This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
poniedziałek godz. 8.45 - 9.15 i środa godz.10.00-11.30
al. Krasnicka 2a;
20-718 Lublin
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie akordeonu prof. W.L. Puchnowskiego (dyplom z wyróżnieniem na Kierunku Instrumentalistyka w specjalności pedagogika instrumentalna (1985),dyplom na Kierunku Instrumentalistyka w specjalności gry na akordeonie (1987). W roku 2000 Rada Wydziału Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie nadała Jej kwalifikacje I stopnia w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej instrumentalistyka; w roku 2010 Rada Wydziału Instrumentalnego Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu nadała stopień doktora habilitowanego; w 2013 Prezydent RP nadał tytuł profesora sztuk muzycznych. Od 1996 roku pracownik naukowy UMCS na Wydziale Artystycznym w Instytucie Muzyki w Zakładzie Pedagogiki Instrumentalnej na stanowiskach: asystenta (1996-2001 r.); adiunkta (2001-2013); profesora (od 2013 r.). W latach 2010-2019 pełniła funkcję Kierownika Zakładu. Od 2019 pełni funkcje Zastepcy Dyrektora Instytutu Muzyki oraz Kierownika Katedry Pedagogiki Instrumentalnej i Teorii Muzyki. Konsultant akordeonu szkolnictwa artystycznego przy Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ekspert komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli szkół artystycznych Ministerstwa Edukacji Narodowej. Jest członkiem Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Doradca metodyczny - nominacja Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. E. Śliwkiewicz-Cisak wielokrotnie uczestniczyła w pracach jury międzynarodowych (Castelfidardo/Italia, Wilno/Litwa, Sanok, Przemyśl), ogólnopolskich (Mława, Warszawa, Chełm, Stalowa Wola) i regionalnych (Lublin, Koscierzyna, Kielce) konkursów i festiwali akordeonowych. Wykładowca na międzynarodowych i ogólnopolskich mistrzowskich kursach, warsztatach i seminariach dla akordeonistów (Polska, Litwa). Jej uczniowie ponad 120-krotnie zdobywali laury na międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach instrumentalnych.
Elwira Śliwkiewicz-Cisak prowadzi ożywioną działalność koncertową jako solistka i kameralistka. Występuje również z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych. W 1985 zakwalifikowała sie do trzeciego etapu Ogólnopolskiego Konkursu Akordeonowego w Białymstoku. W Finale Konkursu zdobyła IV nagrodę. Elwira Śliwkiewicz-Cisak współtworzy zespoły:El Duende (muzyka współczesna), Kwintet Tanguillo (tango argentyńskie), Świętokrzyski Duet Akordeonowy (muzyka współczesna, musette). Dokonała 18 prawykonań utworów muzyki współczesnej. W swoim repertuarze posiada 13 utworów na akordeon z towarzyszeniem orkiestry (koncerty i formy koncertujące): 62 utwory solowe, 6 utworów na akordeon i kwartet/ kwintet smyczkowy; 90 utworów w składach kameralnych. E.Śliwkiewicz-Cisak prowadziła działalność koncertową jako solistka i kameralistka występując łącznie na ponad 650 koncertach w Polsce, Litwie, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji, Stanach Zjednoczonych Ameryki, Australii, Ukrainie.
