Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS realizowany jest projekt badawczy dotyczący zagrożeń dla pieszych wynikających z nieprawidłowego parkowania pojazdów w przestrzeni miejskiej. Analiza została przeprowadzona na przykładzie dzielnicy Rury w Lublinie.
Cel: Identyfikacja i analiza miejsc nielegalnego parkowania, które mogą zagrażać bezpieczeństwu pieszych, zwłaszcza w rejonie przejść i skrzyżowań.
Metoda: Manualne wektoryzowanie miejsc parkingowych z ortofotomap (lata 2013–2023) przy użyciu QGIS i ArcGIS.
Zakres: Przeanalizowano ponad 14 000 miejsc parkingowych, z czego 489 uznano za nielegalne.
na chodnikach,
w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych lub skrzyżowania,
bez zachowania odstępu od stref pieszych i elementów infrastruktury drogowej.
Nielegalne parkowanie to realne zagrożenie dla pieszych – ogranicza widoczność, zmniejsza przestrzeń do poruszania się i wpływa negatywnie na komfort korzystania z przestrzeni miejskiej.
Projekt podkreśla potrzebę regularnego monitorowania oraz wdrażania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych w sąsiedztwie miejsc parkingowych.