Jednostki i pracownicy - książka adresowa

dr Rafał Czekaj

dr Rafał Czekaj
Stanowisko
adiunkt
Jednostki
ZAKŁAD ESTETYKI
Telefon
81 537 54 85 (w godzinach konsultacji)
Adres e-mail
Wyświetl
Konsultacje

Środa, godz. 13.00 -15.00

Adres

Collegium Humanicum, Wydział Filozofii i Socjologii, pok. nr 235
pl. Marii Curie-Skłodowskiej 4
20-033 Lublin

O sobie

Zainteresowania badawcze: estetyka filozoficzna i społeczne konteksty praktyk artystycznych.


Działalność naukowa

Publikacje:

Książki:

Artykuły:

  • Autonomia sztuki w teorii estetycznej Adorna, w: Przestrzenie autonomii - sztuka, filozofia, kultura, T. Pękala (red.), Wydawcnictwo UMCS, Lublin 2017, str. 153-162
  • Autonomiczne Centrum Społeczne Cicha4 w Lublinie, (A. Ziętek współautorka) w: Kultura i rozwój. Analizy, rekomendacje, studia przypadków, J. Hausner, I. Jasińska, M. Lewicki, I, Stokfiszewski (red.), ISBN 978-83-65369-58-1, Warszawa 2016, str. 241-260
  • Inicjatywa sąsiedzka „Kultura na Sielcach”, (A. Ziętek współautorka) w: Kultura i rozwój. Analizy, rekomendacje, studia przypadków, J. Hausner, I. Jasińska, M. Lewicki, I, Stokfiszewski (red.), ISBN 978-83-65369-58-1, Warszawa 2016, str. 343-362
  • Estetyka i polityczność sztuki, w: Teatr, teatralizacja, performatywność, T. Pękala (red.), Lublin, 2016, str. 393-404
  • Aesthetics and the Political Turn in Art., w:„Art Inquiry”, vol. XVII (XXVI), 2015, str. 83-92
  • Tam, gdzie Adorno spotyka Witkacego, w: Witkacy w kontekstach, T. Pękala (red.), Lublin 2015, str. 159-170
  • Krytyczne muzeum sztuki, [w:] T. Pękala (red.), Powrót modernizmu?, ISBN  978-83-7784-316-1, wyd. UMCS, Lublin 2013, str. 146-155
  • Sztuka wkracza na rewiry – polityka jako rzemiosło artystyczne [w:]S. Hejno (red.), Rewiry. Pracownia sztuki zaangażowanej społecznie, ISBN 978-83-62495-23-8, wyd. Episteme, Lublin 2012, str. 15-21
  • Eksploracja pytania o możliwość nowej estetyki, w: (Od)nowa – znowu – na nowo. Rekapitulacja, J. Wach, Ł. Janicki (red.), Wyd. UMCS, Lublin, 2012, str. 71-78
  • Treść sztuki w teorii estetycznej Adorna, w: Materia sztuki, M. Ostrowicki (red.), Universitas, Kraków 2010, str. 379-390
  • Pukać i nasłuchiwać. Adorno o społeczeństwie, sztuce i tradycji, w:Zeszyty Naukowo-Artystyczne ASP „Dyskurs”nr 7/2008
  • Duch sztuki i obietnica nie do spełnienia. W poszukiwaniu pozytywnych konkluzji „Teorii estetycznej” Adorna, „Sztuka i Filozofia”, t. 28, 2006, str. 151–163

 

Recenzje:

  • Erudyta na szańcach kultury masowej [U. Eco, Po drugiej stronie lustra i inne eseje, przeł. J. Wajs, Wyd. W.A.B., Warszawa 2012], w: „Akcent”, nr 3 (133), 2013, str. 140-142
  • Estetyka na ławie oskarżonych [M. A. Potocka, Estetyka kontra sztuka, Fundacja Aletheia, Warszawa 2007], w: „Rita Baum”, nr. 12, 2008, str. 157-159

 

Konferencje:

