- Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa i Administracji UMCS
Pl. Marii Curie-Skłodowskiej 5
20-031 Lublin
Paweł Szczęśniak
Maria Curie - Skłodowska University, Faculty of Law and Adminitration, Department Member
- Law, Banking Law, International Financial Law, Banking, Finance and banking law, Financial, Economic And Company Law, and 26 moreComparative Private Law, European private law, Banruptcy and Insolvency Law, Finance, Administrative Law, Medical Law, Public Administration, Tax reform, Tax Law, Tax Policy, Taxation, Corporate Law, Banking and Finance law, Finance and banking, Local Government and Local Development, Local Government Law, Local Government, Business Taxation, Corporate Income Taxation, Investment Banking, Law of Financial Markets, BANKING AND FINANCIAL LAW, Prawo, Prawo Finansowe, Prawo Podatkowe, and Prawo bankoweedit
- Ph.D., lecturer and researcher at Department of Financial Law, Faculty of Law and Administration Maria Curie-Sklodows... morePh.D., lecturer and researcher at Department of Financial Law, Faculty of Law and Administration Maria Curie-Sklodowska University. Active in the field of Financial Law with the following major areas: banking law, recovery and resolution of credit institutions, tax law and local government law.
E-mail address: pawel.szczesniak@umcs.pl
Official website: www.finansowe.umcs.pledit
Monografia jest pierwszym kompleksowym opracowaniem dotyczącym środków przymusowej restrukturyzacji banku w polskim porządku prawnym. Przymusowa restrukturyzacja banku stanowi pozasądowy tryb pozwalający na sprawne i uproszczone pod... more
Monografia jest pierwszym kompleksowym opracowaniem dotyczącym środków przymusowej restrukturyzacji banku w polskim porządku prawnym. Przymusowa restrukturyzacja banku stanowi pozasądowy tryb pozwalający na sprawne i uproszczone pod względem proceduralnym przeprowadzenie zmian w strukturach organizacyjnych i kapitałowych banku, którego funkcjonowanie zagraża stabilności systemu finansowego. Środki przymusowej restrukturyzacji stanowią spójny, wzajemnie uzupełniający się system środków prawnych, umożliwiający przeprowadzenie reorganizacji banku krajowego bez konieczności wydatkowania na ten cel środków publicznych. Dzięki zastosowaniu środków przymusowej restrukturyzacji odpowiedzialność za straty banku spoczywa w pierwszej kolejności na akcjonariuszach bądź członkach banku oraz jego wierzycielach, nie zaś na budżecie państwa. W odróżnieniu od sądowego postępowania upadłościowego, wszczęcie przymusowej restrukturyzacji nie powoduje konieczności wypłaty środków objętych ochroną gwarancyjną przez Bankowy Fundusz Gwarancyjny. Wariantywność zastosowania środków przymusowej restrukturyzacji pozwala przy tym dostosować proces reorganizacji banku do okoliczności odnoszących się do samego banku, a także poziomu dekoniunktury na rynkach finansowych.
Research Interests: Comparative Law, Civil Law, Corporate Law, Contract Law, Banking, and 20 moreLaw and Economics, Financial Risk Management, Commercial Law, Banking Law, European Union Law, International Financial Law, Company Law, Banking & Financial Services, Administrative Law, Financial Crisis, European Union Law, Competition Law, International Trade Law, Finance and banking, Prawo, Prawo Administracyjne, BANKING AND FINANCIAL LAW, Law of Financial Markets, Finance and banking law, Banking and Finance, Prawo Finansowe, and Prawo bankowe
Podatki i opłaty stanowią jedne z podstawowych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Podstawy prawne przyznawania uprawnień do korzystania przez jednostki samorządu terytorialnego z podatków i opłat znajdują się zarówno w... more
Podatki i opłaty stanowią jedne z podstawowych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Podstawy prawne przyznawania uprawnień do korzystania przez jednostki samorządu terytorialnego z podatków i opłat znajdują się zarówno w Konstytucji, jak również w Europejskiej Karcie Samorządu Lokalnego. Ich szczególne znaczenie uwydatnia się w strukturze dochodów budżetu gminy. Wszystkie podatki określane jako samorządowe, a także większość opłat pobierane są przez organy podatkowe na rzecz budżetów gmin. Ponadto gmina, działając w ramach przyznanego jej władztwa podatkowego, uprawniona jest do samodzielnego regulowania niektórych elementów konstrukcyjnych danin. Osiąganie przez jednostki samorządu terytorialnego wpływów z podatków i opłat umożliwia im realizację zadań publicznych do których zostały one zobowiązane przepisami prawa.
