Lp. |
Imię i Nazwisko |
Kierunek |
Opis |
1. |
Dr hab. Mariusz Bartnicki |
Historia, II st., 1 r. |
Seminarium skierowane jest do studentów zainteresowanych różnymi zagadnieniami z zakresu dziejów średniowiecznej Europy. Realizowane tematy mogą dotyczyć zarówno kręgu Europy łacińskiej, jak i Slavia Orthodoxa. Tematy prac mogą podejmować całe spektrum problemów dotyczących dziejów politycznych, społecznych, gospodarczych, życia kulturalnego oraz wojskowości. Uczestnicy seminarium będą pracować nad sformowaniem i rozwojem własnego warsztatu naukowego historyka mediewisty oraz przygotowywać się do samodzielnej, krytycznej pracy nad literaturą przedmiotu. |
2. |
Dr hab. Wiesław Bondyra, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Proponowana tematyka prac magisterskich obejmuje różnorodne zagadnienia z historii Polski i powszechnej w XVI-XVIII w. Mogą być poruszane problemy polityczno-ustrojowe, społeczne i wojskowe Rzeczypospolitej szlacheckiej oraz Europy, z zakresu szeroko rozumianej kultury, religii, obyczajów oraz gospodarki. Możliwa jest także realizacja tematów związanych z historią regionalną, jak też dotyczących stosunków Rzeczypospolitej z sąsiadami w omawianym okresie. Szeroki zakres problematyki daje sposobność indywidualnego wyboru sfery własnych zainteresowań historycznych oraz drogę ich realizacji w przygotowaniu i opracowaniu pracy dyplomowej. |
3. |
Dr hab. Marek Florek |
Archeologia, I st., 3 r. |
Seminarium dotyczy wybranych zagadnień archeologii średniowiecznej i nowożytnej oraz problematyki ochrony i popularyzacji archeologicznego dziedzictwa kulturowego. Tematy dobierane są pod kątem zainteresowań studenta bądź wybrane z listy zaproponowanej przez prowadzącego. Mogą dotyczyć zarówno zagadnień szczegółowych, takich jak opracowanie konkretnych grup zabytków (np. wczesnośredniowieczne importy skandynawskie i ruskie, biżuteria, uzbrojenie) bądź wyników badań archeologicznych na wybranych stanowiskach, lub też zagadnień o charakterze ogólnym (np. problemy badań, dokumentacji i ochrony nowożytnych fortyfikacji polowych; cmentarze i groby jako obiekty badań archeologicznych). |
4. |
Dr Agata Hałuszko |
Archeologia, I st., 3 r. |
Na seminarium studenci zapoznają się z możliwościami prowadzenia szeroko pojętych badań bioarcheologicznych. Podjęte będą problemy wynikające z dostępności i przydatności do badań zróżnicowanych materiałów organicznych oraz ograniczeń metodycznych i interpretacyjnych uzyskanych danych. Zagadnienia podejmowane na seminarium dotyczyć będą wstępu do bioarcheologii oraz rekonstrukcji paleodiety i mobilności. Ponadto studenci zapoznają się z zasadami planowania, dokumentowania i prowadzenia badań na materiałach organicznych wraz ze strukturą opisu przyszłych prac naukowych. |
5. |
Dr hab. Mariusz Korzeniowski, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Celem seminarium jest umożliwienie studentom napisania pracy magisterskiej z tematyki traktującej m.in. o dziejach Rosji, Związku Sowieckiego, Federacji Rosyjskiej, Ukrainy czy Białorusi, losach Polaków w imperium rosyjskim w XIX wieku i w początkach XX stulecia, obecności rosyjskiej w Królestwie Polskim oraz stosunkach polsko-rosyjskich i polsko-sowieckich. |
6. |
Dr hab. Elżbieta Kłosińska, prof. UMCS |
Archeologia, I st., 3 r. |
Przedmiotem seminarium licencjackiego będą w najszerszym ujęciu: stosunki kulturowe, preferencje osadnicze, podstawy gospodarcze i przejawy kultury duchowej, archeologicznie udokumentowane na ziemiach polskich w młodszych odcinkach epoki brązu i we wczesnej epoce żelaza. To czasy rozwoju kultury łużyckiej, a następnie pomorskiej. Studenci mogą prowadzić ogólne badania nad źródłami archeologicznymi, takimi jak osady i cmentarzyska, a także, bardziej szczegółowo, nad przejawami kultury materialnej, np. nad ceramiką i wyrobami brązowymi. |
