STATUT
STOWARZYSZENIA ABSOLWENTÓW
UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ

Tekst jednolity uwzględniający zmiany z dn. 4.10.2003 r.


ROZDZIAŁ I. POSTANOWIENIA OGÓLNE

§ 1

Stowarzyszenie o nazwie STOWARZYSZENIE ABSOLWENTÓW UNIWERSYTETU MARII CURIE-SKŁODOWSKIEJ jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem, powołanym dla utrzymywania łączności absolwentów UMCS z ich macierzystą Uczelnią.

§ 2

Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej, a siedzibą władz - miasto Lublin. Aby właściwie realizować swoje cele, Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

§ 3

Stowarzyszenie działa na podstawie  przepisów ustawy Prawo o stowarzyszeniach (Dz.U. z 1989 r. nr 20, poz. 104) oraz niniejszego statutu i z tego tytułu posiada osobowość prawną.

§ 4

Stowarzyszenie może być członkiem krajowych oraz zagranicznych organizacji, jak również uczestniczyć w innych podmiotach prawa, w tym podmiotach gospodarczych, o takim samym lub podobnym zakresie działania.

§ 5

Stowarzyszenie może tworzyć swoje oddziały terenowe w trybie określonym w niniejszym Statucie.

ROZDZIAŁ II. CELE STOWARZYSZENIA I SPOSÓB ICH REALIZACJI

§ 6

Celem Stowarzyszenia jest:

  • utrzymywanie stałej łączności absolwentów UMCS z ich macierzystą Uczelnią,
  • promowanie osiągnięć absolwentów UMCS,
  • krzewienie tradycji Uniwersytetu,
  • kreowanie korzystnego obrazu UMCS,
  • przyczynianie się do wszechstronnego rozwoju UMCS,
  • realizacja przedsięwzięć naukowych i oświatowo-wychowawczych,
  • udzielanie wsparcia swoim członkom znajdującym się w niedostatku i chorobie.

§ 7

Cele te Stowarzyszenie realizuje poprzez:

  • integrowanie członków Stowarzyszenia poprzez aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską,
  • organizowanie zjazdów absolwentów UMCS,
  • gromadzenie informacji o karierach i losach absolwentów,
  • wspieranie współpracy i wzajemnej pomocy członków Stowarzyszenia,
  • organizowanie różnych form kształcenia dla absolwentów,
  • kolportowanie prasy i wydawnictw uniwersyteckich,
  • tworzenie funduszy stypendialnych,
  • finansowanie programów naukowych i badawczych, w tym zajęć zaproszonych do UMCS wykładowców,
  • zakup aparatury do badań oraz książek, wydawnictw i elektronicznych nośników informacji,
  • ustanawianie rent i przekazywanie darowizn.

§ 8

Dla realizacji swoich celów statutowych Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, przy czym cały dochód z tej działalności jest przeznaczany na realizację celów statutowych Stowarzyszenia.

§ 9

W realizacji swoich celów Stowarzyszenie opiera się na honorowej (społecznej) pracy członków. Ma jednak prawo zatrudniać pracowników do prowadzenia spraw Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ III. CZŁONKOWIE, ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

§ 10

Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na: zwyczajnych, wspierających i honorowych.

§ 11

  1. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być absolwenci, UMCS tj. osoby posiadające dyplom ukończenia studiów na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej, przyjęte przez Zarząd Stowarzyszenia na podstawie złożonej deklaracji.
  2. Członkami zwyczajnymi Stowarzyszenia mogą być również cudzoziemcy niemający zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeśli spełniają warunki, o których mowa w ust. 1.

§ 12

Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:

  • wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia oraz uczestniczyć w Walnych Zebraniach Członków z głosem stanowiącym,
  • zgłaszać wnioski i postulaty w sprawach dotyczących działalności Stowarzyszenia,
  • brać udział we wszystkich formach działalności Stowarzyszenia.

§ 13

Do obowiązków członka zwyczajnego Stowarzyszenia należy:

  • aktywne uczestniczenie w pracach Stowarzyszenia,
  • przestrzeganie postanowień statutu i uchwał Stowarzyszenia,
  • popularyzowanie w swoim środowisku statutowych celów i zadań Stowarzyszenia,
  • rzetelne wypełnianie obowiązków związanych z przyjętymi funkcjami we władzach Stowarzyszenia,
  • regularne opłacanie składek członkowskich.

§ 14

Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna lub prawna, która zadeklaruje pomoc, w tym zwłaszcza finansową, na rzecz Stowarzyszenia.

§ 15

Członkowie wspierający korzystają ze wszystkich praw przysługujących członkom zwyczajnym, za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia.

§ 16

Do obowiązków członków wspierających należy:

  • udzielanie Stowarzyszeniu pomocy, zwłaszcza finansowej, w realizacji jego celów statutowych,
  • regularne opłacanie składek członkowskich,
  • przestrzeganie postanowień statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.

