania procesów umiędzynarodowienia z wykorzystaniem metod data science – badania dużych zbiorów danych dotyczących umiędzynarodowienia, w tym: analizy statystycznej danych odnoszących się do rekrutacji na studia anglojęzyczne, anglojęzycznych programów szkół doktorskich, losów absolwentów zagranicznych. Badania, poza wartością poznawczą, mają również walor użyteczny w korelacji z kampanią rekrutacyjną oraz wdrażaniem strategii mającej na celu pozyskanie najlepszych kandydatów. Badania procesów umiędzynarodowienia z wykorzystaniem metod data science są realizowane w ramach interdyscyplinarnej współpracy z Hanoi University oraz informatykami z Instytutu Informatyki UMCS.
  • Analizy porównawcze w odniesieniu do rozwiązań instytucjonalnych i systemowych w Polsce i na świecie w zakresie internacjonalizacji szkolnictwa wyższego. Przedmiotem badań są: narzędzia umiędzynarodowienia szkolnictwa wyższego, w tym: programy kształcenia, różne formy dokształcania, programy stypendialne, programy pomocowe, programy dla naukowców.

Dodatkowe zadania realizowane w Pracowni obejmują również: opracowania naukowe oraz ekspertyzy, wnioski aplikacyjne o środki zewnętrzne, w tym granty o charakterze interwencyjnym.