System zarządzania procesem kształcenia

System zarządzania procesem kształcenia
na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa UMCS

Podstawy prawne

Statut Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej z dn. 14 czerwca 2006 r. z późń. zm. Regulamin studiów w Uniwersytecie Marii Curie Skłodowskiej, Załącznik do Uchwały Nr XXIII-25.3/15 z dnia 22 kwietnia 2015 r. z późń, zm. Regulamin studiów doktoranckich w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, Załącznik do Uchwały Nr XXIV-6.5/17Senatu UMCS z dnia 26kwietnia 2017 r. Regulamin studiów podyplomowych, Załącznik do ZARZĄDZENIE Nr 58/2016 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 30 września 2016 r. zmieniające Zarządzenie Nr 95/2013 Rektora UMCS w sprawie wprowadzenia Regulaminu studiów podyplomowych i kursów dokształcających w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie UCHWAŁA Nr XXIII – 11.5/13 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia UCHWAŁA Nr XXIV – 2.8/16 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie zmiany uchwały nr XXIII – 11.5 /13 Senatu Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 27 listopada 2013 r. w sprawie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia ZARZĄDZENIE Nr 64/2016 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 6 grudnia 2016 r. w sprawie szczegółowych zadań Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie ZARZĄDZENIE nr 71/2015 Rektora UMCS z 4 grudnia 2015 r. w sprawie jednolitych kryteriów ustalania liczby przyznawanych godzin obliczeniowych w związku
z realizowaniem przez nauczycieli akademickich obowiązków opiekuna roku/kierunku na studiach na UMCS.

W celu prawidłowej realizacji polityki jakości kształcenia na Wydziale Politologii i Dziennikarstwa UMCS określa się szczegółową strukturę systemu zarządzania organizacją i przebiegiem procesu kształcenia.

1. Do kompetencji Rady Wydziału Politologii i Dziennikarstwa należy sprawowanie nadzoru nad prawidłową realizacją działalności dydaktycznej na wydziale, w szczególności poprzez:

  • uchwalanie strategii rozwoju Wydziału w zakresie działalności dydaktycznej;
  • uchwalanie koncepcji kształcenia na prowadzonych przez Wydział kierunkach studiów;
  •  opiniowanie wniosków o uruchomienie nowych kierunków studiów;
  • określanie programów kształcenia w zakresie efektów kształcenia i planu studiów;
  • zatwierdzanie zmian w programach kształcenia dla kierunków istniejących;
  • zatwierdzanie procedur wewnętrznego systemu jakości kształcenia;
  • ustalanie zasad rekrutacji na wszystkie typy studiów prowadzone przez Wydział i zatwierdzanie limitów rekrutacyjnych;
  • zatwierdzanie regulaminu praktyk zawodowych;
  • zatwierdzanie tematów prac dyplomowych;
  • ustalanie zakresu i formy egzaminu dyplomowego oraz zasad powoływania komisji na egzamin dyplomowy;
  • zatwierdzanie zasad studiowania według indywidualnego planu studiów i programu kształcenia oraz powoływanie opiekuna naukowego dla studentów korzystających z tej formy kształcenia;
  • ustalanie szczegółowych zasad organizacji i prowadzenia studiów doktoranckich
    na Wydziale;
  • opiniowanie wniosków w sprawie powierzenia opieki promotorskiej nad pracami doktorskimi.

2. Kolegium Dziekańskie sprawuje nadzór nad prawidłowym przebiegiem procesu kształcenia oraz odpowiada za realizację polityki zapewniania jakości kształcenia. W szczególności wykonuje następujące zadania:

  • opracowuje założenia polityki edukacyjnej Wydziału;
  • nadzoruje prowadzoną w ramach wydziałowych jednostek organizacyjnych politykę kadrową pod kątem potrzeb dydaktycznych;
  • proponuje skład zespołów programowych ds. poszczególnych kierunków studiów oraz Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia;
  • proponuje skład komisji rekrutacyjnych;
  • proponuje limity rekrutacyjne na dany rok akademicki;
  • podejmuje bieżące działania zapewniające prawidłowe funkcjonowanie procesu dydaktycznego;
  • dokonuje bieżącej oceny działalności dydaktycznej Wydziału;
  • podejmuje decyzje dotyczące współdziałania w sprawach dydaktycznych z innymi uczelniami i jednostkami organizacyjnymi UMCS, a także z interesariuszami zewnętrznymi,