7. |
Dr hab. Waldemar Kozyra, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Tematyka seminarium magisterskiego obejmuje następujące bloki:
|
8. |
Dr hab. Małgorzata Kołacz-Chmiel
|
Historia, II st., 1 r. |
Proponowana tematyka zajęć seminaryjnych obejmuje zagadnienia z zakresu historii politycznej, społecznej i gospodarczej ziem polskich w okresie średniowiecza, historii wsi w okresie przeduwłaszczeniowym, a także badania związane z dziedzictwem historycznym i kulturowym osad wiejskich. Wybrane przez uczestników tematy prac mogą koncentrować się na meandrach polityki wewnętrznej i zagranicznej (zwłaszcza w okresie XIV-XVI stulecia), tudzież znaczeniu czynników gospodarczych dla funkcjonowania państwa oraz życia przedstawicieli różnych grup stanowych lub zawodowych. Szczególnie preferowana będzie problematyka społeczna, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień związanych z funkcjonowaniem rodziny i relacjami pomiędzy poszczególnymi członkami (władza głowy rodziny, pozycja kobiety, dziecko w rodzinie, konflikty i przemoc). W kręgu zainteresowań znajdzie się również szeroko rozumiana historia życia codziennego przedstawicieli różnych grup, a zwłaszcza tych najmniej poznanych, wywodzących się z najniższych warstw lub marginesu społecznego (włóczędzy, żebracy, grupy przestępcze, prostytutki). Do kolejnych problemów należą zagadnienia dotyczące wierzeń chrześcijańskich i pogańskich na ziemiach polskich w czasach średniowiecza (szczególnie z uwzględnieniem ich wzajemnej koegzystencji i stosunkiem Kościoła do dawnej tradycji). W ramach seminarium może także powstać praca poświęcona dziejom miejscowości lub gminy wiejskiej. Ponadto badania prowadzone mogą koncentrować się na poznaniu dziedzictwa kulturowego wsi lub większego obszaru od czasów średniowiecznych po współczesność i możliwości ich wykorzystania w rozwoju miejscowości i regionu. |
9. |
Prof. dr hab. Robert Litwiński |
Archiwistyka i NZZI, I st., 2 r. |
Program seminarium obejmuje zasady pisania prac licencjackich na kierunku Archiwistyka i Nowoczesne Zarządzanie Zapisami Informacyjnymi, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystanie źródeł archiwalnych, drukowanych, prasy oraz literatury przedmiotu. Problematyka seminarium dotyczy zasadniczo dziejów Polski i powszechnych w XX–XXI w. Koncentruje się wokół wybranych przez seminarzystów tematów, w tym związanych z administracją, archiwistyką, gospodarką, historią regionalną, obyczajowością, polityką wewnętrzną i zagraniczną, wojskowością, zarządzaniem dokumentacją itd. |
Historia, II st., 1 r. |
Program seminarium obejmuje zasady pisania prac magisterskich na kierunku historia, ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystanie źródeł archiwalnych, audiowizualnych, drukowanych, prasy, relacji, pamiętników, literatury przedmiotu itd. Problematyka seminarium dotyczy zasadniczo dziejów Polski i powszechnych w XX–XXI w. Koncentruje się wokół wybranych przez seminarzystów tematów, w tym związanych z archiwistyką, historią (m.in. administracji, gospodarczą, kultury, lokalną i regionalną, polityczną, społeczną), wojskowością itd. |
||
10. |
Dr hab. Piotr Łuczkiewicz, prof. UMCS |
Archeologia, I st., 3 r. |
Zakres tematów będzie dotyczył kultur archeologicznych i grup etnicznych (ludów celtyckich i germańskich) w barbarzyńskiej Europie w okresie lateńskim/młodszym okresie przedrzymskim i we wczesnym okresie rzymskim, czyli od V w. p.n.e. po I w. n.e., na obszarze od Galii po zachodnią Ukrainę i od południowej Skandynawii i strefy Morza Bałtyckiego po Bałkany. Szczególny nacisk położony będzie grupy kulturowe występujące w tym okresie na ziemiach dzisiejszej Polski: kulturę przeworską i tzw. „kulturę oksywską”. Preferowane zakresy tematyczne: kultura materialna i duchowa. |
11. |
Dr hab. Paweł Madejski |
Historia, II st., 1 r. |
