INFORMACJA O WSPÓŁPRACY ZE SZKOŁAMI LUBLINA I REGIONU
Jedną z form działań Zakładu Lingwistyki Stosowanej dla środowiska jest współpraca ze szkołami miasta Lublina i regionu. Działania te są kontynuacją i rozwinięciem form współpracy, która miała swój początek w latach ubiegłych i są kierowane głównie do szkół ponadgimnazjalnych ogólnokształcących oraz starszych klas gimnazjum.
Z powodzeniem realizowane są również inicjatywy adresowane do nauczycieli i uczniów szkół podstawowych, co jest uzasadnione nowymi standardami kształcenia nauczycieli.
Uzasadnienie nawiązania współpracy ze szkołami
Otwarcie Polski na Europę i świat stawia przed każdą grupą społeczną i zawodową nowe wyzwania. W dobie integracji naszego kraju z Europą obiektem szczególnej troski wciąż pozostaje nauczanie/uczenie się języka obcego jako narzędzia niezbędnego do funkcjonowania we współczesnym świecie.
Chociaż nauka języka obcego zyskała w ostatnich latach odpowiednią rangę w dokumentach oświatowych i w programach szkolnych, władze szkolne i nauczyciele języków obcych wciąż poszukują nowych form działalności, aby rozwinąć u uczniów zainteresowanie językami obcymi, nakłonić do podjęcia nauki kolejnego języka lub pomóc w ewentualnym wyborze kierunku studiów związanego z językami obcymi. Oczekiwania te są zbieżne z celami stawianymi przez kierunki nauczające języków obcych, w tym lingwistykę stosowaną, która kieruje do uczniów i absolwentów szkół nie tylko przemyślaną ofertę studiów, ale również formy współpracy, które służyłyby integracji środowiska uniwersyteckiego ze środowiskami szkolnymi, wzbogaciły wiedzę i doświadczenie młodzieży szkolnej o doświadczenie akademickie oraz ułatwiły jej adaptację w tym środowisku w chwili podjęcia studiów.
Cele współpracy
Obie strony stawiają przed sobą następujące cele szczegółowe skierowane do uczniów i nauczycieli języków obcych (JO):
- dostarczenie uczniom i nauczycielom informacji o kierunku lingwistyka stosowana (program, specjalizacje, platforma LS, warunki przyjęcia na studia, perspektywa udziału w projektach unijnych, w tym w programach międzynarodowej wymiany studenckiej, możliwości pracy po studiach itp.)
- zapoznanie uczniów i nauczycieli ze specyfiką zajęć językowych na LS (głównie - praktyczna nauka języka, tłumaczenie)
- zdobycie przez nauczycieli nowej wiedzy metodycznej i umiejętności w zakresie rozwiązywania problemów dydaktycznych związanych z nauczaniem / uczeniem się JO oraz doskonaleniem warsztatu dydaktycznego
- wymiana doświadczeń i pomysłów dydaktycznych między nauczycielami JO i wykładowcami ZLS w zakresie rozwijania kompetencji kluczowej „porozumiewanie się w językach obcych”
- zdobycie przez nauczycieli kompetencji w zakresie wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK) na lekcjach JO, w tym pracy z tablicą interaktywną
- pomoc w zakresie przygotowania nauczycieli do przyjęcia zadań opiekuna praktyk studenckich
- inne cele dyktowane bieżącymi potrzebami środowiska szkolnego i uniwersyteckiego i zgłaszane przez współpracujące strony.
Formy współpracy
Przewiduje się następujące formy współpracy skierowane do uczniów i/lub nauczycieli:
- spotkania uczniów i nauczycieli ze studentami LS (okazyjne imprezy dla szkół, np. „Hieronimki”, „Drzwi otwarte”, spektakle i inscenizacje przygotowywane przez studentów, otwarte zajęcia Koła Naukowego, wizyty studentów w szkołach z informacją o kierunku)
- udział zainteresowanych grup uczniów w zajęciach akademickich (tłumaczenie, praktyczna nauka języka)
- warsztaty tłumaczeniowe dla zainteresowanych uczniów prowadzone przez wykładowców ZLS w szkole
- warsztaty metodyczne i wykłady o problematyce glottodydaktycznej, językoznawczej i kulturoznawczej dla nauczycieli
- konsultacje wykładowców ZLS dla nauczycieli przy opracowywaniu autorskich programów nauczania, tworzeniu materiałów dydaktycznych oraz rozwiązywaniu bieżących problemów w klasie językowej
- przyjmowanie przez nauczycieli studentów LS na praktyki przedmiotowe z języka obcego
- spotkania zainteresowanych uczniów z pracownikami ZLS (zawodowymi tłumaczami lub autorami podręczników)
- udział nauczycieli i uczniów w badaniach podejmowanych przez pracowników naukowych ZLS
- wymiana materiałów i pomocy dydaktycznych
- inne formy dyktowane bieżącymi potrzebami środowiska szkolnego i uniwersyteckiego.