O projekcie

Celem interdyscyplinarnego projektu "Matematyczne echa lessowych wąwozów" jest popularyzacja wyników badań naukowych, prowadzonych przez pracowników naukowych UMCS w zakresie nauk ścisłych, przyrodniczych, społecznych i artystycznych ze szczególnym uwzględnieniem ich wzajemnego oddziaływania.

Projekt przybliży uczestnikom wiedzę na temat synergii działania pozornie odległych dziedzin nauki i zwróci uwagę na konstruktywne efekty wielokierunkowej edukacji i samorozwoju. Ma on na celu upowszechnianie, w przystępny sposób, wyników badań naukowych grupom nienaukowców: dzieciom, młodzieży, mieszkańcom regionu i turystom, pasjonatom matematyki, geologii, informatyki i nowoczesnych metod pracy z uczniem, w tym ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, które do tej pory nie interesowały się wynikami badań naukowych, ze względu na przeświadczenie, że są to dziedziny zbyt trudne i ich nie dotyczą.

Muzyka uczy operacji myślowych, w tym analizy, porównań czy syntez. Badania potwierdzają, że dzieci, które systematycznie ćwiczą grę, osiągają lepsze rezultaty w nauce przedmiotów ścisłych, w szczególności matematyki.

Matematyka od zawsze była postrzegana jako dziedzina teoretyczna i dostępna tylko wąskiemu gronu naukowców, a zastosowania znajduje głównie w fizyce, chemii i informatyce. W ostatnich latach nastąpił dynamiczny rozwój innych dziedzin nauki wykorzystujących zaawansowane metody obliczeniowe, jak biomatematyka, geomatematyka i geoinformatyka. W okresie pandemii wyraźnie widoczny był wpływ matematyki na badania epidemiologiczne, np. symulacje rozprzestrzeniania się wirusa, tworzenie elektronicznych map zachorowalności, zasięgu wirusa i prognoz epidemiologicznych.

Funkcjonująca w szkołach inicjatywa edukacyjna „Laboratoria przyszłości" oferuje wsparcie szkół w budowaniu wśród uczniów kompetencji w zakresie nauki, inżynierii, technologii, sztuki i matematyki (kierunki STEAM). Projekt "Matematyczne echa lessowych wąwozów" ma na celu wzmocnienie tego wsparcia. Pokażemy uczestnikom projektu matematykę w codziennych, coraz bardziej zaawansowanych i nieoczywistych zastosowaniach.

Osiągnieciu celu projektu będą służyły nowoczesne metody dydaktyczne i edukacyjne wykorzystujące najnowsze wyniki badań naukowych z zakresu kognitywistki, matematyki, informatyki, muzykologii, geologii, geografii i dydaktyki.

W ramach projektu funkcjonują dwie strony internetowe:

www.echanauki.umcs.pl 

www.zobaczmatematyke.umcs.pl