Załącznik do uchwały nr VIII/86 /2014 Rady Wydziału Politologii z dnia 30 maja 2014 r. w sprawie przyjęcia Regulaminu przeprowadzania czynności przez Radę Wydziału Politologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego profesora
Regulamin
przeprowadzania czynności przez Radę Wydziału Politologii i Dziennikarstwa Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego profesora
§ 1
Rada Wydziału Politologii i Dziennikarstwa UMCS przeprowadza czynności w postępowaniu o nadanie tytułu naukowego profesora w dziedzinie nauk społecznych w ramach posiadanych uprawnień.
§ 2
1) oryginały lub poświadczone przez Dziekana, albo upoważnionego przez niego pracownika Sekretariatu Wydziału Politologii i Dziennikarstwa, kopie dokumentów stwierdzających posiadanie stopni doktora i doktora habilitowanego albo decyzji o nabyciu uprawnień równoważnych z uprawnieniami doktora habilitowanego, wydanych na podstawie art. 21a ustawy,
2) autoreferat przedstawiający osiągnięcia naukowe, informację o osiągnięciach w zakresie opieki naukowej i kształcenia młodej kadry, w tym o ukończonych przewodach doktorskich, w których osoba ta pełniła funkcję promotora lub promotora pomocniczego, funkcję recenzenta w tych przewodach lub postępowaniu habilitacyjnym oraz o działalności popularyzującej naukę; autoreferat sporządza się w języku polskim i angielskim,
3) ankietę oceny osiągnięć naukowych albo artystycznych po uzyskaniu stopnia doktora habilitowanego, a w przypadku określonym w art. 21a albo art. 26 ust. 3 i 4 ustawy - po uzyskaniu stopnia doktora, ze wskazaniem, które z tych osiągnięć uznaje za najważniejsze, sporządzoną według wzoru określonego w załączniku nr 2 do rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 22 września 2011 r. w sprawie szczegółowego trybu i warunków przeprowadzania czynności w przewodach doktorskich, w postępowaniu habilitacyjnym oraz w postępowaniu o nadanie tytułu profesora (Dz. U. nr 204, poz. 1200); ankietę sporządza się w języku polskim i angielskim.
§ 3
Wniosek w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie tytułu naukowego profesora złożyć może osoba, która uzyskała stopień doktora habilitowanego lub osoba, która nabyła uprawnienia równoważne z uprawnieniami doktora habilitowanego na podstawie art. 21a ustawy, oraz:
1) ma osiągnięcia naukowe znacznie przekraczające wymagania stawiane w postępowaniu habilitacyjnym;
2) posiada doświadczenie w kierowaniu zespołami badawczymi, realizującymi projekty finansowane w drodze konkursów,
3) posiada osiągnięcia w opiece naukowej oraz uczestniczyła co najmniej trzy razy w charakterze promotora lub promotora pomocniczego w przewodzie doktorskim, w tym co najmniej raz w charakterze promotora, oraz co najmniej dwa razy w charakterze recenzenta w przewodzie doktorskim lub postępowaniu habilitacyjnym,
4) odbyła staże naukowe i prowadziła prace naukowe w instytucjach naukowych, w tym zagranicznych.
§ 4
1) projekt uchwały w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie tytułu naukowego profesora,
2) projekt uchwały zawierający listę co najmniej dziesięciu kandydatów na recenzentów, spośród osób zatrudnionych w szkole wyższej lub jednostce organizacyjnej innej niż ta, której pracownikiem jest osoba ubiegająca się o nadanie tytułu i niebędących członkami Rady Wydziału Politologii i Dziennikarstwa.
§ 5
Dziekan po otrzymaniu z Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułu powiadomienia o powołaniu pięciu recenzentów, niezwłocznie zleca im sporządzenie, w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące, recenzji zawierających szczegółowo uzasadnioną ocenę, czy osoba ubiegająca się o nadanie tytułu naukowego profesora spełnia wymagania określone w art. 26 ustawy oraz stanowisko recenzenta w sprawie nadania albo odmowy nadania tytułu profesora. Recenzje winny być złożone w wersji papierowej oraz elektronicznej. Wersja elektroniczna przesyłana jest w formie nośnika lub może być przekazana na wskazany w zamówieniu recenzji adres mailowy.
§ 6
§ 7
§ 8
Osoba ubiegająca się nadanie tytułu naukowego profesora wraz z wnioskiem w sprawie wszczęcia postępowania przedkłada Dziekanowi zobowiązanie macierzystej uczelni lub jednostki naukowej zatrudniającej tę osobę odnośnie do pokrycia kosztów postępowania, jeżeli wniosek dotyczy kandydata spoza Wydziału Politologii UMCS. W przypadku, gdy osoba ubiegająca się o nadanie tytułu naukowego profesora nie może przedłożyć zobowiązania określonego w zdaniu poprzedzającym Wydział zawiera z nią umowę przenoszącą obowiązek pokrycia kosztów na wnioskodawcę.
§ 9
W przypadku, gdy w niniejszym Regulaminie określa się uprawnienia Dziekana obejmują one również uprawnienia Prodziekana upoważnionego przez Dziekana.
§ 10
W zakresie nieokreślonym niniejszym Regulaminem stosuje się przepisy ustawy z dnia 14 marca 2003 r. o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz wydanych w celu jej wykonania rozporządzeń.