Miejsca parkingowe

Miejsca Parkingowe – analiza zagrożeń dla pieszych

Na Wydziale Nauk o Ziemi i Gospodarki Przestrzennej UMCS realizowany jest projekt badawczy dotyczący zagrożeń dla pieszych wynikających z nieprawidłowego parkowania pojazdów w przestrzeni miejskiej. Analiza została przeprowadzona na przykładzie dzielnicy Rury w Lublinie.


Główne założenia projektu:

  • Cel: Identyfikacja i analiza miejsc nielegalnego parkowania, które mogą zagrażać bezpieczeństwu pieszych, zwłaszcza w rejonie przejść i skrzyżowań.

  • Metoda: Manualne wektoryzowanie miejsc parkingowych z ortofotomap (lata 2013–2023) przy użyciu QGIS i ArcGIS.

  • Zakres: Przeanalizowano ponad 14 000 miejsc parkingowych, z czego 489 uznano za nielegalne.


Najczęstsze przypadki nieprawidłowego parkowania:

  • na chodnikach,

  • w odległości mniejszej niż 10 m od przejścia dla pieszych lub skrzyżowania,

  • bez zachowania odstępu od stref pieszych i elementów infrastruktury drogowej.

 

Wnioski:

Nielegalne parkowanie to realne zagrożenie dla pieszych – ogranicza widoczność, zmniejsza przestrzeń do poruszania się i wpływa negatywnie na komfort korzystania z przestrzeni miejskiej.
Projekt podkreśla potrzebę regularnego monitorowania oraz wdrażania rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo pieszych w sąsiedztwie miejsc parkingowych.