Zdalne kształcenie

I.  UCZESTNICZENIE W ZAJĘCIACH ONLINE

Na UMCS dostępne są dwa środowiska umożliwiające uczestniczenie w zajęciach online. Wyboru jednego z nich dokonuje wykładowca.

1.  WIRTUALNY KAMPUS (kampus.umcs.pl) - uczelniana platforma e-learnigowa przeznaczona do realizacji zajęć dydaktycznych i szkoleń za pośrednictwem Internetu, w systemie e-learning lub blended learning (mieszanym).

  • Studenci i doktoranci UMCS znajdują się w bazie użytkowników WK – posiadają konta bez konieczności ich aktywowania.
  • Udział w zajęciach na WK wymaga zalogowania się na platformę – logowanie odbywa się tymi samymi danymi, co do systemu USOS, przez stronę kampus.umcs.pl lub Punkt logowania UMCS login.umcs.pl.
  • w celu poznania WK studenci mają możliwość realizacji kursu „Szkolenie przygotowujące do udziału w zajęciach na WK”

Z Wirtualnego Kampusu można korzystać przez przeglądarkę i aplikację mobilną na telefon.

Szczegółowe informacje tutaj.

 2.  MS TEAMS – jedna z aplikacji dostępnych w ramach usługi Microsoft 365.

  • konieczna jest aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
  • po dokonaniu aktywacji do konta studenta przypisana zostaje licencja dla uczniów i studentów, która pozwala na udział w zajęciach – dołączanie do zespołów, spotkań itp.
  • gdy konto jest aktywne, można zalogować się do aplikacji – instrukcja

Z aplikacji Microsoft Teams można korzystać:

  • przez dowolną przeglądarkę
  • przez aplikację instalowaną na komputerze - do pobrania tutaj
  • przez aplikację mobilną na telefon - do pobrania tutaj.

Szczegółowe informacje: teams.umcs.pl

II.  OBSŁUGA ADMINISTRACYJNA - USOS

Uniwersytecki System Obsługi Studiów – system dziekanatowy do kompleksowej obsługi toku studiów, studentów, doktorantów oraz pracowników naukowo-dydaktycznych.
Na koncie studenta znajdują się realizowane przez niego cykle dydaktyczne na wszystkich kierunkach. Student może m.in. zapisać się na przedmioty, skontaktować się z prowadzącym za pośrednictwem USOSmail, odbierać w USOSmail wiadomości z załącznikami (materiałami dydaktycznymi) od prowadzących.

Konto w USOS ma każdy student i doktorant. Należy je aktywować w centralnym Punkcie logowania UMCSinstrukcja.

Z systemu można korzystać:

  • przez przeglądarkę internetową na stronie internetowej usosweb.umcs.pl
  • przez Mobilny USOS – aplikacja na telefon do pobrania tutaj

Szczegółowe informacje tutaj

III.  KOMUNIKACJA Z WYKŁADOWCAMI

  1. Profil pracownika – pracownik może zamieszczać na nim ważne informacje dla studentów, np. o konsultacjach online wraz z linkiem do Wirtualnego Kampusu lub kodem dostępu do MS Teams.
    Aby dotrzeć do informacji na profilu pracownika, należy na stronie głównej www.umcs.pl w polu "Szukaj" wpisać imię i nazwisko pracownika, a następnie z listy wyników wybrać pełny profil.
  2. Strona www Wydziału – pracownik może publikować na Tablicy ogłoszeń komunikaty dla studentów, np. o nieodbyciu się zajęć w przewidzianym terminie, przełożeniu terminu zajęć.
  3. USOSmail – poczta wewnętrzna w systemie USOS, za pomocą której student może wysłać wiadomość do wykładowcy; wykładowcy również wysyłają wiadomości do grup zajęciowych lub indywidualnie do studenta, np. o wpisaniu ocen prac wykonanych online.
  4. Wiadomości na Wirtualnym Kampusie – student może wysłać wiadomość do prowadzącego zajęcia; prowadzący również może skontaktować się z całą grupą studentów uczęszczających na kurs lub z wybranym użytkownikiem platformy.
  5. MS Teams – student może połączyć się z prowadzącym głosowo, za pomocą wideokonferencji lub czatu.

IV.  PRZECHOWYWANIE PLIKÓW W CHMURZE

Studenci i doktoranci UMCS mogą korzystać z dwóch usług, które pozwalają na:

  • bezpłatne przechowywanie plików w chmurze (online, dostęp przez przegladarkę internetową)
  • synchronizację między urządzeniami
  • udostępnianie plików innym osobom w celu przeglądania, pobrania lub współedytowania

1.  OneDrive

  • usługa dostęona w ramach pakietu Microsoft 365 dla UMCS.
  • wymagana aktywacja konta uczelnianego – instrukcja
  • pojemność 100 GB (dla jednego użytkownika) oraz możliwość gromadzenia plików w SharePoint
  • szczegółowe informacje tutaj

2.  Pionier Box

  • projekt międzyuczelniany.
  • wymagana aktywacja konta uczelnianego
  • pojemność 100 GB
  • szczegółowe informacje tutaj

V.  EDYTOWANIE PLIKÓW

Microsoft 365

  1. Studenci i doktoranci UMCS mogą korzystać z aplikacji biurowych Word, Excel, PowerPoint i in. w ramach usługi Microsoft 365, dostępnej bezpłatnie online.
  2. Konieczna jest aktywacja konta uczelnianego  – instrukcja.
  3. Po dokonaniu aktywacji można zalogować się na swoje konto uczelniane w usłudze Microsoft 365 i edytować dokumenty online (tylko w przeglądarce internetowej); licencja nie obejmuje instalacji oprogramowania na wlasnym komputerze.
  4. Pliki można również udostępniać innym użytkownikom (pracownikom, studentom, doktorantom) w celu przeglądania lub współedytowania online.

 VI.  AKTY PRAWNE

Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2021 ws. organizacji zajęć dydaktycznych online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 102/2021 ws. organizacji zaliczeń i egzaminów online
Zarządzenie Rektora UMCS Nr 81/2022 ws. przeprowadzania egzaminów dyplomowych online