Celem niniejszej publikacji jest wskazanie aktualnych problemów, z którymi zmierzyć się przyjdzie zarówno podatnikom, jak również osobom zajmującym kierownicze stanowiska w organach jednostek samorządu terytorialnego. Co do zasady wskazane poniżej problemy wynikają z nowelizacji ustaw podatkowych regulujących podatki i opłaty samorządowe. Zmiany we wskazanych ustawach miały miejsce w 2015 roku. Kluczowa w tym aspekcie wydaje się uchwalona 25 czerwca 2015 roku nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Ponadto warto zwrócić uwagę na uchwalenie ustawy z dnia 23 lipca 2015 r o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Przedmiot i cele publikacji przesądziły o jej strukturze. Część pierwsza poświęcona została problematyce podatków samorządowych. Na użytek niniejsze publikacji za podatki samorządowe uznane zostały wszystkie podatki, które w całości stanowią dochód własny budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zaznaczyć należy jednak także, że ustawodawca w polskim systemie podatkowym beneficjentem podatków samorządowych uczynił wyłącznie gminę. W drugiej części opracowania charakterystyce poddano wybrane problemy dotyczące opłat samorządowych. Podobnie jak w przypadku podatków w większości stanowią one dochód podstawowej jednostki samorządu terytorialnego. Ich struktura i konstrukcja prawna powoduje, ze stanowią one dosyć niejednorodną grupę dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Ciężko jest w wielu przypadkach doszukać się cechy ekwiwalentności w konstrukcji wspomnianej daniny. Wielokrotnie daniny publiczne, które przez ustawodawcę określane są mianem opłaty pełnią wyłącznie funkcję finansową.
W ramach publikacji szerokiej analizie poddany zostały teksty prawne, zarówno obowiązujące w poprzednim stanie prawnym, jak również uchwalone w ramach wskazanych powyżej nowelizacji. Celem prac badawczych autorów poszczególnych artykułów była analiza wprowadzonych zmian, wskazanie ich skutków prawnych, a także próba oceny nowelizacji. Ponadto analizie poddane zostało orzecznictwo sądowe oraz literatura przedmiotu. Wskazane orzecznictwo ma charakter prawomocnych wyroków zarówno Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądów administracyjnych. Publikacja uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu 31 marca 2016 roku.
Celem niniejszej publikacji jest wskazanie aktualnych problemów, z którymi zmierzyć się przyjdzie zarówno podatnikom, jak również osobom zajmującym kierownicze stanowiska w organach jednostek samorządu terytorialnego. Co do zasady wskazane poniżej problemy wynikają z nowelizacji ustaw podatkowych regulujących podatki i opłaty samorządowe. Zmiany we wskazanych ustawach miały miejsce w 2015 roku. Kluczowa w tym aspekcie wydaje się uchwalona 25 czerwca 2015 roku nowelizacja ustawy o samorządzie gminnym oraz niektórych innych ustaw. Ponadto warto zwrócić uwagę na uchwalenie ustawy z dnia 23 lipca 2015 r o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.
Przedmiot i cele publikacji przesądziły o jej strukturze. Część pierwsza poświęcona została problematyce podatków samorządowych. Na użytek niniejsze publikacji za podatki samorządowe uznane zostały wszystkie podatki, które w całości stanowią dochód własny budżetów jednostek samorządu terytorialnego. Zaznaczyć należy jednak także, że ustawodawca w polskim systemie podatkowym beneficjentem podatków samorządowych uczynił wyłącznie gminę. W drugiej części opracowania charakterystyce poddano wybrane problemy dotyczące opłat samorządowych. Podobnie jak w przypadku podatków w większości stanowią one dochód podstawowej jednostki samorządu terytorialnego. Ich struktura i konstrukcja prawna powoduje, ze stanowią one dosyć niejednorodną grupę dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Ciężko jest w wielu przypadkach doszukać się cechy ekwiwalentności w konstrukcji wspomnianej daniny. Wielokrotnie daniny publiczne, które przez ustawodawcę określane są mianem opłaty pełnią wyłącznie funkcję finansową.
