Procedura przyznawania i realizacji indywidualnego planu studiów i programu kształcenia na Wydziale NoZiGP
A
- Zgoda na podjęcie indywidualnego planu studiów i programu kształcenia (IPS) może być udzielana studentom studiów pierwszego i drugiego stopnia – po zaliczeniu I roku. Warunkiem ubiegania się o IPS jest uzyskanie średniej arytmetycznej ocen co najmniej 4,5 z dotychczasowego toku studiów.
- IPS może być realizowany na studiach niestacjonarnych pod warunkiem, że student wniesie opłatę za studia nie mniejszą niż kwota równa opłacie za studia realizowane zgodnie z obowiązującym planem studiów.
B
- Student ustala indywidualny program studiów ze swoim opiekunem naukowym według następujących zasad:
- w programie studiów muszą się znaleźć wszystkie przedmioty przewidziane w obowiązujących standardach kształcenia dla danego kierunku studiów (dla studentów rozpoczynających kształcenie na danym kierunku i poziomie przed rokiem 2012);
- w programie studiów muszą się znaleźć wszystkie przedmioty, które zapewnią osiągnięcie kierunkowych efektów kształcenia (dla studentów rozpoczynających kształcenia na danym kierunku i poziomie w roku 2012 lub później)
- liczba punktów ECTS nie może być mniejsza od obowiązującej w ogólnym planie studiów na danym roku, na poszczególnych kierunkach studiów;
- średnią arytmetyczną ocen za dany rok akademicki oblicza się, uwzględniając wszystkie uzyskane w tym okresie oceny z egzaminów;
- student, który studiuje równolegle na innym kierunku studiów nie może włączać do swojego indywidualnego programu przedmiotów obowiązkowych realizowanych na studiach równoległych;
- student zalicza przedmioty w terminach przewidzianych ogólnym planem studiów, chyba, że w porozumieniu z prowadzącym dany przedmiot nauczycielem akademickim uzyska zgodę na inny tryb i termin zaliczenia przedmiotu.
- Studia według indywidualnego planu studiów i programu kształcenia nie mogą trwać krócej niż przewiduje program studiów realizowanych w trybie zwykłym.
C
- Indywidualny plan studiów i program kształcenia przyznawany jest na jeden rok akademicki.
- Opiekunem naukowym studenta realizującego IPS może być pracownik naukowy Wydziału ze stopniem naukowym nie niższym niż doktor habilitowany.
- Wyboru opiekuna naukowego dokonuje student.
- Zadaniem opiekuna jest pomoc studentowi w przygotowaniu programu studiów oraz kontrola nad postępami w jego realizacji.
- Opiekun wraz ze studentem ustala program IPS na początku każdego roku. Program (wraz z formą zaliczania zajęć) zatwierdzony przez opiekuna może być zmieniany w czasie roku akademickiego tylko w wyjątkowych sytuacjach (np. wycofanie zajęć z oferty, brak miejsc na zajęciach).
- Okresem zaliczeniowym dla IPS jest rok akademicki.
- Student ustala warunki uczestnictwa w poszczególnych zajęciach oraz formy ich zaliczania z prowadzącymi je nauczycielami akademickimi.
- W przypadku nieprzestrzegania Regulaminu Studiów na UMCS i zasad IPS ustalonych przez Radę Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej lub uzyskania średniej ocen poniżej 4,5 studentowi nie udziela się zgody na IPS w kolejnym roku studiów.
D
Rada Wydziału Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej, określa następujący tryb ubiegania się o indywidualny tok studiów (IPS):
- Student zainteresowany kształceniem według IPS składa do Dziekanatu:
- podanie zawierające uzasadnienie ubiegania się o IPS
- przygotowany program studiów (w 2 egzemplarzach) podpisany przez wybranego przez siebie opiekuna naukowego, zawierający wykaz przedmiotów przewidzianych do realizacji, formę ich zaliczenia oraz punktację ECTS.
- Dokumenty należy składać do 10 września każdego roku akademickiego.
- Zgodę na IPS wydaje Prodziekan ds. kształcenia na podstawie decyzji Rady Wydziału.
- Po uzyskaniu zgody, student otrzymuje odpowiednią adnotację w indeksie i karcie egzaminacyjnej.
- W celu rozliczenia roku akademickiego indeks i kartę egzaminacyjną z podpisanymi przez nauczycieli akademickich ocenami z egzaminów i zaliczeń student składa w Dziekanacie do ostatniego dnia jesiennej poprawkowej sesji egzaminacyjnej każdego roku akademickiego. Niezłożenie indeksu i karty egzaminacyjnej w terminie skutkuje niezaliczeniem roku.
- Zmiany do przedstawionego regulaminu mogą zgłaszać Prodziekanowi ds. Studenckich i Kształcenia zarówno studenci, jak i nauczyciele akademiccy. Przekazane sugestie kierowane są do Zespołu ds. Jakości Kształcenia, który opracowuję nową wersję regulaminu i przedstawia ją do zaopiniowania przez Radę Wydziału.