Metrologia i numizmatyka antyczna, historia emocji w starożytności, ideologiczne problemy okresu Republiki i wczesnego Cesarstwa; recepcja kultury antycznej w późniejszych epokach; epigrafika nowożytna i jej problemy. |
12. |
Dr Piotr Mączyński |
Archeologia, I st., 3 r. |
Seminarium kierowane jest do studentów zainteresowanych zagadnieniami związanymi z okresem epoki kamienia (paleolitem, mezolitem, neolitem). Ze szczególnym uwzględnieniem tematów związanych z krzemieniarstwem, badaniami eksperymentalnymi oraz analizami funkcjonalnymi wyrobów wykonanych z kamienia, kości oraz metali. Tematy prac seminaryjnych ustalane są w porozumieniu z uczestnikami i uwzględniają zarówno zainteresowania studentów, jak i prowadzącego. Mogą opierać się na analizie danych w oparciu o literaturę, opracowanie materiałów źródłowych lub własne badania empiryczne (tematy związane z archeologią eksperymentalną). |
13. |
Dr hab. Mariusz Mazur, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Tematyka seminarium obejmuje zakres historii Polski i powszechnej XX-XXI w. Uwzględnia historię społeczną, polityczną, militarną, kultury, mediów. Praca polega na znalezieniu zagadnienia interesującego dla seminarzysty/ki, wspólnym wypracowaniu tytułu oraz zakresu tematycznego. Następnie opracowywana jest konstrukcja pracy. Omówieniu podlegają metody poszukiwania źródeł i literatury oraz warsztat naukowy adekwatny dla wybranego tematu. |
14. |
Dr Monika Napora |
Historia, II st., 1 r. |
Tematyka zajęć seminaryjnych obejmuje zagadnienia z zakresu historii społecznej, politycznej i kulturowej XX i XXI w. Proponowane bloki problemowe:
Tematyka prac dyplomowych będzie uzgadniana indywidualnie w zależności od zainteresowań seminarzysty. |
Archiwistyka i NZZI, I st., 2 r. |
Tematyka zajęć seminaryjnych obejmuje zagadnienia z zakresu historii społecznej, politycznej i kulturowej XX i XXI w. z naciskiem na wykorzystanie źródeł archiwalnych. Proponowane bloki problemowe:
Tematyka prac dyplomowych będzie uzgadniana indywidualnie w zależności od zainteresowań seminarzysty. |
||
15. |
Dr hab. Małgorzata Nossowska, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Proponowana problematyka prac magisterskich związana będzie przede wszystkim z szeroko rozumianymi przemianami w życiu codziennym, mentalności, obyczajach oraz z wielkimi procesami modernizacji życia społecznego i politycznego zachodzącymi w XIX w. (m.in. teoria i praktyka nowych idei politycznych, praktyki demokratyczne i wyborcze, narodziny nowych miast, powstanie masowych mediów, kultura popularna i masowa, wzorce i role społeczne, procesy emancypacji kobiet itp). Oraz inne tematy uzgodnione ze studentami. |
16. |
Dr Ariel Orzełek |
Historia, II st., 1 r. |
Tematyka seminarium dotyczy pogłębionych zagadnień najnowszej historii Polski i powszechnej, także z uwzględnieniem wydarzeń po 1989 r. Możliwe są prace dotyczące zarówno klasycznej tematyki, takiej jak historia polityczna, wojskowości i regionalistyka, jak też bardziej nietypowych zagadnień, takich jak historia społeczna czy mikrohistoria. Przygotowywane prace będą mogły dotyczyć także zagadnień kontrowersyjnych i bliżej nieznanych oraz wykorzystywać metodologię historii kontrfaktycznej i alternatywnej. Podczas seminarium studenci będą zapoznawani z pogłębionymi zasadami pracy ze źródłami historycznymi oraz doskonalona będzie umiejętność ich odnajdywania. Uczestnicy zajęć będą zachęceni do wykorzystania archiwalnych materiałów źródłowych, podnoszących wartość pracy. |
17. |
Dr hab. Joanna Pyzel, prof. UMCS |
Archeologia, I st., 3 r. |
Problematyka seminarium licencjackiego to: archeologia neolitu; ceramika pradziejowa; technologia ceramiczna; archeologia osadnicza; archeologia społeczna; metodologia archeologii. |
18. |