3. Dziekan Wydziału sprawuje nadzór nad przebiegiem procesu kształcenia, podejmuje działania niezbędne do zapewnienia prawidłowego przebiegu pracy dydaktycznej,
a w szczególności:

  • prowadzi politykę kadrową;
  • rozstrzyga spory kompetencyjne dotyczące prowadzenia zajęć dydaktycznych przez poszczególne jednostki organizacyjne wydziału, w tym sprawuje nadzór nad odpowiednim rozłożeniem obowiązków dydaktycznych pomiędzy nauczycieli akademickich na wydziale;
  • koordynuje współpracę z innymi jednostkami organizacyjnymi w sprawach naukowo –dydaktycznych;
  • powołuje członków Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia;
  • powołuje przewodniczących i członków Zespołów Programowych;
  • składa wnioski o zatrudnienie wykładowców zewnętrznych w oparciu o umowę cywilno-prawną
  • podejmuje decyzje administracyjne w sprawach studentów, doktorantów oraz słuchaczy studiów podyplomowych;
  • podejmuje decyzje dyscyplinarne wobec studentów oraz pracowników;
  • podejmuje decyzje dotyczące wsparcia finansowego działalności kół naukowych i Samorządu Studentów;
  • organizuje i przewodniczy Radzie Pracodawców Wydziału Politologii i Dziennikarstwa;
  • podejmuje inne decyzje określone w Statucie UMCS i regulaminie studiów.

4. Prodziekan ds. badań naukowych i współpracy zagranicznej współkształtuje proces umiędzynarodowienia kształcenia na Wydziale, a w szczególności:

  • nadzoruje promocję Wydziału w skali międzynarodowej;
  • Organizuje i nadzoruje wymianę zagraniczną studentów;
  • organizuje i nadzoruje program „visiting professors” na Wydziale. 

5. Prodziekan ds. kształcenia sprawuje bezpośredni nadzór nad wszystkimi formami kształcenia. Nadzoruje wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z organizacją
i przebiegiem kształcenia, a w szczególności:

  • nadzoruje funkcjonowanie Wewnętrznego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia;
  • nadzoruje proces ewaluacji procesu kształcenia, w tym przygotowanie analiz wynikających z prowadzonych badań nad jakością kształcenia;
  • organizuje i przewodniczy pracom Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia;
  • nadzoruje pracę zespołów programowych;
  • nadzoruje pracę dziekanatu w zakresie funkcjonowania systemu jakości kształcenia;
  • rozpowszechnia wśród pracowników Wydziału wnioski wynikające z prowadzonych badań nad jakością kształcenia;
  • nadzoruje proces tworzenia nowych kierunków studiów oraz zmiany w programach kształcenia dla kierunków istniejących;
  • koordynuje harmonogramy zajęć, podział na grupy, specjalności, seminaria i przedmioty fakultatywne;
  • organizuje i nadzoruje system zapisu studentów na seminaria magisterskie i dyplomowe;
  • organizuje i nadzoruje egzaminy ukończenia studiów, w szczególności wyznacza recenzentów prac magisterskich i dyplomowych;
  • określa organizację roku akademickiego dla studentów studiów niestacjonarnych;
  • koordynuje obsadę zajęć i obciążeń dydaktycznych nauczycieli akademickich;
  • monitoruje zajęcia prowadzone przez wykładowców zewnętrznych;
  • nadzoruje proces sprawozdawczości wydziałowej w zakresie dydaktyki,
  • kieruje w imieniu Wydziału wnioski dotyczące procesu kształcenia do Rektora lub  Prorektorów właściwych do spraw kształcenia i studenckich, w tym wnioski
    o akceptację programów kształcenia,
  • współpracuje z Wydziałowymi Samorządami Studentów i Doktorantów w zakresie funkcjonowania systemu jakości kształcenia;
  • organizuje rekrutację na I rok studiów;
  • koordynuje realizację projektów dydaktycznych na Wydziale;

