Historiomat.pl i Lekcja historii w 2030 r. – Koło Metodologiczne Historyków UMCS i Lubelski Festiwal Nauki 2021.

W ramach XVII Lubelskiego Festiwalu Nauki 2021, Koło Metodologiczne Historyków UMCS zaprezentowało dwa projekty edukacyjne: Historiomat.pl, czyli „wywołaj” swojego bohatera historii i zaprojektuj z nim przyszłość narodu oraz The future is in your hands. Wynalazki i lekcja historii w 2030 r. Oba projekty (jako nieliczne) zostały zaprezentowane na nowo powstałym Wydziale Historii i Archeologii UMCS. Były one skierowane m.in. do uczniów szkół podstawowych. Pierwszy z nich polegał na próbie przedstawienia wizerunku / modelu wybranego przez siebie bohatera historii, w kontekście dyskursu historycznego, w tym m.in. historii kulturowej. Zadaniem każdego Uczestnika było skonstruowanie postaci, w wybranej przez siebie formie. Warsztat był połączony z dyskusją i licznymi konkursami. „Gra” w Historiomat.pl („automat z historią”) stała się niebywałą atrakcją festiwalową, jak i nauką dla młodych Uczestników. Drugi projekt / warsztat polegał na próbie przedstawienia własnej wizji przyszłości, w tym nauki historii w 2030 r. Nowa technologia stawia bowiem człowieka przed zupełnie innymi zadaniami. Wirtualny świat zobaczymy dzisiaj zakładając Gogle VR. Świat cyfrowy z rzeczywistym może być połączony dzięki okularom HoloLens, z kolei czworonożny robot Big Dog firmy projektowej Boston Dynamics posprząta i wyrzuci za nas śmieci. Z pomocą przyjdzie do nas również humanoidalny robot Yuki – asystentka profesora Jürgena Handke, która może pomóc w prowadzeniu zajęć, a nawet potrafi zrozumieć, jakiego wsparcia potrzebują uczniowie / studenci. Uczestnicy niniejszego projektu stali się kreatorami własnej przyszłości, projektując osobiste Laboratorium Historyczne. Pewnym podsumowaniem tej niecodziennej zabawy i nauki było „przywitanie” GreenBot’a – robota edukacyjnego, który skromnie zagościł w progach Instytutu Historii UMCS.

    Aktualności

    Autor
    Joanna Kuropatnicka
    Data dodania
    29 września 2021