Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
W dzisiejszym dynamicznym świecie zawodowym, tempo zmian jest szybkie, co czyni nieodzownym posiadanie zarówno solidnych umiejętności twardych, jak i elastycznych umiejętności miękkich. Umiejętności twarde, takie jak zaawansowane umiejętności techniczne i specjalistyczna wiedza, stanowią fundament skutecznego wykonywania zadań zawodowych. Z kolei umiejętności miękkie, takie jak umiejętność efektywnej komunikacji i zdolność do pracy w zespole, są kluczowe dla dynamiki kariery i długofalowego sukcesu zawodowego.
KOMPETENCJE TWARDE
Kompetencje twarde oznaczają to samo, co kompetencje zawodowe, czyli zestaw wiedzy i umiejętności umożliwiających efektywne wykonywanie zadań na stanowisku pracy, poświadczonych dokumentami.
Gdy odpowiadasz na ogłoszenie o pracę, faktycznie kierujesz się swoimi kompetencjami twardymi. Trudno, abyś aplikował np. na stanowisko radcy prawnego w kancelarii, jeżeli nie posiadasz odpowiedniego wykształcenia i nie ukończyłeś stosownej aplikacji. Analogicznie nie odpowiesz na ogłoszenie firmy transportowej poszukującej kierowców zawodowych z kategorią prawa jazdy inną niż B, jeżeli tylko taką posiadasz.
Umiejętności twarde uznaje się za podstawowe, bo to właśnie od nich zależy, czy twoja kandydatura na dane stanowisko pracy w ogóle zostanie rozpatrzona. Zupełnie inaczej jest w przypadku umiejętności miękkich.
KOMPETENCJE MIĘKKIE
W odróżnieniu od umiejętności twardych, umiejętności miękkie nie są mierzalne. Oznacza to, że pracodawca musi sprawdzić, np. przez zorganizowanie scenki, czy kandydat poradzi sobie na stanowisku, na którym takie umiejętności są niezbędne.
Kompetencje miękkie często nazywane są także zdolnościami osobistymi i interpersonalnymi. Są to cechy oraz umiejętności społeczne, które warunkują to, jak się zachowujesz, integrujesz z innymi ludźmi czy też organizujesz swoją pracę.
Jeszcze do niedawna te niemierzalne umiejętności nie były brane pod uwagę w tak dużym stopniu jak dziś. Teraz pracodawcy właśnie ten rodzaj kompetencji coraz bardziej doceniają. Prawdopodobnie dlatego, że często łatwiej nauczyć pracownika umiejętności twardych niż od początku budować oraz inwestować w tworzenie jego kompetencji miękkich. Badania rynku sugerują, że zapotrzebowanie na umiejętności miękkie stale wzrasta.
Jak umieścić kompetencje miękkie i twarde w CV?
Po pierwsze opisz swoje zdolności w sekcji „Umiejętności” na pierwszej stronie życiorysu. Pracodawcy rzadko czytają drugą stronę przedstawionego CV. Pamiętaj, aby zawsze próbować dopasować opis umiejętności do oferty pracy. Dzięki temu pracodawca od razu zobaczy, że jesteś dobrym kandydatem i nie wysyłasz tego samego CV do wszystkich firm. Staraj się być szczegółowy i nietuzinkowy.
Postaraj się nie wypisywać powszechnych umiejętności, które posiada prawie każdy kandydat, np. zamiast „Znajomość pakietu Office”, warto wyszczególnić programy wchodzące w skład pakietu, które znasz i opisać co dzięki nim potrafisz stworzyć (np. „Umiejętność tworzenia tabeli i diagramów w programie Microsoft Excel”).
W przypadku umiejętności twardych jasne jest, że należy wymienić wszystkie osiągnięcia, które potwierdzone są dokumentami albo są konkretną nabytą umiejętnością, np. znajomość języka włoskiego (certyfikat B2), Excel, Word, tworzenie prezentacji multimedialnych (PowerPoint, Prezi), prawo jazdy itd.
Oto przykładowa lista kompetencji miękkich szczególnie cennych dla pracodawców, które warto umieścić w CV:
Artykuł został przygotowany przez specjalistów z portalu Aplikuj.pl