§ 17

Przyjęcie na członka wspierającego Stowarzyszenia następuje na podstawie uchwały Zarządu po złożeniu przez przystępującego pisemnej deklaracji.

§ 18

Utrata członkostwa zwyczajnego i wspierającego następuje na skutek:

  • wystąpienia członka zgłoszonego na piśmie do Zarządu,
  • skreślenia z listy członków przez Zarząd z powodu niewypełniania obowiązków członkowskich.

§ 19

Od uchwały Zarządu o odmowie przyjęcia do Stowarzyszenia oraz o skreśleniu członka Stowarzyszenia przysługuje odwołanie do najbliższego Walnego Zebrania Członków. Do czasu rozpatrzenia odwołania skreślony zostaje zawieszony w prawach członkowskich. Uchwała Walnego Zebrania o skreśleniu członka jest ostateczna.

§ 20

Członkiem honorowym Stowarzyszenia może zostać osoba szczególnie zasłużona dla Stowarzyszenia i Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. Godność członka honorowego nadaje Walne Zebranie Członków na wniosek Zarządu. Członkowie honorowi otrzymują dyplomy członkowskie i odznaki honorowe Stowarzyszenia, a ich nazwiska wpisuje się do Księgi Członków Honorowych, którą prowadzi Zarząd.

§ 21

  1. Członek honorowy korzysta ze wszystkich praw członkowskich, poza biernym i czynnym prawem wyborczym.
  2. Członek honorowy jest zapraszany na wszystkie Walne Zebrania Członków, na uroczystości Stowarzyszenia oraz ma prawo występować do władz Stowarzyszenia z inicjatywami dotyczącymi jego działalności.
  3. Członek honorowy jest zobowiązany do przestrzegania statutu Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ IV. WŁADZE STOWARZYSZENIA

§ 22

Władzami Stowarzyszenia są:

  1. Walne Zebranie Członków.
  2. Zarząd.
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 23

Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Walne Zebranie Członków. Walne zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.

§ 24

Zwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd raz na 3 lata. Zawiadomienie o terminie i porządku obrad Walnego Zebrania podaje się do wiadomości członków co najmniej na 14 dni przed jego odbyciem. Udział w nim biorą członkowie zwyczajni, wspierający i honorowi. Wybór Członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej odbywa się w głosowaniu tajnym.

§ 25

Walnemu Zebraniu przewodniczy członek Stowarzyszenia niebędący członkiem Zarządu lub Komisji Rewizyjnej, wybierany przez Walne Zebranie.

§ 26

Do zakresu uprawnień Walnego Zebrania należy:

  • ustalanie kierunków działania Stowarzyszenia,
  • uchwalanie regulaminu obrad Walnego Zebrania,
  • rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  • udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi,
  • wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  • nadawanie godności członka honorowego,
  • rozpatrywanie odwołań kandydatów od decyzji Zarządu o odmowie przyjęcia do Stowarzyszenia,
  • rozpatrywanie odwołań członków od decyzji Zarządu o pozbawieniu członkostwa,
  • rozpatrywanie skarg na działalność Stowarzyszenia,
  • zmiana statutu,
  • decydowanie o rozwiązaniu Stowarzyszenia.

§ 27

Uchwały Walnego Zebrania zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków - w pierwszym terminie, zaś bez względu na liczbę członków - w drugim terminie. Do zmiany statutu i podjęcia uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia wymagana jest większość 2/3 głosów.

§ 28

Nadzwyczajne Walne Zebranie zwołuje Zarząd z własnej inicjatywy lub na żądanie 1/3 członków, bądź Komisji Rewizyjnej w terminie miesiąca od zgłoszenia wniosku.

§ 29

Zarząd wybierany jest przez Walne Zebranie spośród członków zwyczajnych w liczbie 5-7 osób na okres 3 lat. Liczbę członków Zarządu ustala Walne Zebranie.

§ 30

Jeśli w czasie trwania kadencji zachodzi potrzeba uzupełnienia składu, Zarząd może dokooptować nie więcej niż 1/3 jego składu wybranego przez Walne Zebranie.

§ 31

Zarząd wybiera ze swego składu: prezesa, wiceprezesa, skarbnika i sekretarza oraz powierza pozostałym osobom inne funkcje.

§ 32

Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy.

§ 33

W posiedzeniach Zarządu bierze udział z głosem doradczym przewodniczący Komisji Rewizyjnej lub jego zastępca.

§ 34

W przypadku niewypełniania przez członka Zarządu przyjętych obowiązków, w tym nieuczestniczenia w posiedzeniach, Zarząd może zawiesić go w prawach członka Zarządu - do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Walne Zebranie Członków.

