Nauczyciele akademiccy proszeni są o wypełnienie protokółu elektronicznie przy pomocy platformy USOSweb, wydrukowanie, podpisanie i złożenie w dziekanacie. Wszelkie niezgodności dotyczące protokołów, listy studentów itp. należy zgłaszać do pracowników dziekanatu. |
Cykl dydaktyczny - dany semestr, np. 14/15L (letni semestr roku akademickiego 2014/2015).
Typ zajęć - wykład, ćwiczenia, laboratorium itd.
Typ protokołu:
Uprawnienia do protokołu (ustawiane przez dziekanat):
I WPROWADZANIE OCEN
KROK 1. Menu główne
W celu wprowadzenia ocen do protokołu wybierz z menu głównego zakładkę „Dla Pracowników” (rys. 1, ozn. 1), a następnie z menu podrzędnego „Protokoły” (rys. 1, ozn. 2).
Rys. 1. Menu główne
KROK 2. Okno protokołów
Okno protokołów zawiera listę protokołów do prowadzonych zajęć.
Lista przedmiotów (rys. 2, ozn. 2). zawiera następujące informacje:
A - cykl dydaktyczny,
B - kod i nazwę przedmiotu, typ zajęć, typ protokołu,
C - terminy protokołu z ich statusem oraz datą zwrotu,
D - uprawnienia do protokołu,
E - przejście do wyświetlenia lub edycji protokołu.
UWAGA! Jeżeli na liście brakuje protokołu, należy zgłosić ten problem do dziekanatu Wydziału, na którym są prowadzone dane zajęcia.
Rys. 2. Okno protokołów
Działania:
KROK 3. Wybór protokołu
W nowo otwartym oknie pojawi się możliwość wybrania widoku protokołu (rys. 3):
A - pełny protokół - zawiera pełną listę studentów bez podziału na grupy zajęciowe (najbardziej przydatna koordynatorowi),
B - grupy zajęciowe - zawierają listy studentów z konkretnych grup (przydatne dla osób prowadzących dane zajęcia).
Ważne: należy wypełnić wszystkie przypisane protokoły.
Rys. 3. Widok protokołu
Wybierz odpowiedni protokół, klikając przycisk „zastosuj” (rys. 3, ozn. 1).
KROK 4. Edycja
Opis zawartości okna
Okno edycji protokołu zawiera następujące elementy (rys. 4):
A - podstawowe informacje o przedmiocie (kod i nazwa przedmiotu, typ zajęć, cykl dydaktyczny),
B - podstawowe informacje o protokole (typ protokołu, typ zaliczenia, skala ocen),
C - zmiana widoku (jeżeli, np. dany widok nie zawiera danych, których oczekiwaliśmy) poprzez powrót do jego wyboru (rys. 3).
Następna linia odnośników oznacza kolejno:
D - szczegółowe wyjaśnienie uprawnień do danego protokołu oraz zasad dotyczących wszystkich protokołów - można się z nimi zapoznać, gdy istnieją wątpliwości co do nadanych uprawnień (np. nie można wystawić ocen pewnej grupie studentów),
E - zatwierdzanie terminów protokołów - należy wykonać tę operację po wystawieniu wszystkich ocen w danym terminie, jeśli trzeba wydrukować i zwrócić do dziekanatu protokół przed upłynięciem jego terminu zwrotu,
F - drukowanie protokołu,
G - edycja komentarzy prywatnych i publicznych do poszczególnych ocen (prywatne - widoczne tylko dla autora komentarza, publiczne - widoczne również dla studenta),
H - eksport ocen do pliku,
I - import ocen z pliku csv.
Rys. 4. Edycja protokołu
Koordynator może przeglądać oceny na wszystkich protokołach przedmiotu.
Obszerne listy studentów są wyświetlane z podziałem na strony. Do wyświetlania kolejnych części listy służą przyciski
ze strzałkami (rys. 4, ozn. 2).
Wprowadzanie ocen
Uwaga! Pracownik może uzupełnić w systemie oceny studentów jedynie wtedy, gdy protokół ma status „w przygotowaniu” lub „aktywny”.
Aby wstawić ocenę, należy wybrać ją z rozwijanej listy przy nazwisku wybranego studenta. Korekty można dokonać w taki sam sposób.
Ważne: Ocena niedostateczna może zostać postawiona studentowi w sytuacji, kiedy stawił się on na zaliczenie/egzamin i jego wiedza, umiejętności oraz kompetencje zostały ocenione.