W ramach publikacji szerokiej analizie poddany zostały teksty prawne, zarówno obowiązujące w poprzednim stanie prawnym, jak również uchwalone w ramach wskazanych powyżej nowelizacji. Celem prac badawczych autorów poszczególnych artykułów była analiza wprowadzonych zmian, wskazanie ich skutków prawnych, a także próba oceny nowelizacji. Ponadto analizie poddane zostało orzecznictwo sądowe oraz literatura przedmiotu. Wskazane orzecznictwo ma charakter prawomocnych wyroków zarówno Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego oraz sądów administracyjnych. Publikacja uwzględnia stan prawny obowiązujący w dniu 31 marca 2016 roku.
Research Interests: Public Administration, Tax Law, International Tax Law, Taxation, Tax reform, and 17 moreRegional and Local Governance, Business Taxation, Local Government, Taxonomy, Local Economic Development, Local Government and Local Development, Tax Policy, Desarrollo Local / Local Development, Local Goverment and Local Development, Administracion, Taxation Law, Financial law, Public Administration and Policy, Prawo Podatkowe, Prawo, BANKING AND FINANCIAL LAW, and Prawo Finansowe
Książka stanowi unikalne na polskim rynku wydawniczym opracowanie poruszające aktualne problemy finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Impulsem skłaniającym do podjęcia zawartych w niej problemów była nie tylko społeczna doniosłość... more
Książka stanowi unikalne na polskim rynku wydawniczym opracowanie poruszające aktualne problemy finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Impulsem skłaniającym do podjęcia zawartych w niej problemów była nie tylko społeczna doniosłość spraw sektora ochrony zdrowia, ale także rzeczywiste potrzeby praktyków.
Wyróżniającą cechą prezentowanej publikacji jest interdyscyplinarne podejście oraz szerokie spektrum omawianych zagadnień. W książce poruszono m.in. problemy:
- konstytucyjnych podstaw systemu opieki zdrowotnej,
- zasad finansowania usług medycznych w Polsce,
- refundacji leków,
- dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
- relacji świadczeniodawców z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ),
- transgranicznej opieki zdrowotnej.
Książka jest adresowana do osób związanych zawodowo z zarządzaniem oraz doradztwem w sektorze ochrony zdrowia, w tym prawników i menedżerów kierujących podmiotami leczniczymi.
Wyróżniającą cechą prezentowanej publikacji jest interdyscyplinarne podejście oraz szerokie spektrum omawianych zagadnień. W książce poruszono m.in. problemy:
- konstytucyjnych podstaw systemu opieki zdrowotnej,
- zasad finansowania usług medycznych w Polsce,
- refundacji leków,
- dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych,
- relacji świadczeniodawców z Narodowym Funduszem Zdrowia,
- Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ),
- transgranicznej opieki zdrowotnej.
Książka jest adresowana do osób związanych zawodowo z zarządzaniem oraz doradztwem w sektorze ochrony zdrowia, w tym prawników i menedżerów kierujących podmiotami leczniczymi.
Research Interests:
Research Interests:
The subject of this article was the analysis of the impact of a significant deterioration of the bank’s financial standing on the obligation to pay the tax on certain financial institutions. The assessment that a significant deterioration... more
The subject of this article was the analysis of the impact of a significant deterioration of the bank’s financial standing on the obligation to pay the tax on certain financial institutions. The assessment that a significant deterioration of the financial situation has occurred results in the creation of obligations and rights towards the bank not only under banking law but also tax law. On the one hand, the bank is obliged to implement a rehabilitation plan. On the other hand, the bank obtains the right to be exempted from the tax on certain financial institutions. In this respect, difficulties emerge for group recovery plans. The plans may be drawn up both for bank holdings and for cooperative banking mutual solidarity systems. The research problem discussed herein boils down to the assessment of whether a significant deterioration of the situation of one of the member banks of the aforementioned corporate structures results in the initiation of the group recovery plan. Adopting such a hypothesis means that all the banks covered by the group recovery plan, regardless of their financial situation, would be exempted from the tax on certain financial institutions. The purpose of this study was to prove the claim that the exemption from the tax on certain financial institutions applies only to banks that have implemented recovery plans due to a significant deterioration of their financial situation. In view of the directive to keep the legal order consistent and coherent, banks that have not experienced a significant deterioration of their financial situation will not be entitled to take advantage of the tax exemption. Therefore, the interpretation of the provisions of the Act on the tax on certain financial institutions must cover the objective of the exemption, namely counteracting the deteriorating situation of unprofitable operators.