  • Dyskursy sztuki. Dyskursy o sztuce, Zakład Esgtetyki UMCS, Zakopane, 1-4 czerwca 2017. Referat: Porządki interpretacyjne sztuki.
  • Witkacy artiste transversal, hier at aujourd'hui, Francuski Instytut Kultury Polskiej,  Université de Nancy II, Francja, 17 marca 2017. Referat: Where Adorno Meets Witkacy. Common Philosophical Themes.
  • Przestrzenie autonomii - sztuka, filozofia, kultura, Zakład Estetyki UMCS, Zakopane, 2-5 czerwca 2016. Referat: Autonomia sztuki w teorii estetycznej Th. W. Adorna.
  • Revisions of Modern Aesthetics, The University of Belgrade and the Society for Aesthetics of Architecture and Visual Arts, Belgrad, Serbia, 26-28 czerwca 2015. Referat: Aesthetics and Political Turn in Art
  • Teatr, teatralizacja, performatywność, Zakład Estetyki UMCS, Zakopane, 28-31 maja 2015. Referat: O sztukach produkujących skutek.
  • 2. Konferencja z cyklu „Kultura i rozwój” organizowana przez Instytut Studiów Zaawansowanych, Warszawa, 25 listopada, 2014. Referat: Autonomiczne Centrum Społeczne Cicha 4 – studium przypadku.
  • Ogólnopolska Konferencja Witkacy w kontekstach. Stanisław Ignacy Witkiewicz a kryzys metafizyki, UMCS, Zakopane, 22-25 maja, 2014. Referat: Tam gdzie Adorno spotyka Witkacego – wspólne motywy filozoficzne.
  • Ogólnopolska Konferencja Sztuka w przestrzeni publicznej. Artystyczne wymiary wytwarzania kapitału kulturowego, Uniwersytet Śląski, Cieszyn 29.04.2014, referat: Sztuka polityczna w przestrzeni miasta. Pracownia Sztuki Zaangażowanej Społecznie.
  • Ogólnopolska Konferencja Estetyka w przestrzeni społecznej, Uniwersytet Rzeszowski, Rzeszów, 12-13 maja 2014. Referat: Polityczny charakter praktyk artystycznych.
  • International Interdisciplinary Conference on Social Innovation, Mykolas Romeris University Research Days 2013, Wilno 09-10.10.2013 (referat:  Critical Museum of Art).
  • 19. International Congress of Aesthetics – Aesthetics In Action, Kraków, 21-21.07.2013, referat: A Concept of Aesthetics – Adorno and Rancière; prowadzenie sesji Sphere of Transiton z udziałem: Joăo Pedro Cachopo (Universidade Nova de Lisboa), Nobuyuki Kakigi (Hiroshima City University) , Myriam Avila (Associacao Brasileira de Estetica).
  • Międzynarodowa konferencja naukowa Arts and Ethics, Langley, Kanada, 17-18 października 2012 (referat: Ethical Motivations in Art: Theory and Practice)
  • Międzynarodowa Konferencja Naukowa Estetyka jako narracja i metanarracja, Gdańsk, 27-28 września, 2012 (referat: Zwrot performatywny w kulturze i sztuce)
  • IX Polski Zjazd Filozoficzny, Wisła, 17-21 września 2012, (referat: Dialektyka piękna i brzydoty w teorii estetycznej Adorna)
  • Ogólnopolska Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa Polityczne konteksty sztuki, Kazimierz Dolny, 13-14 września 2012 (referat: Jacques Rancière i polityczność sztuki)
  • Ogólnopolska Konferencja Naukowa Powrót modernizmu?, Kazimierz Dolny, 19-20 kwietnia 2012 (referat: Krytyczne muzeum sztuki)
  • I Międzynarodowa Interdyscyplinarna Konferencja Naukowa z cyklu „Wspólne drogi”, Lublin, 19-20 maja 2011 (referat: Pytanie o możliwość nowej estetyki)
  • VIII Polski Zjazd Filozoficzny, Warszawa, 15-20 września 2008 (referat: Dzieło sztuki a zaangażowanie w teorii estetycznej Adorna)
  • XXXIV Ogólnopolska Konferencja Estetyczna Materia w sztuce, Kraków – Przegorzały, 19 – 21 maja 2008 (referat: Treść sztuki w teorii estetycznej Adorna).