Dr hab. Andrzej Przegaliński, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Seminarium skierowane jest do studentów 2-go roku licencjackich studiów historycznych. Problematyka seminaryjna skupia się wokół szeroko zarysowanych i wieloaspektowych problemów politycznych, społecznych, kulturalnych i oświatowych stanowiących osnowę historii XIX wieku – ojczystej i powszechnej. Z przyjemnością wprowadzę także studentów w świat moich zainteresowań naukowych obejmujący m.in. dzieje Lublina i Lubelszczyzny (w tym także miast i miasteczek), historię wsi oraz fascynujący świat historii gospodarczej. Program seminarium uzupełniają zajęcia warsztatowe poświęcone m.in. pracy w archiwum, konstruowaniu poprawnej narracji historycznej, budowaniu przypisów oraz tworzeniu bibliografii. Serdecznie zapraszam. |
19. |
Dr hab. Marek Sioma, prof. UMCS |
Archiwistyka i NZZI, I st., 2 r. |
Celem seminarium jest napisanie pracy magisterskiej na oryginalny temat (najlepiej wcześniej nieanalizowany), posiadającej cechy pracy naukowej, którego efektem powinien być (nie jest to wymóg obligatoryjny) także artykuł naukowy złożony do druku w czasopiśmie naukowym (np. „Kole Historii”). Koncepcja seminarium opiera się na pracy indywidualnej seminarzystów prowadzonej pod kierunkiem promotora. Prezentacja i omawianie wyników badań służyć mają lepszej konceptualizacji i zwróceniu uwagi na kwestie dotychczas pomijane w badaniach. Zakres przedmiotowy prac jest dowolny. Obejmuje szeroko rozumianą archiwistykę, w tym zarządzanie informacją elektroniczną. Praca może dotyczyć aspektów poświęconych administracji, historii administracji, zarządzania wiedzą i informacją, dokumentacji elektronicznej, digitalizacji a także sztucznej inteligencji. |
Historia, II st., 1 r. |
Wiek XX był okresem wielkich przemian cywilizacyjnych. Czasem, w którym ukształtowała się współczesna mapa Europy, wykształciły narody a ludzie zaznali zarówno pokoju, jak też najokrutniejszych w dziejach wojen światowych. Był też czasem dynamicznego rozwoju autorytaryzmów i totalitaryzmów, ale i tryumfu demokracji. Badanie tych zjawisk na różnych poziomach nadal ma sens, albowiem kolejne wyniki przynoszą niezwykle ciekawe spostrzeżenia i nowe interpretacje. Wiek atomu nadal kryje przed kolejnymi badaczami nieznane lub czekające na nową, twórczą interpretację, wydarzenia. Wiek XXI jest jego kontynuacją. Seminarium, zgodnie z profilem Katedry, obejmuje chronologicznie okres lat 1918-2023 (z ewentualnym przesunięciem cezury początkowej do roku 1914). Seminarzyści wybierają temat pracy magisterskiej w uzgodnieniu z promotorem. Może on być kontynuacją problemu będącego przedmiotem analizy w pracy licencjackiej. Niemniej jednak zakres problematyki jest dowolny i obejmuje zagadnienia dotyczące zarówno historii politycznej, gospodarczej, społecznej, czy kulturowej (nie wyłączając sztuki i muzyki) jak też oral history i public history. Celem seminarium jest napisanie pracy magisterskiej na oryginalny temat (najlepiej wcześniej nieanalizowany), posiadającej cechy pracy naukowej, którego efektem powinien być także artykuł naukowy złożony do druku w czasopiśmie naukowym (np. „Kole Historii”). Koncepcja seminarium, podobnie do licencjackiego, opiera się na pracy indywidualnej seminarzystów. Prezentacja i omawianie wyników badań służyć mają lepszej konceptualizacji i zwróceniu uwagi na kwestie pominięte. |
||
20. |