Research Interests:
P. Szczęśniak, Non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring, [w:] The Practical and Theoretical Problems of Financial Law Towards Challanges of the XXI Century, ed. J. Gliniecka, A. Drywa, E. Juchniewicz, T. Sowińskimore
This document concerns the issue of non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring. The legislator has granted the shareholders and creditors the right to... more
This document concerns the issue of non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring. The legislator has granted the shareholders and creditors the right to satisfy their receivables in the case of a forced restructuring of the bank at the level no lower than they would incur in normal insolvency proceedings.
The main purpose of this elaboration is to present basic regularities connected with shareholders’ and creditors’ rights to receive appropriate compensation within the frame of the forced restructuring of the bank. Particular emphasis has been placed on the judicial descriptions of the procedure for pursuing claims due to a violation of the right to appropriate compensation, due to the forced restructuring, at the level not lower than in the case of bankruptcy proceedings.
The main purpose of this elaboration is to present basic regularities connected with shareholders’ and creditors’ rights to receive appropriate compensation within the frame of the forced restructuring of the bank. Particular emphasis has been placed on the judicial descriptions of the procedure for pursuing claims due to a violation of the right to appropriate compensation, due to the forced restructuring, at the level not lower than in the case of bankruptcy proceedings.
Research Interests:
P. Szczęśniak, Niepogarszanie sytuacji akcjonariuszy bądź członków banku lub jego wierzycieli w wyniku przymusowej restrukturyzacji, [w:] Praktyczne i teoretyczne problemy prawa finansowego wobec wyzwań XXI wieku, red. J. Gliniecka, A. Drywa, E. Juchniewicz, T. Sowiński, Warszawa 2017, wyd. CeDeWu.more
Non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring This document concerns the issue of non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or... more
Non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring
This document concerns the issue of non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring. The legislator has granted the shareholders and creditors the right to satisfy their receivables in the case of a forced restructuring of the bank at the level no lower than they would incur in normal insolvency proceedings.
The main purpose of this elaboration is to present basic regularities connected with shareholders’ and creditors’ rights to receive appropriate compensation within the frame of the forced restructuring of the bank. Particular emphasis has been placed on the judicial descriptions of the procedure for pursuing claims due to a violation of the right to appropriate compensation, due to the forced restructuring, at the level not lower than in the case of bankruptcy proceedings.
This document concerns the issue of non-regression of the situation of shareholders and members of a bank or its creditors resulting from its forced restructuring. The legislator has granted the shareholders and creditors the right to satisfy their receivables in the case of a forced restructuring of the bank at the level no lower than they would incur in normal insolvency proceedings.
The main purpose of this elaboration is to present basic regularities connected with shareholders’ and creditors’ rights to receive appropriate compensation within the frame of the forced restructuring of the bank. Particular emphasis has been placed on the judicial descriptions of the procedure for pursuing claims due to a violation of the right to appropriate compensation, due to the forced restructuring, at the level not lower than in the case of bankruptcy proceedings.
Research Interests:
The aim of this study is an attempt to demonstrate that the instruments of the organized restructuring and liquidation (special resolution regime) of the credit unions can be classified as retrospective surveillance measures applied by... more
The aim of this study is an attempt to demonstrate that the instruments of the organized restructuring and liquidation (special resolution regime) of the credit unions can be classified as retrospective surveillance measures applied by the Financial Supervision Commission. For the achievement of the above-mentioned objective, the first step was to characterize the notion of retrospective surveillance as one of the basic forms of state influence on the functioning of financial institutions. The next step was an attempt to prove that the use of the instruments of the organized restructuring and liquidation of the credit unions is in fact a subsequent performance of supervision.
