"Pedagogika Rudolfa Steinera w kształceniu nauczycieli XXI wieku"

JEDNOSTKA UMCS: Wydział Pedagogiki i Psychologii

INSTYTUCJA PRZYJMUJĄCA: Rudolf Steiner University College in Olso (Rudolf Steinerhøyskolen)

Jak wynika z licznych badań system edukacji w Norwegii odznacza się innowacyjnym podejściem i dobrze prowadzoną polityką oświatową, stanowiącą inspirujące punkty odniesienia dla inicjatyw i działań w obszarze edukacji formalnej i nieformalnej, tradycyjnej i alternatywnej. W Norwegii oferuje się holistyczne podejście do edukacji opartej na zrównoważonym rozwoju.

Wybrana do współpracy Uczelnia Rudolf Steiner University College in Olso (Rudolf Steinerhøyskolen) została założona w 1981 r. Jest uznawana na mocy ustawy o prywatnych uczelniach wyższych i jest w pełni finansowana przez państwo. Uczelnia oferuje studia licenckie z edukacji waldorfskiej dla nauczycieli przedszkolnych i szkolnych, tytuł magistra oraz różne inne kursy. We współpracy z Alanus University of Arts and Social Sciences (Niemcy), wydaje międzynarodowe czasopismo naukowe Research on Steiner Education. Jest zaangażowana we współpracę z krajami Europy Wschodniej, systematycznie organizuje międzynarodowe letnie seminarium Waldorf.

Wizyta studyjna zapewni uczestnikom możliwość poznania prowadzonych inicjatyw, które mogą w znaczący sposób ubogacić polski system kształcenia na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna, poprzez adoptowanie tzw. dobrych praktyk w zakresie alternatywnych rozwiązań programowych, metodycznych i organizacyjnych.

CELE WIZYTY
1.
rozwój zawodowy uczestników:
- uczenie się poprzez wymianę informacji, doświadczeń, rezultatów, produktów oraz dobrych praktyk,
- udoskonalanie i ubogacanie warsztatu pracy,
- nawiązanie kontaktów z pracownikami naukowymi oraz innymi osobami zajmującymi się pedagogiką alternatywną,
- rozwój osobisty,
- przełamanie bariery językowej,
- poznanie norweskiego dziedzictwa kulturowego,
- promowanie kultury własnego regionu.
2. rozwój instytucji wnioskodawcy:
- wspólne opracowanie i realizację międzynarodowych badań usytuowanych w obszarze edukacji alternatywnej,
- podtrzymywanie i dalsze rozwijanie kontaktów międzyinstytucjonalnych,
- opracowanie programu studiów podyplomowych pod roboczą nazwą: Pedagogika alternatywna w edukacji dziecka,
- wprowadzenie do programu studiów 5-letnich magisterskich - pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna - modułu: pedagogika alternatywna,
- podniesienie atrakcyjności, jakości i praktyczności treści programowych,
- pozyskanie norweskiego specjalisty do prowadzenia zajęć z zakresu pedagogiki Rudolfa Steinera oraz warsztatów dla nauczycieli,
- pozyskanie potencjalnych recenzentów i autorów artykułów naukowych do czasopism redagowanych w Instytucie Pedagogiki UMCS,
- współpraca z norweskim Uniwersytetem pozwoli na skuteczne rozwiazywanie problemów edukacyjnych w dynamicznie zmieniającym się świecie.
3. rozwijanie współpracy dwustronnej:
- poprawa jakości funkcjonowania instytucji uczestniczących w Programie (zarówno wysyłających jak i przyjmujących), poprzez umożliwienie dzielenia się dobrymi praktykami w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji dziecka oraz funkcjonowanie placówek oświatowych, od przedszkola po uniwersytet,
- planowanie opracowanie i realizacji projektu badawczego, tematycznie związanego z modelami edukacji alternatywnej,
- planowanie wspólnego organizowania cyklicznych konferencji naukowych, wypracowanie narzędzi badawczych, publikacje, wymianę kadry akademickiej i studentów.

PLANOWANE DZIAŁANIA
Podejmowane w projekcie działania zostały podzielone na trzy etapy:
1. przed mobilnością – działania związane z organizacją wyjazdu pod względem logistycznym, przygotowanie uczestników projektu do przeprowadzenia wizyty studyjnej, omówienie sposobu jej przeprowadzenia, przyporządkowanie zadań i podzadań poszczególnym członkom zespołu projektowego, podjęcie działań zmierzających do likwidacji czynników ryzyka związanych z rzetelnym przeprowadzeniem wizyty.
2. w trakcie mobilności – uczestnictwo w spotkaniu z koordynatorem ds. międzynarodowych, dziekanem Wydziału i pracownikami naukowymi Rudolf Steiner University College w celu zapoznania się z trzema programami studiów, zaprezentowanie modelu kształcenia nauczycieli w Polsce, wymiana doświadczeń i dyskusja. Obserwacja zajęć i spotkanie ze studentami. Wizyta w Vidaråsen Camphill. Wizyta w przedszkolu Steiner, szkole Steiner i szkole Steiner dla dzieci ze specjalnymi potrzebami.
3. po mobilności – konsultacje uczestników projektu z pracownikami instytucji goszczącej w związku z opracowywaniem materiałów na podstawie odbytej wizyty. Działania służące upowszechnieniu i wykorzystaniu rezultatów opracowanych w ramach projektu mają na celu zaprezentowanie pracy, jaka została wykonana w projekcie szerszemu gronu odbiorców. Materiał z przeprowadzonych badań przeznaczony zostanie w przyszłości do publikacji w czasopismach naukowych oraz sformułowania propozycji zmian w kształceniu przyszłych nauczycieli.

REZULTATY
W obszarze rezultatów miękkich przewidywany wpływ na uczestników wizyty jest następujący:
- podniesienie poziomu wiedzy i kompetencji w wyniku wymiany doświadczeń,
- wzrost pewności siebie,
- przełamanie bariery językowej,
- nabycie umiejętności pracy w zespole.

W obszarze rezultatów trwałych przewiduje się:
- włączenie zaobserwowanych podczas wizyty rozwiązań (organizacyjnych, metodycznych, merytorycznych) do procesu kształcenia nauczycieli na UMCS,
- zaakcentowanie w programach studiów problematyki włączania społecznego i równości płci, łącznie z integracją migrantów.

Planuje się również:
- opracowanie programu studiów podyplomowych - Pedagogika alternatywna w przedszkolu i w szkole,
- dalszą współpraca dwustronna, polegającą między innymi na wdrażaniu innowacji i dobrych praktyk w Instytucie Pedagogiki UMCS oraz Rudolf Steiner University College in Oslo,
- opracowanie wspólnego projektu badawczego, związanego tematycznie z edukacją alternatywną, uwzgledniającą pedagogikę Rudolfa Steinera.

Projekt „Pedagogika Rudolfa Steinera w kształceniu nauczycieli XXI wieku” korzysta z dofinansowania o wartości 6400 Euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest podniesienie kompetencji kadry dydaktycznej, nawiązanie współpracy pomiędzy Rudolf Steiner University College in Oslo, a UMCS w Lublinie, opracowanie planu działań naukowo-badawczych, w oparciu o nabyte doświadczenia oraz wymiana myśli naukowej, będącej podstawową wartością w szkolnictwie wyższym, poznanie tzw. dobrych praktyk, nabycie dodatkowej wiedzy i umiejętności związanych z pedagogiką Rudolfa Steinera.

Kwota przyznanego dofinansowania w 85% współfinansowana jest ze środków Mechanizmu Finansowego EOG 2014-2021 oraz w 15% z budżetu państwa.