Dr hab. Dariusz Słapek, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Tematyka seminarium magisterskiego obejmuje dwa kluczowe cykle. Pierwszy z nich jest bezpośrednio związany z badaniem świata starożytnego i obejmuje zagadnienia dotyczące problemów społecznych i politycznych epoki schyłku republiki rzymskiej oraz późnego cesarstwa. Ta druga przestrzeń (cesarstwo rzymskie) będzie jednak poznawana poprzez relatywnie rzadko wykorzystywane przez historyków źródła, pisma Ojców Kościoła. Tkwi w nich potężny potencjał do prowadzenia studiów dotyczących nie tylko dziejów Kościoła i chrześcijaństwa. Drugi cykl tematyczny dotyczy szeroko pojmowanej recepcji antyku. Okazuje się, że w różnych wymiarach i kontekstach ta odległa epoka (jej dzieje, kultura, wartości) obecna jest w wielu sferach współczesności. Trudno w zasadzie wskazać przestrzeń wolną od wpływu antyku. Warto poszukiwać tych, które nie zostały dotąd dostrzeżone. Warto też ciągle stawiać zasadnicze pytanie o powody zadziwiającej żywotności epoki. |
21. |
Dr hab. Ewa Solska |
Historia, II st., 1 r. |
Nauka historii w kontekście nowej humanistyki Tematyka seminarium pogłębia zakres problemowy seminarium licencjackiego [Nowa humanistyka: główne nurty i orientacje badawcze] w odniesieniu do aktualnych zwrotów i nurtów w obszarze badań historycznych. Koncentrujemy się w tym obszarze na historii ratowniczej i potencjalnej oraz historii środowiskowej i historii głębokiej (deep history) – z uwzględnieniem projektu „The Big History Project”, czyli próby modelowania integralnej historii wszechświata. Historia nauki w kontekście studiów nad nauką i technologią Tematyka seminarium w punkcie wyjścia umieszcza zagadnienie: jak się pisze i rozumie historię nauki? Możliwe jest rozpatrywanie tej kwestii w szerokiej perspektywie: m.in. historii kulturowej, epistemologii społecznej, metanauki i globalnej historii wiedzy. Z drugiej strony jedną z propozycji może być też podejście „science in context”, rozpatrywane przez pryzmat współczesnych studiów nad nauką i technologią. Jest to wielonurtowa dziedzina badań nad kulturą naukową, wywodząca się ze Szkoły Edynburskiej (tzw. mocnej socjologii wiedzy), która obejmuje analizę faktów naukowych w ich społeczno-kulturowych uwarunkowaniach i lokalnych kontekstach historycznych, a także w odniesieniu do zagadnień metanauki. |
22. |
Dr Robert Stępień |
Archiwistyka i NZZI, I st., 2 r. |
Tematyka prac licencjackich będzie uzgadniana indywidualnie zgodnie z zainteresowaniami seminarzystów. Proponowane tematy prac mogą dotyczyć współczesnych problemów archiwistyki i zarządzania dokumentami, w tym problematyki dokumentu elektronicznego, digitalizacji, archiwizacji Internetu, systemów EZD, informatyzacji administracji publicznej (e-government) czy też nowoczesnych systemów informacji archiwalnej. Inne obszary tematyczne mogą być związane z archiwami społecznymi i rodzinnymi (każdy z nas ma swoje archiwum domowe), genealogią w oparciu o źródła archiwalne, czy też działalnością edukacyjną i popularyzacyjną. W obszarze historii proponuję tematykę związaną z historią regionalną i lokalną, geografią historyczną, heraldyką, genealogią oraz dyplomatyką. |
23. |
Dr Małgorzata Szabaciuk |
Archiwistyka i NZZI, I st., 2 r. |
Problematyka seminarium licencjackiego obejmuje zagadnienia archiwistyki i elektronicznego zarządzania dokumentacją z implementacji zasad records management na gruncie polskiej praktyki kancelaryjnej, jak również wpływ, jaki na nią wywierają europejskie procedury unijne. Zajmować się tymi kwestiami można w oparciu o materiał z okresu PRL i po 1989 r., współczesny, a nawet z wybieganiem w nadchodzącą przyszłość zastosowań technologii informacyjno-komunikacyjnych. Tematyka prac licencjackich będzie uzgadniana indywidualnie w zależności od zainteresowań seminarzysty. Może dotyczyć m.in. kwestii procesów informacyjnych w kancelariach i archiwach, dokumentu elektronicznego, systemów EZD, zarządzania dokumentacją w okresie PRL, zarządzania bezpieczeństwem informacji, ochroną danych osobowych, szeroko pojętej informatyzacji urzędów oraz przemian w zakresie archiwistyki na przedpolu archiwalnym. |
24. |
Dr hab. Dariusz Szewczuk |
Historia, II st., 1 r. |
