GEOGRAFIA I stopień
Studia prowadzone są wyłącznie w formie stacjonarne (profil ogólnoakademicki) i trwają 3 lata. Studia I stopnia dają studentowi spójną wiedzę o różnych komponentach środowiska geograficznego, zapoznają z podstawami warsztatu badawczego, w tym samodzielnej pracy terenowej, laboratoryjnej, wykonywania pomiarów, obserwacji, wizualizacji danych przestrzennych oraz przeprowadzania podstawowych analiz na bazie otrzymanych wyników a także przygotowują do wykonywania różnorodnych zadań praktycznych w oparciu o wiedzę z poszczególnych dziedzin geografii.
Student realizuje blok zajęć obligatoryjnych, a następnie na 2 i 3 roku poprzez wybór 4 z 12 bloków fakultatywnych samodzielnie projektuje swoją ścieżkę kształcenia. Zestaw obejmuje następujące bloki (każdy w wymiarze 120 h):
Nazwy modułów i przedmiotów |
ECTS |
Godz. |
W |
Lb |
Kw |
|
Geografia granic |
12 |
120 |
60 |
60 |
||
|
Granice - teoria, przemiany i funkcje |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Uwarunkowania rozwoju obszarów pogranicznych |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Migracje międzynarodowe ludności |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Konflikty graniczne |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Geografia w administracji publicznej |
12 |
120 |
60 |
15 |
45 |
|
|
Środowisko przyrodnicze jako czynniki rozwoju gospodarczego |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Zarządzanie w jednostkach administracji publicznej |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Rozwój lokalny |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
GIS jako narzędzie zarządzania administracji publicznej |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Geografia zasobów |
12 |
120 |
60 |
60 |
||
|
Zasoby środowiskowe |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Zasoby kulturowe |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Zasoby społeczne |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Zasoby ekonomiczne |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Monitoring środowiska |
12 |
120 |
60 |
60 |
||
|
Monitoring środowiska przyrodniczego i bazy danych o środowisku |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Pomiary meteorologiczne i hydrologiczne |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Metody geochemiczne i geofizyczne w badaniach gleb i osadów |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Metody instrumentalne w sedymentologii i geomorfologii |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Geoturystyka |
12 |
120 |
45 |
39 |
36 |
|
|
Podstawy geoturystyki |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Atrakcje geoturystyczne Polski i świata |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Zarządzanie atrakcjami geoturystycznymi |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Geoturystyka w praktyce |
3 |
30 |
24 |
6 |
||
Globalne zmiany środowiska |
12 |
120 |
55 |
20 |
45 |
|
|
Ewolucja środowiska przyrodniczego |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Antropogeniczne przekształcenia środowiska |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Modelowanie i prognozy zmian środowiska |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Konsekwencje przyrodnicze i gospodarcze zmian środowiska |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Miasta przyszłości |
12 |
120 |
60 |
60 |
||
|
Procesy rozwojowe miast |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
System ekologiczny miasta |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Kształtowanie krajobrazu miejskiego |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Przyszłość miast |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Naturalne zdarzenia ekstremalne |
12 |
120 |
50 |
70 |
||
|
Środowiskowe uwarunkowania zdarzeń ekstremalnych |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Monitoring zdarzeń ekstremalnych |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Przyrodnicze i gospodarcze aspekty ekstremalnych zdarzeń hydrologicznych i meteorologicznych |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Przyrodnicze i gospodarcze aspekty ekstremalnych zdarzeń geologicznych i geomorfologicznych |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Opracowanie cyfrowych map tematycznych |
12 |
120 |
50 |
70 |
||
|
Źródła i bazy danych przestrzennych |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Wizualizacja kartograficzna danych |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Podstawy projektowania map |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Współczesne mapy tematyczne |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Systemy Informacji Przestrzennej |
12 |
120 |
40 |
80 |
||
|
GIS - rozszerzenie kursu podstawowego |
3 |
30 |
10 |
20 |
|
Źródła i pozyskiwanie danych geoprzestrzennych |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Przetwarzanie i wizualizacja danych przestrzennych |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Analizy przestrzenne |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
Hydrometeorologia |
12 |
120 |
60 |
60 |
||
|
Zasoby wodne Ziemi |
3 |
30 |
15 |
15 |
|
Gospodarka wodna |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Meteorologia synoptyczna z elementami fizyki atmosfery |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Wybrane zagadnienia z klimatologii stosowanej |
3 |
30 |
15 |
15 |
||
Geopomiary w teorii i praktyce |
12 |
120 |
20 |
100 |
||
|
Miernictwo geodezyjne i niekonwencjonalne instrumenty pomiarowe |
3 |
30 |
10 |
20 |
|
Geopomiary - praktyka terenowa |
3 |
30 |
30 |
|||
Teoretyczne podstawy zdalnych technik pozyskiwania informacji o terenie |
3 |
30 |
10 |
20 |
||
LiDAR i SfM - praktyka terenowa |
3 |
30 |
30 |
Wybór określonego zestawu bloków daje podstawę do uzyskania jednej z trzech specjalności:
Konstrukcja specjalności
MODUŁY |
Specjalności |
||
Monitoring |
Organizacja przestrzeni |
Geografia |
|
Globalne zmiany środowiska |
ü |
|
|
Naturalne zdarzenia ekstremalne |
ü |
|
|
Monitoring środowiska |
ü |
|
|
Geoturystyka |
|
|
ü |
Systemy Informacji Przestrzennej |
|
ü |
|
Geopomiary w teorii |
|
|
ü |
Geografia |
|
|
ü |
Opracowanie cyfrowych map tematycznych |
|
|
ü |
Geografia granic |
|
ü |
|
Geografia zasobów |
|
ü |
|
Miasta przyszłości |
|
ü |
|
Hydrometeorologia |
ü |
|