6. Prodziekan ds. studenckich sprawuje bezpośredni nadzór nad sprawami studentów Wydziału, a w szczególności:

  • dokonuje zaliczenia studentom semestru/roku akademickiego studiów;
  • podejmuje decyzje w sprawach studenckich, w szczególności dotyczących:
    • urlopów okolicznościowych;
    • indywidualnej organizacji studiów i indywidualnego programu studiów;
    • warunkowego zezwolenia na podjęcie studiów w następnym semestrze;
    • powtarzania roku;
    • skreślenia z listy studentów
    • wznowienia studiów;
    • egzaminów komisyjnych;
    • przedłużenia sesji zaliczeniowo-egzaminacyjnej;
    • różnic programowych;
    • przeniesienia na inny kierunek studiów w obrębie Wydziału;
    • przeniesienia na inną uczelnię;
    • przyjęcia studenta z innej uczelni;
  • nadzoruje organizację praktyk zawodowych;
  • opiniuje wnioski dotyczących zwolnień z opłat za studia;
  • wyznacza opiekunów roku dla wszystkich kierunków studiów oraz nadzoruje ich pracę;
  • nadzoruje organizację sesji egzaminacyjnych;
  • organizuje i nadzoruje system zapisu studentów na specjalności i fakultety;
  • nadzoruje proces przyznawania studentom pomocy materialnej i stypendiów za osiągnięcia dydaktyczne;
  • opiniuje wnioski studentów kierowane do Rektora UMCS lub Prorektorów właściwych do spraw studenckich;
  • bezpośrednio współpracuje z Wydziałowym Samorządem Studentów;
  • współpracuje z kołami naukowymi;
  • koordynuje opiekę nad studentami wyjeżdżającymi i przyjeżdżającymi w ramach programu ERASMUS+ i MOST;
  • sprawuje opiekę nad studentami niepełnosprawnymi;
  • organizuje rekrutację na I rok studiów;
  • nadzoruje pracę dziekanatu w zakresie obsługi studentów.

7. Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia odpowiedzialny jest za funkcjonowanie wewnętrznego systemu jakości kształcenia. Do jego zadań w szczególności należy:

  • opracowanie, w porozumieniu ze społecznością Wydziału, polityki jakości kształcenia i dostosowanie jej do misji i strategii rozwoju Wydziału i Uniwersytetu;
  • określenie szczegółowych celów i zasad funkcjonowania Wydziałowego Zespołu;
  • inicjowanie i propagowanie działań na rzecz doskonalenia procesu edukacyjnego i jego obsługi na prowadzonych przez Wydział kierunkach studiów i innych formach kształcenia;
  • opracowanie procedur zapewnienia jakości kształcenia stosownie do potrzeb i możliwości Wydziału;
  • przygotowanie metod i narzędzi doskonalenia jakości kształcenia do zastosowania na Wydziale;
  • organizowanie szkoleń i spotkań informacyjnych dla pracowników wydziału w sprawach związanych z doskonaleniem jakości kształcenia;
  • opiniowanie programów kształcenia dla kierunków nowotworzonych oraz zmian w programach dla kierunków istniejących;
  • dokonywanie analizy wyników ewaluacji procesu kształcenia i jego obsługi wraz z formułowaniem wniosków i zaleceń w zakresie doskonalenia jakości kształcenia;
  • monitorowanie funkcjonowania wydziałowego systemu zapewnienia jakości kształcenia;
  • przygotowanie corocznych raportów na temat stanu wdrożenia i funkcjonowania wewnętrznego systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale;
  • przygotowanie materiałów do raportu samooceny jednostki na potrzeby akredytacji programowej;

Propozycje działań w zakresie doskonalenia jakości kształcenia, wypracowane przez Wydziałowy Zespół ds. Jakości Kształcenia i przewidziane do wdrożenia, są przedstawiane do akceptacji Kolegium Dziekańskiemu oraz Radzie Wydziału Politologii i Dziennikarstwa.

