O projekcie

Tytuł projektu: Doskonałość dydaktyczna uczelni

Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój

OŚ PRIORYTETOWA III SZKOLNICTWO WYŻSZE DLA GOSPODARKI I ROZWOJU

3.4 Zarządzanie w instytucjach szkolnictwa wyższego

Numer umowy: MEiN/2022/DIR/1768

Okres realizacji projektu: od 2022-08-01 do 2023-09-30

Projekt ma na celu doskonalenie zdolności instytucjonalnej uczelni i doskonalenie kompetencji dydaktycznych kadr uczelni, mające na celu poprawę jakości kształcenia. Realizacja projektu przyczyni się do wdrażania reform na uczelniach w zakresie m.in. zarządzania procesem dydaktycznym, zarządzania jakością kształcenia, jak i rozwoju kadry dydaktycznej, dydaktyczno-naukowej, kadry wspierającej proces dydaktyczny.

W ramach projektu zostaną zrealizowane następujące działania:

1) Powołanie Zespołu ds. Wspierania Podnoszenia Kompetencji Kadry

W skład zespołu wejdą specjaliści posiadający w szczególności doświadczenie w obszarze oceny i kształtowania kompetencji, doradztwa zawodowego/planowania kariery, zarządzania zasobami ludzkimi, projektowania uniwersalnego, trenerzy kompetencji miękkich, w tym posiadający doświadczenie w prowadzeniu superwizji, doświadczenie w projektowaniu i przeprowadzaniu badań ankietowych

Zespół odpowiedzialny będzie za następujące działania:

  • Stworzenie Strategii dotyczącej podnoszenia kompetencji kadry dydaktycznej i wspierającej proces kształcenia - dokumentu operacyjnego określającego sposoby zaspokojenia potrzeb i osiągnięcia określonego celu związanego z podnoszeniem kompetencji dydaktycznych kadry uczelni;
  • Organizacja i nadzór na szkoleniami dla kadry akademickiej w oparciu o główne założenia dotychczas istniejących dokumentów strategicznych oraz Strategii

2) Opracowanie i wdrożenie na UMCS metodyki Teaching Design jako standardu przygotowywania nowej oferty dydaktycznej. Teaching Design stanowić będzie nowatorskie podejście do poprawienia jakości i zwiększenia efektywności dydaktyki uniwersyteckiej na UMCS.

3) Realizacja szeregu warsztatów/szkoleń (w odpowiedzi na przeprowadzone już wcześniej badania m.in. wśród nauczycieli). W szkoleniach będzie mogło wziąć udział 250 osób z kadry nauczycielskiej oraz wspierającej proces dydaktyczny (po jednym do wyboru).

  • Superwizje (w dwóch postaciach i formach organizacyjnych)
  • Kurs pedagogiczny
  • Projektowanie uniwersalne
  • Szkolenia z zakresu wykorzystania technologii METAVERSE w dydaktyce uniwersyteckiej
  • Szkolenie - reagowanie w sytuacjach trudnych
  • Emisja głosu
  • Mowa ciała

4) Udoskonalenie elementów procesu badań dotyczących jakości kształcenia

  • Prognoza zatrudnienia absolwentów Uczelni w określnych branżach, w tym opracowanie modelu prognostycznego w zakresie zatrudnienia absolwentów Uczelni w województwie lubelskim w podziale na określone branże;
  • Badania pracodawców w celu weryfikacji przydatności na rynku pracy efektów uczenia się osiąganych na danym kierunku oraz wskazywania luk kompetencyjnych jego absolwentów.
  • Badanie ankietowe absolwentów w obszarze programów kształcenia i ich przydatności na rynku pracy

5) Opracowanie praktycznych sytuacyjnych testów decyzyjnych