Lubelski Piknik Naukowy - fotorelacja

Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z Lubelskiego Pikniku Naukowego, który miał miejsce 11 września br. na Placu Teatralnym pod Centrum Spotkania Kultur.

Podczas Lubelskiego Pikniku Naukowego zrealizowane zostały trzy projekty pracowników Wydziału Matematyki, Fizyki i Informatyki:

  • GrafoBot vs SpiroGrafdr Piotr Kowalski

Opis projektu: Skąd wziąć kwiaty do ogrodu nauki? Kiedyś można było je narysować przy pomocy spirografu. Dziś zaczynają wyręczać nas we wszystkim roboty. W tym wypadku będzie to GrafoBot zbudowany na bazie zestawu Lego Mindstorms. Zapraszamy do wypróbowania obu narzędzi. Stworzone rysunki można zabrać do domu.

  • Haftowana matematykadr Anna Gąsior, dr Anna Bednarska, dr Magdalena Skrzypiec, dr Anna Walczuk

Opis projektu: Pracownicy Instytutu Matematyki UMCS zapraszają do zapoznania się z haftem matematycznym. Uczestnicy za pomocą igły i kolorowych nici będą mogli stworzyć swój własny atrakcyjny obraz graficzny przedstawiający obiekt matematyczny. Do zobaczenia na Lubelskim Pikniku Naukowym! :-) 

  • Sinusoidalne brzmienia - Synteza addytywna dźwiękudr Eliza Jackowska-Boryc, lic. Ignacy Zając, lic. Michał Adamczyk

Opis projektu: Absolutnie każdy dźwięk może być przedstawiony jako suma prostych funkcji sinusoidalnych reprezentujących fale dźwiękowe o różnych częstotliwościach, amplitudach oraz fazach. Częstotliwość odpowiada za wysokość dźwięku, amplituda za natężenie, a faza za przesunięcie w czasie. Dodając do siebie odpowiednią ilość funkcji, które charakteryzują jedynie te trzy własności możemy odtworzyć szczekanie psa, brzmienie dowolnego instrumentu, a także i ludzki głos. Im więcej funkcji do siebie dodajemy tym bardziej skomplikowana staje się fala dźwiękową którą otrzymujemy. Sposób generowania dźwięku w taki sposób nazywa się syntezą addytywną.  Teoretycznie jest możliwe dokonanie procesu odwrotnego i rozłożenie dowolnego dźwięku na sumę wspomnianych funkcji sinusoidalnych (składowych harmonicznych) za pomocą idealnego filtra do którego w praktyce możemy niestety jedynie się zbliżać. Definiując odpowiednie szeregi funkcyjne zwane szeregami Fouriera, które są niekończonymi sumami funkcji sinusoidalnych, możemy poprzez podążanie za prostymi regułami uzyskać podstawowe kształty fal używane w innym rodzaju syntezy dźwięku – syntezie substraktywnej, która zdominowała sposób w jaki tworzone są brzmienia muzyki elektronicznej.

Autorem zdjęć jest dr hab. Wojciech Grudziński, prof. UMCS

    Aktualności

    Data dodania
    12 września 2022