The adressbook

dr Ilona Dąbrowska

Stanowisko
adiunkt
Jednostki
KATEDRA MEDIÓW AUDIOWIZUALNYCH
Adres e-mail
Wyświetl
Link do Bazy Wiedzy
Ilona Dąbrowska
Konsultacje


 Konsultacje w sesji letniej 2024/2025

 

24.06 - godz: 10:00 - 12:00,

26.06 - godz.: 10:30 - 11:30,

1.07 - godz.: 10:00 -12:00.


Poszę o wcześniejszy kontakt mailowy: ilona.dabrowska@mail.umcs.pl




Linki MS Teams do zajęć w semestrze letnim 2024/2025:

Wprowadzenie do Infobrokeringu: bnm6bxy
Infobrokering: 6qklikp
Podstawy grafiki komputerowej: wmo9mj6
Technologia produkcji w mediach: j7sace9
Warsztat postprodukcji medialnej: 879n18d
Edycja i montaż PRiZI: 3hwrj1w
Montaż obrazu i dźwięku: pqd5j6r


Seminarium: k0p97p3


konsultacje w trybie online: kod MS Teams: pai8lb3


 




O sobie

Doktor nauk społecznych w zakresie nauk o mediach, zajmuje się mediami społecznościowymi, produkcją medialną, dziennikarstwem internetowym, e-komunikacją oraz jej społecznymi i kulturowymi implikacjami. Adiunkt w Instytucie Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
PhD; social sciences in the field of media sciences, deals with social media, media production, online journalism, e-communication and its social and cultural implications. Assistant professor at the Institute of Social Communication and Media Sciences at the Faculty of Political Science and Journalism at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin.

Zajęcia prowadzone na kierunkach: Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, Produkcja medialna, Społeczeństwo informacyjne oraz Marketing i brokering informacji (studia podyplomowe). Prowadzone przedmioty: Technologia produkcji medialnej, Pracownia audiowizualna, Edycja i montaż, Grafika komputerowa, Infobrokering.
Classes conducted in the following fields: Journalism and Social Communication, Media Production, Digital Society and Marketing and Information Brokerage (postgraduate studies). Courses: Media production technology, Audiovisual studio, Editing and editing, Computer graphics, Infobrokering.
 
Prezeska Międzynarodowego Instytutu Edukacji Medialnej,
Ekspertka Narodowego Centrum Badań i Rozwoju,
Przewodnicząca Zarządu Lubelskiego Inkubatora Przedsiębiorczości,
Członkini Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej,
Stypendystka Stypendium Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Prezydenta Miasta Lublin, Rektora UMCS,
Laureatka nagród w dziedzinach artystycznych: film i sztuki wizualne,
Wielokrotna uczestniczka projektów Youth in Action.
 
→ President of International Media Education Institute
→ Expert of the National Center for Research and Development,
Chairwoman of the Management Board of the Lubelski Entrepreneurship Incubator,
→ Member of the Polish Society of Social Communication,
Scholarships: Ministry of Science and Higher Education, Mayor of Lublin City, UMCS Rector,
→ Winner of awards in the arts: film and visual arts,
→ Multiply participant of Youth in Action projects.


Działalność naukowa

Publikacje/publications:

Polarisation in Comments Under Videos Featuring Volodymyr Zelensky Published on Youtube. Polish Political Science Review, 2024, Sciendo, vol. 12 no. 2, pp. 98-116. https://doi.org/10.2478/ppsr-2024-0014

Technologia deepfake w kampanii parlamentarnej w Polsce w 2023 roku. Studia Politologiczne. 2024;74, https://www.studiapolitologiczne.pl/Technologia-deepfake-w-kampanii-parlamentarnej-nw-Polsce-w-2023-roku,199401,0,1.html

Człowiek zalgorytmizowany. Media i Społeczeństwo 2024; 20 (1/Zeszyt 1): 157-168. Człowiek zalgorytmizowany/Algorytmic Human | Media i Społeczeństwo (ubb.edu.pl)

Pasje młodzieży a technologiczna współczesność. Horyzonty Wychowania, 22(63), 2023, 77-85. https://doi.org/10.35765/hw.2023.2263.09

Kryzys wizerunkowy w serwisach społecznościowych – przykład Mamy Ginekolog. Media – Biznes – Kultura. Dziennikarstwo i komunikacja społeczna, 14, 2023,  175-191. CEEOL - Journal Detail

Instagram w procesie zarządzania wizerunkiem – przykład profilu Mama Ginekolog, Mediatization Studies, 6, 2022, 71-83. CEEOL - Article Detail

Stan aktualny i marketing elektromobilności w Polsce, W: Inżynieria Transportu, red. Ewa Dębicka, Daniel Pieniak, Lublin 2022, s. 13-31.