Istnieje możliwość wpisania „NK” w przypadku gdy student nie zaliczył przedmiotu, ponieważ nie przystąpił do zaliczenia/egzaminu w żadnym z terminów co może wynikać z faktu, iż nie został do nich dopuszczony m.in. ze względu na niespełnienie wymagań określonych przez prowadzącego dla danego przedmiotu . Kategoria ta nie może zostać zastąpiona ocenę niedostateczną ani wpisem „NZAL”, który oznacza, że student stawił się we wskazanym terminie zaliczenia i jego wiedza, umiejętności i kompetencje zostały zweryfikowane.
Dopuszcza się możliwość wprowadzenia przez prowadzącego "NB" - np. w przypadku gdy student nie zgłosił się na zaliczenie/egzamin. Po weryfikacji przyczyny niezgłoszenia się, wpis "NB" powinien zostać zmieniony na ocenę (cyfrę). W przypadku gdy nieobecność nie została usprawiedliwiona, student otrzymuje ocenę niedostateczną, a jeśli student zostanie przeegzaminowany, to NB należy zastąpić oceną z zaliczenia/egzaminu.”
Opis dostępnej podstawowej skali zawiera tabela nr 1".
Ocena
|
Opis słowny oceny
|
NB
|
nieobecny
|
NK
|
nieklasyfikowany
|
NZAL
|
niezaliczony
|
ZAL
|
zaliczony
|
2
|
niedostateczny
|
3
|
dostateczny
|
3,5
|
dostateczny plus
|
4
|
dobry
|
4,5
|
dobry plus
|
5
|
bardzo dobry
|
Tab. 1. Skala ocen
Jeśli podczas uzupełniania protokołu został popełniony błąd, należy go poprawić przed końcem ważności protokołu. Jeżeli wprowadzenie zmian w protokole będzie konieczne po upływie tego czasu, należy zgłosić się do dziekanatu celem
o dokonania zmian przez uprawnionego pracownika administracyjnego Wydziału, na którym prowadzone są dane zajęcia.
Uwaga:
KROK 5. Zapisz zmiany
Aby zapisać wszystkie wprowadzone zmiany kliknij „Zapisz”. Aby wycofać zmiany, które nie zostały jeszcze zapisane, naciśnij „Cofnij zmiany” (rys. 4, ozn. 3).
Po wprowadzeniu wszystkich ocen do protokołu, przed jego wydrukowaniem, należy wybrać opcję „zatwierdzanie protokołów” (rys. 4, ozn. E).
KROK 6. Zatwierdzanie protokołów – tylko koordynatorzy (K)
W okresie, gdy protokół jest aktywny, można do niego wielokrotnie powracać, wprowadzać uzupełnienia
i zmiany. Po wprowadzenia wszystkich ocen protokół należy zatwierdzić. Obowiązek (zarazem wyłączna możliwość) zatwierdzania protokołu spoczywa na koordynatorze przedmiotu. Po zatwierdzeniu protokołu przez koordynatora osoby prowadzące poszczególne zajęcia nie mogą wprowadzić żadnych zmian.
Każdy termin protokołu zatwierdza się niezależnie. Służy do tego przycisk „Zatwierdzanie protokołu” (rys. 5).
Rys. 5. Odnośnik do zatwierdzania protokołów
Następnie należy wybrać termin protokołu i zatwierdzić przyciskiem „Zatwierdź” (rys. 6).
Rys. 6. Zatwierdzanie protokołu
Tylko koordynator przedmiotu może zatwierdzić protokół. W zatwierdzonych terminach protokołów nie można już dokonywać zmian poprzez USOSweb (można ich dokonać w dziekanacie). Koordynatorów jednego przedmiotu może być kilku, dlatego ważne jest ustalenie osoby zatwierdzającej protokół.
Protokoły z zajęć są również zatwierdzane przez koordynatora przedmiotu. Jeśli protokół nie zostanie zatwierdzony przed upływem terminu zwrotu to jego status zostanie zatwierdzony automatycznie.
2. DRUKOWANIE
KROK 1. Wybór
Aby wydrukować protokół w oknie „Edycja protokołu”, należy wybrać opcję „drukowanie protokołu” (rys. 7).
Rys. 7. Drukowanie protokołu
Następnym krokiem jest wybranie terminu protokołu oraz kliknięcie przycisku „Dalej” (rys. 8).
Rys. 8. Wybór protokołu do wydruku
KROK 2. Opcje
Wybierz opcje wydruku (rys. 9):
Rys. 9. Opcje wydruku
KROK 3. Wydruk
Aby zatwierdzić opcje protokołu i go wydrukować, należy wybrać przycisk „Drukuj” (rys. 9).
Wydrukowany zatwierdzony protokół należy podpisać i oddać do dziekanatu właściwego Wydziału.
III SZYBKIE WPROWADZANIE OCENY JEDNEMU STUDENTOWI
Rys. 10. Szybkie wystawianie ocen