Dziennikarstwo i komunikacja społeczna

Zakres i forma egzaminu dyplomowego dla studentów
Wydziału Politologii i Dziennikarstwa na kierunku:
Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna – studia stacjonarne
pierwszego stopnia - od roku akademickiego 2022/2023

  • Egzamin dyplomowy jest egzaminem ustnym.
  • Na egzaminie dyplomowym student otrzymuje jedno pytanie z zakresu pracy dyplomowej oraz losuje dwa pytania z listy pytań egzaminacyjnych.

Zagadnienia na egzamin dyplomowy:

  1. Powstanie (czynniki warunkujące) i podział dziejów filozofii
  2. Podstawy definiowania życia społecznego
  3. Media i rzeczywistość kulturowa (teorie, pojęcia)
  4. Funkcje języka i wypowiedzi
  5. Atrakcyjność i skuteczność komunikacji wizualnej – omów na przykładzie wybranych przekazów
  6. Odbudowa suwerenności politycznej Polski w roku 1918 i 1989: podobieństwa i różnice
  7. Komunikowanie, znak, kultura jako komunikacja
  8. Teorie oddziaływania mediów
  9. Istota i społeczne znaczenie procesów mediatyzacji
  10. Cyberkultura i cyfrowa rewolucja technologiczna
  11. Podstawowe zasady organizacji przedsiębiorstwa medialnego w Polsce
  12. Sposoby rozumienia relacji między perswazją a manipulacją
  13. Pojęcie gatunku w genologii dziennikarskiej
  14. Rodzaje i funkcje przekazów reklamowych
  15. Koncepcja społecznej odpowiedzialności mediów
  16. Rola i znaczenie technologii w społeczeństwie informacyjnym
  17. Rola mediów w procesie kształtowania opinii publicznej: teorie ustanawiania agendy (agenda-setting) i ram interpretacyjnych (framing)
  18. Początki komunikacji społecznej
  19. Składniki kultury języka jako kryteria oceny tekstu medialnego
  20. Podstawowe zagadnienia współczesnej retoryki
  21. Komunikowanie polityczne: podmioty, zjawiska, rytuały
  22. Modele komunikacji interpersonalnej
  23. Komunikacja zewnętrzna i wewnętrzna w PR
  24. Taktyki autoprezentacyjne
  25. Dostęp do informacji publicznej w Polsce – ochrona prawna a praktyka administracji
  26. Prawa i obowiązki dziennikarza w świetle prawa prasowego w Polsce
  27. Modele systemów medialnych w państwach demokratycznych
  28. Wartość informacji dziennikarskiej
  29. Rodzaje i rola dziennikarstwa branżowego
  30. Metody i narzędzia stosowane w kryzysowym PR