Efekty uczenia się

Zasady tworzenia i weryfikacji efektów uczenia się na

Wydziale Politologii i Dziennikarstwa UMCS

Określanie efektów dla kierunku, monitorowanie ich realizacji (efekty etapowe i końcowe), weryfikacja (w tym efekty uzyskiwane podczas praktyk), potwierdzanie ich osiągnięć 

§ 1

Projektowanie efektów uczenia się

Zgodnie z Uchwałą Nr XXIV – 27.22/19 Senatu Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie z dnia 29 maja 2019 r. w sprawie wytycznych dotyczących wymagań w zakresie tworzenia i doskonalenia programów studiów jednostka prowadząca kształcenie zobowiązana jest do systematycznej oceny rezultatów uczenia się w tym zakładanych efektów uczenia się.  

  1. Zespół Programowy w oparciu o założone cele programu kształcenia, prowadzone badania naukowe, możliwości kadrowe, potrzeby uczelni i podmiotów zewnętrznych określa obszary w ramach których będzie realizowany kierunek studiów.
  2. Zespół Programowy projektuje kierunkowe efekty uczenia odnoszące się do uniwersalnych charakterystyk Państwowej Ramy Kwalifikacji.
  3. Za przygotowane modułowe efektów uczenia się odpowiedzialny jest Zespół Programowy pod kierunkiem Przewodniczącego Zespołu. Zespół przygotowuje opis efektów uczenia się w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji jakie student ma osiągnąć po odbyciu danego kursu wraz z metodami weryfikacji tych efektów.
  4. Zespół zobowiązany jest wskazać kierunkowe efekty uczenia się jakie realizuje moduł oraz stopień realizacji tych efektów.
  5. Zespół Programowy dokonuje oceny modułu mając na uwadze: spójność programu kształcenia, stopień realizacji efektów uczenia się przez moduł, adekwatność metod weryfikacji efektów uczenia się, możliwość realizacji efektów uczenia się przy zaproponowanym wymiarze godzinowym.
  6. Ustalone dla kierunku efekty uczenia się przedstawiane są do zaopiniowania Wydziałowemu Zespołowi Jakości Kształcenia.
  7. Wydziałowy Zespół Jakości Kształcenia wydaje opinię, po czym (w przypadku opinii pozytywnej) przedstawia efekty uczenia się Kolegium Dziekańskiemu, które wnioskuje do Senatu o zatwierdzenie efektów uczenia sie dla danego kierunku studiów. Wydziałowy Zespół może też zwrócić projekt efektów uczenia się Zespołowi Programowemu z zaleceniami modyfikacji i ich uzasadnieniem.
  8. Zespół Programowy przygotowuje program studiów wraz z niezbędną dokumentacją stanowiącą załączniki do Uchwały Nr XXIV – 27.22/19 Senatu UMCS.
  9. Ustalone dla kierunku studiów efekty uczenia się kształcenia odnoszące się do uniwersalnych charakterystyk Państwowej Ramy Kwalifikacji z  udostępniane są publicznie na stronie internetowej Wydziału.

 § 2

Weryfikacja i doskonalenie efektów uczenia się – zasady ogólne

  1. Po zakończeniu roku akademickiego prowadzący zajęcia/koordynatorzy przedmiotów powinni dokonać  przeglądu efektów uczenia się oraz metod ich weryfikacji. Weryfikacja ta staje się podstawą ewentualnych modyfikacji efektów uczenia się na poziomie modułu. Prowadzący mogą również zgłaszać Zespołowi Programowemu propozycje dotyczące modyfikacji kierunkowych efektów uczenia się.
  2. Zespół Programowy podsumowuje ukończony rok akademicki w oparciu m.in. o uwagi koordynatorów modułów, Prowadzących zajęcia dydaktyczne, pracowników hospitujących zajęcia, studentów, wyniki ankiet. Skutkiem podsumowania może być propozycja modyfikacji kierunkowych lub modułowych efektów uczenia się kierowana do zaopiniowania Wydziałowemu Zespołowi Jakości Kształcenia.
  3. Monitorowanie i bieżąca weryfikacja zakładanych efektów uczenia się następuje przez działania prowadzącego zajęcia, Dziekana Wydziału, Wydziałowy Zespół Jakości Kształcenia, Kolegium Dziekańskie, opiekuna praktyk studenckich oraz studentów. Dotyczy ona wszystkich typów zajęć dydaktycznych prowadzonych na danym kierunku studiów. Procedurą tą objęte są również praktyki zawodowe, jeśli przewidziane są programem studiów.

§ 3

Weryfikacja efektów uczenia się – praktyki

  1. Bezpośredni nadzór merytoryczny nad praktykami należy do opiekuna praktyk powoływanego przez Dziekana.
  2. Opiekun praktyk opracowuje modułowe efekty uczenia się dla konkretnej praktyki, zgodne z kierunkowymi efektami uczenia się i efektami obszarowymi dla danego kierunku i poziomu studiów.
  3. Warunkiem zaliczenia praktyki jest osiągnięcie zakładanych efektów uczenia się praktyki zgodnie z odpowiednimi regulaminami i programami praktyk.
  4. Dziekan na wniosek studenta, składany za pośrednictwem właściwego opiekuna praktyk i przez niego zaopiniowany, może zaliczyć jako praktykę wykonywaną przez niego udokumentowaną inną działalność, jeśli zostały osiągnięte efekty uczenia się przewidziane dla danej praktyki oraz na podstawie przedłożonych przez studenta dokumentów potwierdzających realizację ww. efektów uczenia się.

§ 4

Weryfikacja efektów uczenia się – ankiety

  1. Weryfikacja efektów kształcenia a zarazem ich monitorowanie następuje w następstwie wypełniania przez studentów ankiet dotyczących poszczególnych zajęć.
  2. Istnieją stosowne regulacje odnośnie do trybu przeprowadzenia ankietowania zajęć i sposobu zapoznania studentów z wynikami ankiety, w tym Zarządzenie Nr 30/2020 Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie z dnia 22 kwietnia 2020 r. w sprawie prowadzenia badań jakości kształcenia w Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
  3. Wydziałowy Zespół Jakości Kształcenia może dokonywać ewaluacji efektów uczenia się oraz podejmować działania w zakresie monitorowania. Ewaluacja dokonywana przez Wydziałowy Zespół Jakości Kształcenia powinna prowadzić do stwierdzenia, w jakim stopniu w procesie kształcenia prowadzonym na danym kierunku są realizowane efekty kierunkowe.
  4. Monitorowanie to badanie jak realizacja przewidzianych  uczenia się wpływa albo wywołuje określone skutki edukacyjne w sferze zewnętrznej poza danym kierunkiem, wydziałem albo uczelnią.