This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje
Wtorek: 11.30 - 12.30
Konsultacje online w poniedziałki od godz. 19.00 do 20.00 (po wcześniejszym umówieniu się drogą mejlową). Zapraszam!
Moje zainteresowania dydaktyczne koncentrują się wokół problematyki edukacji elementarnej i dotyczą: edukacji czytelniczej i literackiej dziecka oraz edukacji w systemie Montessori (zwłaszcza kształcenia jezykowego).Działalność badawcza dotyczy społecznych uwarunkowań rozwoju zainteresowań dzieci literaturą i ilustracją książkową, znaczenia książki w budzeniu aktywności dziecka oraz funkcjonowania i efektywności systemu edukacyjnego Marii Montessori.
Wybrane publikacje:
Centner-Guz M., Wartościowanie wybranych rozwiązań ilustratorskich w książkach dla dzieci przez studentów wczesnej edukacji, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 37, No 1 (2018).
Centner – Guz M., U progu czytelnictwa. Zainteresowania książką i przygotowanie czytelnicze dzieci sześcioletnich w ujęciu temporalnym. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2017
Centner-Guz M., Od dewaloryzacji do upodmiotowienia i autonomizacji, czyli o zabawie w polskiej literaturze dla dzieci (w:) B. Bilewicz-Kuźnia (red.), Zabawa i zabawka. Konteksty, wartość i znaczenie, , Wyd. UMCS, Lublin 2017
Centner-Guz M., Wartości ilustracji w książce obrazkowej i ilustrowanej w perspektywie porządku jej udostępniania dzieciom, (w:) Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, Vol 12, No 3(45), 2017.
Centner-Guz M.,Kopciuszek wydawniczy czy bilet do galerii sztuki plastycznej. O wykorzystaniu ilustracji książkowej w pracy nauczyciela przedszkola (w:) red. K. Kruszko, M. Zapalska, Wczesna edukacja dziecka, KN Radom 2012.
Centner-Guz M., Znaczenie utworów narracyjnych w budzeniu aktywności językowej dzieci w wieku przedszkolnym (w:) Moraczewska B., Oberlan E. (red.), Dziecko i literatura we współczesnym świecie, PWSZ we Włocławku, Włocławek 2012.
Centner-Guz M., Miejsce literatury dla dzieci w edukacji przedszkolnej, (w:) red. Grzeszkiewicz B., Dziecko w kontekstach edukacyjnych, Szczecin 2010.
Centner-Guz M., Preferencje dzieci w wieku przedszkolnym dotyczące ilustracji w książce, (w:) red. Bobrowicz W., Sztuka/twórczość – edukacja. Współczesne problemy edukacji estetycznej i artystycznej, Lublin 2010.
Centner-Guz M., Środowisko rodzinne miejscem przybliżania dziecku książki, (w:) red. Parczewska T., Psychopedagogiczne aspekty rozwoju i edukacji małego dziecka, Wyd. UMCS, Lublin 2010.
Centner – Guz M., Wartości wybranych czasopism dla dzieci (w:) red. Guz S., Dziecko a zagrożenia współczesnego świata, Lublin 2008.
Centner – Guz M. Przygotowanie dzieci sześcioletnich do korzystania z książki (w:) red.Guz S., Rozwój i edukacja dziecka. Szanse i zagrożenia, Lublin 2005
… … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … … …
Zwierzchowska I., Centner-Guz M., Development of Reading and Writing Abilities in Maria Montessori’s Pedagogical Idea – Theoretical Basis (w:) Górnikiewicz J., Jaszczyszyn E. (red.) A Child in the World of Education – Education in the World of a Child, Trans Humana, Białystok 2013.
Centner-Guz M., Zwierzchowska I., The Role of the Montessori Environment in the Development of Children’s Reading and Writing Abilities at the Kindergarten Age – a Practical Approach (w:) Górnikiewicz J., Jaszczyszyn E. (red.) A Child in the World of Education – Education in the World of a Child, Trans Humana, Białystok 2013.
Centner-Guz M. (red.), Badawcze odkrywanie świata w oparciu o pedagogikę Marii Montessori, Wyd. SP nr 27, Lublin 2011.
Centner-Guz M., Aktywność w pedagogice Marii Montessori, (w:) red. Adamek I., Grochowalska M., Żmijewska E., Wyd. UP, Kraków 2010.
Centner – Guz M., Zwierzchowska I., Stres zawodowy nauczycieli pracujących w oddziałach Montessori (w:) Surma B., Dziecko i dorosły w koncepcji pedagogicznej Marii Montessori – teoria i praktyka, Łódź, Kraków 2009.
Centner-Guz M., Stymulująca rola otoczenia w systemie Montessori, (w:) red. K. Kusiak, I. Nowakowska-Buryła, R. Stawinoga, Edukacyjne konteksty rozwoju dziecka w wieku wczesnoszkolnym. UMCS, Lublin 2009.