§ 35

Do kompetencji Zarządu należy:

  • reprezentowanie Stowarzyszenia i działanie w jego imieniu,
  • wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
  • organizowanie i kierowanie całokształtem prac Stowarzyszenia,
  • zarządzanie majątkiem i funduszami Stowarzyszenia zgodnie z obowiązującymi przepisami,
  • opracowywanie planów działalności i preliminarza budżetowego,
  • podejmowanie uchwał w sprawie działalności gospodarczej, przeznaczenia dochodów z tej działalności oraz przeznaczenia innych wpływów,
  • składania sprawozdań z działalności na Walnym Zebraniu Członków,
  • zwoływanie i przygotowywanie obrad Walnego Zebrania Członków,
  • przyjmowanie nowych członków Stowarzyszenia,
  • ustalanie wysokości składek członkowskich.

§ 36

Zarząd ma prawo:

  • zawierać umowy i zobowiązania dotyczące działalności Stowarzyszenia,
  • przyjmować w imieniu i na rzecz Stowarzyszenia wpłaty, darowizny, spadki, legaty, zapisy itp.,
  • wydawać regulaminy wewnętrzne,
  • zwalniać  - w uzasadnionych przypadkach - członków Stowarzyszenia od opłacania składek,
  • podejmować inne działania niezbędne do realizacji celów Stowarzyszenia.

§ 37

Do ważności uchwał Zarządu wymagana jest obecność na posiedzeniu co najmniej połowy jego członków. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów.

§ 38

Umowy, zobowiązania i pełnomocnictwa podpisują w imieniu Zarządu dwaj jego członkowie, w tym prezes lub wiceprezes.

§ 39

Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków wybieranych na 3 lata. Komisja wybiera ze swego grona przewodniczącego i zastępcę. Walne Zebranie uzupełnia skład Komisji Rewizyjnej podczas trwania kadencji poprzez przeprowadzenie wyborów w czasie zwyczajnego lub nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków.

§ 40

  1. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy:
    a) badanie gospodarki finansowej oraz całokształtu pracy Zarządu,
    b) składanie sprawozdań na Walnych Zebraniach oraz stawianie wniosków w sprawie absolutorium dla Zarządu,
    c) zgłaszanie wniosków do Zarządu o zwołanie Nadzwyczajnego Walnego Zebrania,
    d) przyjmowanie i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności finansowej Stowarzyszenia.
  2. Do ważności uchwał Komisji Rewizyjnej stosuje się odpowiednio zasady określone w § 37.

ROZDZIAŁ V. ZASADY ORGANIZACJI ODDZIAŁÓW STOWARZYSZENIA

§ 41

Oddziały Stowarzyszenia mogą powstawać w miejscowościach (powiatach), w których liczba członków wynosi co najmniej 10 osób.

§ 42

  1. Wniosek o utworzenie oddziału podpisują wszyscy członkowie, o których mowa w § 41.
  2. Powstanie oddziału zatwierdza Zarząd Stowarzyszenia. Oddziały Stowarzyszenia nie posiadają osobowości prawnej i podlegają Zarządowi oraz kontroli Komisji Rewizyjnej.

§ 43

  1. Działalność oddziałów Stowarzyszenia opiera się na Statucie Stowarzyszenia.
  2. Oddział Stowarzyszenia ulega rozwiązaniu na mocy uchwały Zarządu Stowarzyszenia. Uchwała może być podjęta na wniosek Zarządu Oddziału lub z własnej inicjatywy, jeśli Oddział narusza postanowienia Statutu lub w sytuacji, gdy członków Stowarzyszenia zamieszkałych na terenie działania Oddziału będzie mniej niż 10.

§ 44

  1. Działalnością Oddziału kieruje Zarząd w składzie pięcioosobowym: prezes Oddziału, wiceprezes, sekretarz i członkowie Zarządu Oddziału.
  2. Kompetencje Zarządu oddziału określa Zarząd Stowarzyszenia w uchwale, o której mowa w § 42. Nie podlegają przekazaniu kompetencje zastrzeżone dla innych władz Stowarzyszenia.

ROZDZIAŁ VI. MAJĄTEK STOWARZYSZENIA

§ 45

Majątek Stowarzyszenia składa się z:

  • wpływów ze składek członkowskich,
  • dochodów z przedsięwzięć podejmowanych przez Stowarzyszenie,
  • dotacji władz państwowych i samorządowych,
  • pomocy finansowej i rzeczowej sponsorów,
  • spadków, zapisów i darowizn,
  • dochodów ze składników majątkowych Stowarzyszenia,
  • innych wpływów.

ROZDZIAŁ VII. ZMIANA STATUTU, ROZWIĄZANIE STOWARZYSZENIA

§ 46

Zmiany Statutu może dokonać Walne Zebranie Członków większością 2/3 głosów.

§ 47

W celu rozwiązania Stowarzyszenia zwołuje się dwa Nadzwyczajne Walne Zebrania w odstępie miesięcznym. Pierwsze Walne Zebranie podejmuje uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia oraz o przeznaczeniu jego majątku, wyznaczając jednocześnie likwidatorów (Komisję Likwidacyjną). Drugie Walne Zebranie podejmuje uchwałę utrzymującą w mocy pierwszą uchwałę lub podejmuje uchwałę o kontynuacji działalności Stowarzyszenia.