Publikacje:
• Rozwój klasy akordeonu w szkolnictwie muzycznym Lublina, [w] Nowe trendy w edukacji muzycznej, red. A. Białkowski, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2005;
• Sztuka transkrybowania na akordeon koncertowy na podstawie wybranych kompozycji Domenico Scarlattiego, Izaaka Albeniza, Astora Piazzolli, Henryka Wieniawskiego, Jana Sebastiana Bacha, Maurycego Moszkowskiego, ISBN 9788372707796 Polihymnia, Lublin 2010;
Wygłaszone referaty na sesjach, konferencjach naukowych, seminariach m.in: Wybrane zagadnienia z transkrypcji na akordeon koncertowy podczas II sesji naukowej Akordeon u progu XXI wieku w AM im. K. Szymanowskiego w Katowicach (2006); Rozwój klasy akordeonu w szkolnictwie muzycznym Lublina podczas sesji naukowej Akordeon instrument XX wieku w ramach III Lubelskiego Forum Sztuka i Edukacja w UMCS w Lublinie (2002); Gamy, wprawki, etiudy – pomoc czy przeszkoda w doskonaleniu warsztatu wykonawczego akordeonisty, na każdym etapie kształcenia, na Międzynarodowym Sympozjum Akordeonowym w Palandze /Litwa/ sierpień (2009); 50-lecie profesjonalnego kształcenia gry na akordeonie w Regionie Lubelskim, referat wygłoszony na Sesji naukowej 50-lecie profesjonalnego kształcenia w specjalności gry na akordeonie w Polsce, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie (2009); Kompozycje z taśmą w twórczości Andrzeja Krzanowskiego, Sesja naukowa - Andrzej Krzanowski In memoriam (2010), Międzynarodowa Sesja Naukowa, Akademia Muzyczna im.K. Szymanowskiego w Katowicach, (2010); Jubileusz 80 lecia urodzin prof. W. L. Puchnowskiego, referat wprowadzający podczas uroczystej Sesji naukowej z okazji Jubileuszu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa (2012); Zagadnienia wykonawcze składu instrumentalnego akordeon, gitara, Forum Akordeonu i Gitary, Akademia Muzyczna w Gdańsku (2012).
Dokonania artystyczne zostały zarejestrowane na sześciu nośnikach elektronicznych CD: • 15 lecie Zakładu Pedagogiki Instrumentalnej UMCS, (A.Piazzolla, Historia tanga cz. II i III, w wykonaniu Duetu Instrumentalnego El Duende); Lublin, 2005; • Cztery Pory Roku, (J.Karcz Toccata i A. Tuchowski Suita Jazz Amerycana, w wykonaniu Duetu Świętokrzyskiego);Akademia Świętokrzyska, Kielce 2006; • ISKRY, transkrypcje na akordeon solo (D. Scarlatti Sonata K.1, I. Albeniz Asturia, H. Wieniawski Scherzo tarantela op.16, J. S. Bach Chaconne, M. Moszkowski Iskry op. 36) oraz w wykonaniu Duetu Instrumentalnego El Duende (A. Piazzolla Historia tanga cz. I, II , III), MEGAVOX 040. Lublin 2008; • Chopin, Brahms, Niziurski, Marek Mizera fortepian, Elwira Śliwkiewicz –Cisak akordeon, Jerzy Mądrawski akordeon, (M. Niziurski Walc Pierścień wielkiej damy w wykonaniu Duetu Świętokrzyskiego), DUX 0749 2010; • Kwintet Tanguillo, Kwintet Tanguillo w składzie: Elwira Śliwkiewicz-Cisak akordeon, Piotr Chilimoniuk fortepian, Dariusz Drzazga skrzypce, Michał Kowalczyk kontrabas, Jakub Niedoborek gitara, 2010 (A. Piazzolla: Otoño porteño, Invierno porteñ, Concerto para Quiteto, Resurection del Angel, Michelangelo 70, Soledad, Verano porteño, Primavera porteño), PROQ 07/2010; • W rytmie bolera, (Piotr Selim Na dziś – zespół instrumentalny w składzie: Piotr Selim vocal, Elwira Śliwkiewicz-Cisak akordeon, Jakub Niedoborek gitara, Kwartet smyczkowy), DALMAFON DAL CD 144, Łódź 2012.
W Jej opracowaniu i pod Jej redakcją wspólnie z J. Mądrawskim ukazały się kompozycje na dwa akordeony opublikowane w wydawnictwie ASTRA: Mirosława Niziurskiego Walc Pierścień wielkiej damy, ISMN M – 801508 – 22 – 5, 2005 oraz Juliusza Karcza Toccata na dwa akordeony, ISMN M – 801508 – 23 – 2, 2005.
Nagrody: za osiągnięcia artystyczne, pedagogiczne i za działalność społeczną otrzymała: Złoty i Srebrny Krzyż Zasługi (2009, 2004), Medal Komisji Edukacji Narodowej (2004); Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis (2013);Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego II stopnia za wybitne osiągnięcia w pracy dydaktyczno-wychowawczej i artystycznej (2005 i 2008 rok), Nagrodę Rektora (2004, 2011, 2019).