CENTRUM BADAŃ KOMUNIKACJI PUBLICZNEJ

Adres

Głęboka 45, p. A5.20
20-612 Lublin

Opis

Centrum Badań Komunikacji Publicznej powstało 1 maja 2024 r.

Do zadań centrum należy:

  • analiza i opis najważniejszych zjawisk komunikacyjnych w polskiej współczesnej przestrzeni publicznej;
  • współpraca z innymi instytucjami i organizacjami (Radą Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk, Krajową Szkołą Sądownictwa i Prokuratury, Krajową Szkołą Administracji Publicznej, Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ministerstwem Funduszy i Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Sprawiedliwości i innymi), które mają wpływ na współczesne praktyki komunikacyjne;
  • badanie współczesnej komunikacji publicznej (przede wszystkim zdrowotnej, prawniczej, ekonomicznej, urzędowej i administracyjnej)  pomiędzy różnymi podmiotami i w różnych obszarach za pomocą różnych systemów znakowych, ale ze szczególnym uwzględnieniem komunikacji językowej we współczesnym, prostym języku publicznym;
  • opracowanie wzorców i metod autodiagnozy i nieprofesjonalnego, wykorzystującego prosty język publiczny do opisu stanu zdrowia, w umowach i innych dokumentach prawnych, prawno-finansowych i finansowych, w stanie faktycznym w sprawach sądowych i postępowaniach prokuratorskich, w uzasadnieniach rozstrzygnięć sądowych, w korespondencji urzędowej i administracyjnej, w decyzjach i innych pismach urzędowych i administracyjnych   – we współpracy z przedstawicielami i przedstawicielkami różnych dyscyplin naukowych, zatrudnionych na UMCS-ie;
  • medialne i marketingowe komunikowanie publiczne w opisanych zakresach w różnych mediach i w różnych formach;
  • realizowanie innowacyjnych, interdyscyplinarnych projektów z badaczami i badaczkami nauk przyrodniczych, nauk ścisłych (zwłaszcza informatyki) oraz nauk humanistycznych (szczególnie językoznawców i kulturoznawców), poświęconych szybszej, skuteczniejszej i nowocześniej diagnozie potrzeb zdrowotnych, finansowych, prawnych i urzędowo-administracyjnych osób o różnej charakterystyce psychospołecznej, zakomunikowanej im we właściwy i skuteczny sposób w prostym języku publicznym oraz z wykorzystaniem komunikatów multikodowych;
  • organizacja komercyjnych szkoleń dla różnych profesjonalnych grup odbiorczych związanych ze zdrowiem, prawem, ekonomią i finansami, administracją i urzędami – zarówno z umiejętności społecznych, jak i z kompetencji zawodowych;
  • propagowanie na uczelni i poza nią idei prostego języka publicznego i komunikatywnej polszczyzny we współpracy z różnymi jednostkami UMCS (zwłaszcza  z językoznawcami i kulturoznawcami w nich zatrudnionymi), innymi polskimi uniwersytetami i jednostkami badawczymi oraz organizacjami i firmami zewnętrznymi;
  • propagowanie na uczelni i poza nią idei włączającego, równościowego i różnorodnego języka publicznego i komunikatywnej polszczyzny we współpracy z różnymi jednostkami UMCS (zwłaszcza  z językoznawcami i kulturoznawcami w nich zatrudnionymi), innymi polskimi uniwersytetami i jednostkami badawczymi oraz organizacjami i firmami zewnętrznymi;
  • wykształcenie spośród językoznawców i/lub filologów zatrudnionych w UMCS liderów prostego języka, którzy na bieżąco będą oceniali proponowane przez pracowników UMCS-u zmiany z perspektywy ich poprawności, dostępności, inkluzywności i zgodności ze standardem prostego języka;
  • przeprowadzanie audytów i szkoleń z prostego języka oraz współczesnego języka publicznego zarówno wewnętrznych (opracowanie nowych standardów internetowej i administracyjnej komunikacji zewnętrznej i wewnętrznej, przygotowanie współczesnych wzorców pism, druków, ogłoszeń o pracy itp.), jak i komercyjnych, zewnętrznych, adresowanych do różnych grup odbiorców (służby zdrowia, urzędów i administracji, wymiaru sprawiedliwości, firm i przedsiębiorców, mediów, organizacji społecznych itp.);
  • badania nad współczesną komunikacyjną przestrzenią publiczną, pozyskiwanie grantów i funduszy zewnętrznych dla interdyscyplinarnych i międzyuczelnianych krajowych i międzynarodowych zespołów badawczych;
  • łączenie współczesnego języka publicznego z komunikacją bez przemocy i/lub komunikacją inkluzywną – opracowywanie standardów i dobrych praktyk w komunikacji publicznej;
  • przygotowywanie programów i materiałów dydaktycznych oraz nowoczesnych aplikacji i portali internetowych, związanych z komunikacją publiczną, jej różnymi wersjami i zakresami,organizacja wydarzeń propagujących współczesny język publiczny oraz prosty język, w których UMCS będzie ukazany jako nowoczesny, postępowy i otwarty uniwersytet na miarę trzeciego dziesięciolecia XXI wieku.

Pracownicy

Władze

prof. dr hab. Paweł Nowak - dyrektor centrum