Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Jesteście głodni filmowych wrażeń? Dyskusyjny Klub Filmowy "Bariera" czeka na Was w listopadzie w Chatce Żaka!
Człowiek ma tendencje do uciekania się do schematów, wygodnych rozwiązań, które niczym go nie zaskoczą. Brak niespodzianek i niewychodzenie poza własną strefę komfortu dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Czasem jednak ten stan zostaje zaburzony, czy to z własnej inicjatywy, czy pewnych działań z zewnątrz. Dotyczy to szczególnie bohaterów filmowych, zbytnia stagnacja może skazać produkcję na nudę, a zmiany bardzo często są punktem wyjścia do filmowego „dziania się”.
Taką sytuację mamy w „Drodze do Vermiglio” w reżyserii Maury Delpero. Pomimo toczącej się nadal wojny życie w tytułowej włoskiej wiosce wydaje się spokojne. Przynajmniej do czasu, gdy pojawia się w niej młody dezerter uciekający przed frontem. Jego obecność sprawia, że dynamika tego miejsca zmienia się, a na jaw wychodzą dawno pogrzebane sekrety.
Gabriel Mascaro swój najnowszy film „Błękitny szlak” osadził w dystopijnej Brazylii. Codzienny rytm życia 77-letniej bohaterki został zakłócony, gdy otrzymała rządowy nakaz przeniesienia do kolonii dla seniorów. Jednak kobieta nie zamierza poddać się odgórnym nakazom i wyrusza w podróż wzdłuż dopływów Amazonki, by znaleźć miejsce, gdzie spędzi resztę swego życia na własnych zasadach.
Chodzenie na randki zdecydowanie jest wychodzeniem z własnej strefy komfortu. Poznawanie nowych ludzi i "przymierzanie" ich do własnych oczekiwań sprawia, że na późniejszym etapie bardziej zdeterminowane osoby są zmuszone do serii ustępstw. W takiej sytuacji znajduje się bohaterka „Miłości”, środkowej części tryptyku Daga Johana Haugeruda „Seks/Miłość/Sny o miłości”. Po nieudanej randce spotyka mężczyznę, którego niekonwencjonalne podejście do intymności otworzy kobietę na nową formę relacji.
W odmiennej sytuacji znajduje się bohater filmu Bernharda Wengera „Paw zwyczajny”. Zarabia na życie, wcielając się w inne osoby. Może być każdym w zależności od oczekiwań swoich zleceniodawców. Zakładanie masek to jego sposób na życie, również poza pracą. W takiej sytuacji prawdziwym wyzwaniem jest ponowne odkrycie własnej tożsamości i pogodzenie się z wewnętrznym „ja”. Wychodzenie z roli jest częścią pracy każdego zawodowego aktora filmowego. Również tych, których kreacje można podziwiać podczas listopadowych seansów DKF „Bariera”.
Harmonogram:
04.11.25, godz. 18:00 | DROGA DO VERMIGLIO
17.11.25, godz. 18:00 | PAW ZWYCZAJNY
18.11.25, godz. 18:00 | MIŁOŚĆ
25.11.25, godz. 18:00 | BŁĘKITNY SZLAK
26.11.25, godz. 18:00 | CINEMA PARADISO | Wieczór z klasyką