Research Interests:
Research Interests:
Gloss to the judgment of the Supreme Administrative Court of 5 February 2015 (files no. II FSK 146/13) [the ineff ectiveness of a contract for the division of property on the basis of quoad usum pursuant to the Inheritance and Donations... more
Gloss to the judgment of the Supreme Administrative Court of 5 February 2015 (files no. II FSK 146/13) [the ineff ectiveness of a contract for the division of property on the basis of quoad usum pursuant to the Inheritance and Donations Act]
Niniejsza glosa dotyczy problematyki wpływu nabycia nieruchomości podzielonej umownie do używania (quoad usum) na wymiar podatku od spadków i darowizn. Przyjęty w głosowanym wyroku sposób argumentacji wskazuje, że przy obliczeniu podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn powinien być uwzględniony podział quoad usum nabytej nieruchomości. W żadnej mierze nie można jednak zgodzić się z takim stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wydaje się, że uprawnienia wynikające z umowy o podział quoad usum nie mogą bowiem kształtować zakresu przedmiotowego oraz podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn. Należy podkreślić, że bez względu na charakter umów cywilnoprawnych, czynności te nie mogą być wykorzystywane do obejścia bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Czynność ważna na gruncie prawa cywilnego nie musi być zatem skuteczna w obszarze prawa podatkowego. Przyznany współwłaścicielom zakres swobody w zakresie kształtowania treści umowy o podział quoad usum, mógłby bowiem powodować zniesienie samego obowiązku podatkowego albo zmniejszanie zobowiązania podatkowego. Fakt korzystania ze swobody kształtowania treści umowy o podział quoad usum nie powinien więc powodować negatywnych skutków na gruncie prawa podatkowego.
Niniejsza glosa dotyczy problematyki wpływu nabycia nieruchomości podzielonej umownie do używania (quoad usum) na wymiar podatku od spadków i darowizn. Przyjęty w głosowanym wyroku sposób argumentacji wskazuje, że przy obliczeniu podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn powinien być uwzględniony podział quoad usum nabytej nieruchomości. W żadnej mierze nie można jednak zgodzić się z takim stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Wydaje się, że uprawnienia wynikające z umowy o podział quoad usum nie mogą bowiem kształtować zakresu przedmiotowego oraz podstawy opodatkowania w podatku od spadków i darowizn. Należy podkreślić, że bez względu na charakter umów cywilnoprawnych, czynności te nie mogą być wykorzystywane do obejścia bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa podatkowego. Czynność ważna na gruncie prawa cywilnego nie musi być zatem skuteczna w obszarze prawa podatkowego. Przyznany współwłaścicielom zakres swobody w zakresie kształtowania treści umowy o podział quoad usum, mógłby bowiem powodować zniesienie samego obowiązku podatkowego albo zmniejszanie zobowiązania podatkowego. Fakt korzystania ze swobody kształtowania treści umowy o podział quoad usum nie powinien więc powodować negatywnych skutków na gruncie prawa podatkowego.
Research Interests:
P. Szczęśniak, J. Kozyra, Instytucja Rzecznika Praw Pacjenta i Rzecznika Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego na tle prawnoporównawczym. Propozycje zmian, [w:] Instytucje ochrony praw człowieka, red. B. Szmulik, A. Pogłódek, B. Przywora, Warszawa 2015, wyd. Instytutu Prawa Ustrojowego, ss. 89-107more
There are several organs that focus on patients’ rights in Poland: The Ombudsman, The Ombudsman for Children, The Ombudsman for Patients and The Ombudsman for Psychiatric Hospital Patients. This article deals with the analysis of the... more
There are several organs that focus on patients’ rights in Poland: The Ombudsman, The Ombudsman for Children, The Ombudsman for Patients and The Ombudsman for Psychiatric Hospital Patients. This article deals with the analysis of the latter two and, moreover, presents the possible changes. The Ombudsman for Patients is a central governmental organ, that goal is to protect patients’ rights. He is functionally subdued to the Prime Minister and, although the competence of the Ombudsman for Patients is wide, this connection restricts his independence. The Ombudsman for Psychiatric Hospital Patients was established in order to protect only the rights of patients who are healed in the psychiatric
hospitals. The Ombudsmen for Psychiatric Hospital Patients are connected with the Ombudsman for Patients and their competence is much lesser. Both these organs are considered useful, yet it is worth proposing some reforms. Firstly, the Ombudsman for Patients needs to be recast in a form similar to the Ombudsman and the Ombudsman for Children. Secondly, all the patients’ rights cases should be obligatory given to the Ombudsman for Patients. Finally, the system of patients’ rights protection ought to become centralised.
hospitals. The Ombudsmen for Psychiatric Hospital Patients are connected with the Ombudsman for Patients and their competence is much lesser. Both these organs are considered useful, yet it is worth proposing some reforms. Firstly, the Ombudsman for Patients needs to be recast in a form similar to the Ombudsman and the Ombudsman for Children. Secondly, all the patients’ rights cases should be obligatory given to the Ombudsman for Patients. Finally, the system of patients’ rights protection ought to become centralised.