8. Zespoły Programowe odpowiedzialne są za jakość programów kształcenia na poszczególnych kierunkach studiów oraz ich funkcjonowanie. Do zadań zespołów programowych należy w szczególności:

  • przystosowanie programu kształcenia na kierunku do zmian wynikających z nowelizacji ustawodawstwa w zakresie szkolnictwa wyższego, rozporządzeń ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz aktów wewnętrznych dotyczących jakości kształcenia w UMCS;
  • opracowanie koncepcji kształcenia dla określonych kierunków studiów;
  • opracowanie programów kształcenia w ramach nowych kierunków studiów lub nowych specjalności;
  • przygotowanie propozycji zmian w planach i programach studiów;
  • przygotowanie koncepcji i programów studiów podyplomowych związanych z kierunkiem;
  •  określenie właściwych dla kierunku pod względem metodologicznym i merytorycznym zasad i kryteriów przygotowania oraz oceny prac dyplomowych;
  • dokonywanie okresowych analiz programu kształcenia oraz sylabusów pod kątem ich zgodności z założonymi efektami kształcenia na kierunku;
  • dokonywanie okresowych analiz wyników weryfikacji osiąganych na kierunku efektów kształcenia (m.in. analiza skali odsiewu, wyników egzaminów oraz terminowości składania prac i egzaminów dyplomowych);
  • przeprowadzanie, we współpracy z interesariuszami zewnętrznymi kierunku, okresowych analiz opinii pracodawców w kwestii wymaganych od absolwentów kierunku kompetencji na rynku pracy w celu doskonalenia programu kształcenia;
  • dokonywanie okresowych analiz realizowanych w ramach kierunku przedmiotów pod kątem eliminowania powtarzających się treści;
  • przygotowanie i realizacja procesu ankietowania studentów pod kątem oceny programu kształcenia na kierunku;
  • prowadzenie stałego monitoringu wprowadzania do systemu USOS sylabusów przedmiotów realizowanych na kierunku;
  • sprawowanie nadzoru merytorycznego nad realizacją praktyk studenckich na kierunku;
  • dokonywanie analiz wyników badania losów zawodowych absolwentów danego kierunku studiów;
  • koordynowanie działań kreujących pozytywny wizerunek kierunku.

9. Koordynatorzy modułów odpowiadają za realizację danego modułu kształcenia, a w szczególności za:

  • koordynację zajęć w ramach danego modułu pod względem merytorycznym i organizacyjnym;
  • koordynację egzaminu końcowego;
  • nadzorowanie aktualizacji sylabusów;

10. Kierownicy jednostek organizacyjnych Wydziału sprawują nadzór nad realizacją zadań dydaktycznych powierzonych jednostce. Do ich obowiązków należy w szczególności:

  • dokonywanie obsady zajęć dydaktycznych odpowiednio do kompetencji pracowników;
  • zgłaszanie wniosków o powierzenie zajęć dydaktycznych osobom spoza uczelni;
  • zapewnienie zajęć dydaktycznych doktorantom, którzy przygotowują rozprawę doktorską pod opieką pracowników danej jednostki;
  • przeprowadzanie hospitacji zajęć pracowników danej jednostki;
  • dokonywanie analiz wyników ankietowej oceny zajęć pracowników danej jednostki.

11. Kierownik studiów doktoranckich jest bezpośrednim przełożonym doktorantów. Odpowiada on za organizację studiów, a w szczególności:

  • przygotowuje programy kształcenia;
  • opracowuje zmiany w obowiązujących programach kształcenia;
  • ustala organizację zajęć na studiach doktoranckich w danym roku akademickim;
  • sprawuje nadzór nad realizacją programów studiów;
  • składa prorektorowi wykaz doktorantów prowadzących zajęcia dydaktyczne i wymiar prowadzonych przez nich zajęć;
  • prowadzi bieżącą kontrolę postępów uczestników studiów doktoranckich;
  • dokonuje oceny realizacji programu studiów doktoranckich oraz prowadzenia badań naukowych przez doktorantów;
  • podejmuje decyzje w sprawie zaliczenia doktorantowi kolejnych lat studiów doktoranckich lub o skreśleniu z listy doktorantów;
  • przedłuża okres odbywania studiów doktoranckich;
  • pełni funkcję przewodniczącego komisji powołanej do opiniowania wniosków dotyczących przyznawanie stypendium doktoranckiego oraz zwiększanie stypendium doktoranckiego z dotacji podmiotowej, przyjmuje wnioski doktorantów;
  • opiniuje podania doktorantów do innych organów uczelni;
  • składa roczne sprawozdania z przebiegu studiów doktoranckich Radzie Wydziału i Prorektorowi;
  • przedkłada Rektorowi imienny wykaz doktorantów, wraz ze wskazaniem ocen z egzaminów objętych programem studiów uzyskanych przez doktorantów w poprzednim roku akademickim;
  • identyfikuje problemy dotyczące studiów doktoranckich;
  • analizuje wyniki ankiety oceny zajęć;
  • współpracuje z samorządem doktorantów;
  • wykonuje inne zadania wynikające z regulaminu studiów doktoranckich.

12. Kierownik studiów podyplomowych jest bezpośrednim przełożonym słuchaczy. Odpowiada on za organizację tych studiów, a w szczególności za:

  • przygotowuje i monitoruje program kształcenia;
  • dokonuje kwalifikacji kandydatów na studia podyplomowe;
  • ustala organizację zajęć dla słuchaczy danego cyklu kształcenia;
  •  zapewnia obsadę zajęć;
  • sprawuje nadzór nad dokumentacją studiów podyplomowych;
  • identyfikuje i rozwiązuje problemy związane z realizacja programu kształcenia, w tym wynikających z ankietowej oceny zajęć;
  • wykonuje inne zadania wynikające z regulaminu studiów podyplomowych.

13. Koordynator ds. programu ERASMUS+ odpowiada za proces realizacji wymiany międzynarodowej studentów na Wydziale, a w szczególności:

  • ogłasza i organizuje rekrutację studentów na wyjazdy w ramach programu ERASMUS+;
  • prowadzi obsługę studentów zagranicznych odbywających studia na Wydziale
    w ramach programu;
  • przeprowadza analizę zgodności kierunkowych efektów kształcenia pomiędzy Wydziałem Politologii i Dziennikarstwa a instytucją przyjmującą studentów w ramach programu;
  • prowadzi działalność informacyjną na temat programu oraz możliwości wyjazdu
    dla studentów (m.in. poprzez stałą aktualizację zakładki na stronie wydziału dotyczącej programu ERASMUS+);
  • ustala i aktualizuje ofertę kształcenia prowadzoną na Wydziale w j. angielskim dla studentów przyjeżdżających w ramach programu;
  • współpracuje z partnerami zagranicznymi w ramach programu;
  • współpracuje z Koordynatorem Uczelnianym programu ERASMUS+.

14. Koordynator programu MOST odpowiada za proces realizacji programu MOST
na Wydziale, a w szczególności:

  • ogłasza i organizuje rekrutację studentów na wyjazdy w ramach programu MOST;
  • prowadzi działalność informacyjną na temat programu oraz możliwości wyjazdu dla studentów (m.in. poprzez stałą aktualizację zakładki na stronie wydziału dotyczącej programu MOST);
  • sprawuje opiekę nas studentami przyjeżdżającymi na Wydział w ramach programu MOST;
  • współpracuje z Koordynatorem Uczelnianym programu MOST.

15. Opiekun roku uczestniczy w procesie zapewniania jakości kształcenia, a w szczególności:

  • przekazuje studentom informacje na temat organizacji roku akademickiego, toku studiów, systemu pomocy materialnej, regulaminu studiów i innych przepisów wewnętrznych obowiązujących na Uniwersytecie i Wydziale;
  •   zapoznaje studentów ze strukturą organizacyjną Wydziału;
  • informuje studentów o kompetencjach władz Wydziału;
  • udziela informacji bieżących na temat toku studiów;
  • współpracuje ze starostą roku w ramach bieżącej organizacji procesu kształcenia;
  • organizuje spotkania ze studentami nie rzadziej niż dwa razy w semestrze;
  • reprezentuje studentów w kontaktach z pracownikami Wydziału, nauczycielami akademickimi i władzami Wydziału.