Celem seminarium jest przygotowanie studentów do wyboru problematyki badawczej, samodzielnego poszukiwania, a następnie wykorzystania literatury przedmiotu oraz źródeł historycznych niezbędnych do opracowania podjętej tematyki, a następnie przygotowanie pracy magisterskiej zgodnie z zasadami warsztatu naukowego historyka. Proponowana tematyka seminarium koncentruje się wokół następujących zagadnień:
|
25. |
Dr Marcin Szeliga |
Archeologia, I st., 3 r. |
Zakres tematów będzie dotyczył zjawisk kulturowych i kultur archeologicznych w okresie neolitu na obszarze środkowej Europy, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru dzisiejszej Polski i terenów ościennych. W miarę możliwości i chęci zainteresowanych podstawę prac stanowić będą materiały zabytkowe z tego okresu zdeponowane w Instytucie Archeologii. |
26. |
Dr hab. Dariusz Tarasiuk, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Na seminarium realizowane mogą być realizowane projekty związane z dwoma blokami tematycznymi:
|
27. |
Dr hab. Halina Taras, prof. UMCS |
Archeologia, I st., 3 r. |
Kultura materialna i duchowa środkowoeuropejskich społeczności epoki brązu - w wymiarze regionalnym |
28. |
Dr hab. Leszek Wierzbicki, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Społeczeństwo, wojskowość i polityka zagraniczna Rzeczypospolitej Obojga Narodów |
29. |
Dr hab. Marek Woźniak, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r. |
Wybrane zagadnienia:
|
30. |
Dr hab. Dariusz Wróbel |
Historia, II st., 1 r. |
Problematyka podejmowana na seminarium dotyczyć będzie spektrum zagadnień społecznych, gospodarczych, politycznych i militarnych oraz szeroko rozumianych kulturowych (osobno lub we wzajemnych kombinacjach), związanych z codziennym i niecodziennym funkcjonowaniem różnych osób i środowisk (grup/warstw społecznych) w realiach polskiego średniowiecza. Szczególnie mile widziane będą ujęcia mikrohistoryczne, koncentrujące się na konkretnych osobach, rodzinach, miejscach, wydarzeniach itp. Materiałem do analiz będą przede wszystkim źródła narracyjne (polskie przekłady) oraz ewentualnie przekazy piśmienne innego typu (dokumenty, zapiski sądowe), a także pozostałe świadectwa materialne (ikonografia epoki, przedmioty, dzieła sztuki, zabytki archeologiczne itp.). Seminarium stworzy też możliwość zapoznania się z fachową literaturą przedmiotu, dostosowaną do wybranego tematu. |
31. |
Dr hab. Roman Wysocki, prof. UMCS |
Historia, II st., 1 r.
|
Seminarium skierowane jest do osób zainteresowanych historią XX i XXI wieku, gotowych do podjęcia pracy nad dowolnymi problemami badawczymi mieszczącymi się w w/w granicach chronologicznych. Tematy prac mogą podejmować zatem całe spektrum problemów dotyczących dziejów powszechnych, Polski lub wybranego regionu i jednocześnie koncentrować się na historii politycznej, społecznej i gospodarczej, biografistyki, życia kulturalnego i społecznego, dziejów techniki, wojskowości, historii idei i myśli itd. Celem seminarium jest również wypracowanie przez jego uczestników własnego warsztatu naukowego (właściwego dla historyka doby najnowszej) oraz poszerzenia umiejętności pracy ze źródłami charakterystycznymi dla danej epoki (tj. XX i XX w.), ich umiejętnej krytyki i analizy". |
32. |
Prof. dr hab. Anna Zakościelna |
Archeologia, I st., 3 r. |
Propozycja seminarium dla studentów I stopnia archeologii skierowana jest do zainteresowanych neolitem i eneolitem Polski i Europy Środkowej, budownictwem obronnym w tych okresach, krzemieniarstwem pradziejowym i archeologią funeralną. Zajęcia seminaryjne mają przygotować studentów do samodzielnego napisania pracy dyplomowej, pogłębić umiejętności poszukiwania źródeł, ich wieloaspektowej analizy oraz kontekstowego ujęcia syntetyzującego. Prace dyplomowe mogą być realizowane w oparciu o oryginalne źródła lub literaturę przedmiotu. Tematy ustalane są w toku dyskusji uwzględniającej zainteresowania i propozycje studentów oraz prowadzącego. |