STATUT
STOWARZYSZENIA ABSOLWENTÓW
UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ
Tekst jednolity uwzględniający zmiany z dn. 4.10.2003 r.
ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Stowarzyszenie o nazwie STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem, powołanym dla utrzymywania łączności absolwentów UMCS z ich macierzystą Uczelnią.
§ 2
Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz - miasto Lublin. Aby właściwie realizować swoje cele, Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.
§ 3
Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. nr 20, poz. 104) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
§ 4
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych oraz zagranicznych organizacji, jak również uczestniczyć w innych podmiotach prawa, w tym podmiotach gospodarczych, o takim samym lub podobnym zakresie działania.
§ 5
Stowarzyszenie może tworzyć swoje oddziały terenowe w trybie określonym w niniejszym Statucie.
ROZDZIAŁ II. CELE STOWARZYSZENIA I SPOSÓB ICH REALIZACJI
§ 6
Celem Stowarzyszenia jest:
§ 7
Cele te Stowarzyszenie realizuje poprzez:
§ 8
Dla realizacji swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, przy czym cały dochód z tej działalności jest przeznaczany na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.
§ 9
W realizacji swoich celów Stowarzyszenie opiera się na honorowej (społecznej) pracy członków. Ma jednak prawo zatrudniać pracowników do prowadzenia spraw Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI
§ 10
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: zwyczajnych, wspierających i honorowych.
§ 11
§ 12
Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:
§ 13
Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:
§ 14
Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc, w tym zwłaszcza finansową, na rzecz Stowarzyszenia.
§ 15
Członkowie wspierający korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.
§ 16
Do obowiązków członków wspierających należy:
§ 17
Przyjęcie na członka wspierającego Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Zarządu po złożeniu przez przystępującego pisemnej deklaracji.
§ 18
Utrata członkostwa zwyczajnego i wspierającego następuje na skutek:
§ 19
Od uchwały Zarządu o odmowie przyjęcia do Stowarzyszenia oraz o skreśleniu członka Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania Członków. Do czasu rozpatrzenia odwołania skreślony zostaje zawieszony w prawach członkowskich. Uchwała Walnego Zebrania o skreśleniu członka jest ostateczna.
§ 20
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi otrzymują dyplomy członkowskie i odznaki honorowe Stowarzyszenia, a ich nazwiska wpisuje się do Księgi Członków Honorowych, którą prowadzi Zarząd.
§ 21
ROZDZIAŁ IV. WŁADZE STOWARZYSZENIA
§ 22
Władzami Stowarzyszenia są:
§ 23
Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 24
Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz na 3 lata. Zawiadomienie o terminie i porządku obrad Walnego Zebrania podaje się do wiadomości członków co najmniej na 14 dni przed jego odbyciem. Udział w nim biorą członkowie zwyczajni, wspierający i honorowi. Wybór Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywa się w głosowaniu tajnym.
§ 25
Walnemu Zebraniu przewodniczy członek Stowarzyszenia niebędący członkiem Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, wybierany przez Walne Zebranie.
§ 26
Do zakresu uprawnień Walnego Zebrania należy:
§ 27
Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków - w pierwszym terminie, zaś bez względu na liczbę członków - w drugim terminie. Do zmiany statutu i podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia wymagana jest większość 2/3 głosów.
§ 28
Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na żądanie 1/3 członków, bądź Komisji Rewizyjnej w terminie miesiąca od zgłoszenia wniosku.
§ 29
Zarząd wybierany jest przez Walne Zebranie spośród członków zwyczajnych w liczbie 5-7 osób na okres 3 lat. Liczbę członków Zarządu ustala Walne Zebranie.
§ 30
Jeśli w czasie trwania kadencji zachodzi potrzeba uzupełnienia składu, Zarząd może dokooptować nie więcej niż 1/3 jego składu wybranego przez Walne Zebranie.
§ 31
Zarząd wybiera ze swego składu: prezesa, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza oraz powierza pozostałym osobom inne funkcje.
§ 32
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.
§ 33
W posiedzeniach Zarządu bierze udział z głosem doradczym przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.
§ 34
W przypadku niewypełniania przez członka Zarządu przyjętych obowiązków, w tym nieuczestniczenia w posiedzeniach, Zarząd może zawiesić go w prawach członka Zarządu - do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Walne Zebranie Członków.
§ 35
Do kompetencji Zarządu należy:
§ 36
Zarząd ma prawo:
§ 37
Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jego członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.
§ 38
Umowy, zobowiązania i pełnomocnictwa podpisują w imieniu Zarządu dwaj jego członkowie, w tym prezes lub wiceprezes.
§ 39
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych na 3 lata. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę. Walne Zebranie uzupełnia skład Komisji Rewizyjnej podczas trwania kadencji poprzez przeprowadzenie wyborów w czasie zwyczajnego lub nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.
§ 40
ROZDZIAŁ V. ZASADY ORGANIZACJI ODDZIAŁÓW STOWARZYSZENIA
§ 41
Oddziały Stowarzyszenia mogą powstawać w miejscowościach (powiatach), w których liczba członków wynosi co najmniej 10 osób.
§ 42
§ 43
§ 44
ROZDZIAŁ VI. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA
§ 45
Majątek Stowarzyszenia składa się z:
ROZDZIAŁ VII. ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA
§ 46
Zmiany Statutu może dokonać Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów.
§ 47
W celu rozwiązania Stowarzyszenia zwołuje się dwa Nadzwyczajne Walne Zebrania w odstępie miesięcznym. Pierwsze Walne Zebranie podejmuje uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz o przeznaczeniu jego majątku, wyznaczając jednocześnie likwidatorów (Komisję Likwidacyjną). Drugie Walne Zebranie podejmuje uchwałę utrzymującą w mocy pierwszą uchwałę lub podejmuje uchwałę o kontynuacji działalności Stowarzyszenia.