Edukacja zdalna w czasie pandemii - perspektywa rodziców i opiekunów, W: Horyzonty Wychowania, red. Marta Prucnal-Wójcik, nr 20 (54), Kraków: Akademia Ignatianum w Krakowie, 2021, s.43-52, DOI: ttps://doi.org/10.35765/hw.2036  

Internetowy hejt wobec chorych oraz pracowników służby zdrowia w czasach pandemii wirusa SARS-CoV-2 w Polsce, W: Media - Kultura - Komunikacja Społeczna, red. Marzena Świgoń, nr 17, Olsztyn: Wydawnictwo UWM, 2021, s. 89-103. https://doi.org/10.31648/mkks.6410

Deepfake – nowy wymiar internetowej manipulacji, W: Zarządzanie Mediami, red.Bogusław Nierenberg, t. 8, nr 2, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2020, s. 89-101.

Personalizacja online, W: B. Mróz (red.), Bezpieczeństwo konsumentów na rynku tradycyjnym i wirtualnym, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 2020, s. 151-166.

Badanie aktywności internautów w mediach społecznościowych, W: I. Hofman, D. Kępa – Figura (red.), Współczesne media t.1: Problemy i metody badań nad mediami, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2020, s. 237-246.

Media społecznościowe w trzecim sektorze, Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2019, 288 stron.

Inno-broker. Teoria i praktyka, Lubelski Park Naukowo-Technologiczny S.A., Lublin 2015, s. 66-71.

Politycy w serwisach społecznościowych w kontekście wyborów do Parlamentu Europejskiego, W: A. Łukasik-Turecka (red.), Wybory do Parlamentu Europejskiego w Polsce w 2014 roku, Wydawnictwo KUL, Lublin 2014.

Polscy politycy w serwisach społecznościowych, Lublin, W: M. Adamik-Szysiak (red.), Media i polityka. Relacje i współzależności, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2014.

Szafiarki – blogerki, stylistki, celebrytki, W: M. Pataj (red.), (Nie) obecność kobiet w przestrzeni publicznej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2014, s. 96-107.

Potęga klikania. Media społecznościowe w kontekście konwergencji mediów, W: D. Rott, M. Kaczmarczyk (red.), Problemy konwergencji mediów, Wydawnictwo Verbum, Praga – Sosnowiec 2013, s. 263-274.

Celebryta osobowość, autorytet we współczesnych polskich programach telewizyjnych, W: I. Hofman, D. Kępa – Figura (red.), Współczesne media. Język mediów, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013, s.

Zarządzanie mediami w dobie konwergencji, W: D. Rott, M. Kaczmarczyk (red.) Media w gospodarce i społeczeństwie. Wyzwania ery konwergencji, Wydawnictwo AWR Edytor, Praga – Sosnowiec 2012, s. 111-120.

O animatorach i menedżerach kultury, W: J. Leska – Ślęzak (red.), Cywilizacja i polityka, tom 9, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2011, s. 380-387.

 

Publikacje nienaukowe:

Pacjent zero, Wydawnictwo Międzynarodowy Instytut Edukacji Medialnej, Lublin 2022.

 

 Wypowiedzi eksperckie:

- 26.06.2025, Panorama (ogólnopolska), Social media w Polsce, https://vod.tvp.pl/informacje-i-publicystyka,205/panorama-odcinki,273685 

- 26.06.2025, Radio ESKA, Czy przeżylibyśmy bez social mediów? https://lublin.eska.pl/czy-przezylibysmy-bez-social-mediow-to-pytanie-ktore-stawia-lubelska-ekspertka-aa-iaUT-WwPX-946c.html#google_vignette 

- 05.06.2025, TVP 3 Lublin, Strefa Otwarta, https://lublin.tvp.pl/51499609/strefa-otwarta?order=release_date_desc&fbclid=IwY2xjawLN7aVleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAxWG5oOEs2OEIxQXZ0bFhPAR5s1JBlv1rxQLSgk887uHOXN1I_f5s2C73UupP8pxhQTqDHdFWC8x1-c03bjA_aem_YhAzrIq6nP9mPY_byk3FCA 

- 25.06.2025, Centrum prasowe UMCS, Świat bez social mediów - czy to jeszcze możliwe, https://www.umcs.pl/pl/informacje-prasowe,4623,swiat-bez-social-mediow-czy-to-jeszcze-mozliwe-komentarz-ekspercki,169081.chtm

- 3.06.2025, Polska Agencja Prasowa, Brytyjski "Times" powielił sfabrykowany wpis Agnieszki Holland o wyborach, https://www.pap.pl/aktualnosci/brytyjski-times-powielil-sfabrykowany-wpis-agnieszki-holland-o-wyborach

- 5.06.2025, Program Trzeci Polskiego Radia, News Albo Fake News, https://podcasty.polskieradio.pl/trojka/podcasty/news-albo-fake-news,404/odcinek/times-powielil-fejkowe-wpisy-agnieszki-holland-na-temat-wyborow-prezydenckich-,bf6436c3-904e-41d9-8f91-9243a44bc0c8?fbclid=IwY2xjawLN6IRleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAxWG5oOEs2OEIxQXZ0bFhPAR6Kjbdka9acki_OuBti_7b6-ZvROrL9owKe7oExXfJOZojtB7p7-Kn0kLjVPA_aem_ThYditaSf1FYoXzn21ttJw

- 14.02.2025 - telewizja TVN, program "Dzień dobry TVN" - https://dziendobry.tvn.pl/styl-zycia/technologia/dezinformacja-i-wysokie-zarobki-influencerow-negatywne-strony-mediow-spolecznosciowych-st8306058 

- 3.06.2025 - Radio Lublin, Powyborczy czas może być wykorzystywany przez rosyjską dezinformację, https://radio.lublin.pl/2025/06/ekspertka-powyborczy-czas-moze-byc-wykorzystywany-przez-rosyjska-dezinformacje/

- 15.05.2025 - Polska Agencja Prasowa, Ekspertka po doniesieniach wp.pl: ziarno niepokoju zostało zasiane, https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/ekspertka-po-doniesieniach-wp-pl-ziarno-niepokoju-zostalo-zasiane,612021.html 

- 11.04.2025, Rosja i Chiny wykorzystują AI i fałszywy fact-checking do dezinformacji, https://wszystkoconajwazniejsze.pl/pepites/rosja-i-chiny-wykorzystuja-ai-i-falszywy-fact-checking-do-dezinformacji/

- 17.03.2025, Polska Agencja Prasowa, FakeHunter: Aż 1: 3 treści oferowanych przez popularne chatboty AI jest „skażona” dezinformacją Kremla, https://www.portalsamorzadowy.pl/polityka-i-spoleczenstwo/fakehunter-az-1-3-tresci-oferowanych-przez-popularne-chatboty-ai-jest-skazona-dezinformacja-kremla,602670.html

- 16.03.2025, PAP Fake Hunter, Aż 1/3 treści oferowanych przez popularne chatboty AI jest „skażona” dezinformacją Kremla, https://fake-hunter.pap.pl/node/255

- 10.01.2025, PAPA, Meta wprowadza zmiany w weryfikowaniu treści. Eksperci oceniają decyzję

 https://www.pap.pl/aktualnosci/meta-wprowadza-zmiany-w-weryfikowaniu-tresci-eksperci-oceniaja-decyzje

- 15.01.2025, PAP FAke Hunter, Materiały typu deepfake to coraz większe zagrożenie, https://fake-hunter.pap.pl/analizy?page=5

- 16.01.2025, Kurier Lubelski, Nie przywitasz się ze mną bo jestem ze wsi, https://kurierlubelski.pl/nie-przywitasz-sie-ze-mna-bo-jestem-ze-wsi-kto-i-dlaczego-wierzy-w-tresci-ai-ekspert-umcs-wyjasnia/ar/c1-19034886.

- 18.01.2025, telewizja TVN, Dzień dobry TVN, Czym jest chałkokoń i dlaczego może być groźny? "Wytypowanie celów dla oszustów", https://dziendobry.tvn.pl/styl-zycia/technologia/sztuczna-inteligencja-i-wolnosc-slowa-w-internecie-jakie-zagrozenia-niesie-siec-ekspert-odpowiada-st8266044

- 5.03.2025, Cyfrowy detoks potrzebny od zaraz?/dr Ilona Dąbrowska/14, UMCS Młody Projekt, https://www.youtube.com/watch? https://podcasty.polskieradio.pl/trojka/podcasty/news-albo-fake-news,404/odcinek/times-powielil-fejkowe-wpisy-agnieszki-holland-na-temat-wyborow-prezydenckich-,bf6436c3-904e-41d9-8f91-9243a44bc0c8?fbclid=IwY2xjawLN6IRleHRuA2FlbQIxMABicmlkETAxWG5oOEs2OEIxQXZ0bFhPAR6Kjbdka9acki_OuBti_7b6-ZvROrL9owKe7oExXfJOZojtB7p7-Kn0kLjVPA_aem_ThYditaSf1FYoXzn21ttJw 

- 5.09.2024 - telewizja TVN, program "Dzień dobry TVN" - https://dziendobry.tvn.pl/zdrowie/psychologia/kim-jest-cichy-hejter-nie-musimy-wcale-napisac-nienawistnego-komentarza-st8072430 

- 24.20.2024, Polska Agencja Prasowa,, FakeHunter: Eksperci przecenili wpływ sztucznej inteligencji na wybory w USA, https://www.pap.pl/aktualnosci/fakehunter-eksperci-przecenili-wplyw-sztucznej-inteligencji-na-wybory-w-usa

- 9.12.2024, Polska Agencja Prasowa,, Politycy ofiarami technologii deepfake. Ekspert o zagrożeniach, https://www.pap.pl/aktualnosci/politycy-ofiarami-technologii-deepfake-ekspert-o-zagrozeniach

- 11.09.2023, Business Insider, To nowa era kampanii w sieci. Te triki polityków mogą zmienić wyniki wyborów, https://businessinsider.com.pl/technologie/nowe-technologie/to-nowa-era-kampanii-w-sieci-te-triki-politykow-moga-zmienic-wyniki-wyborow/khw1sv4