Chór Akademicki UMCS na "Stetinum Cantat" po raz drugi

W dniach 11-13 czerwca 2025 roku Chór Akademicki UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej po raz drugi wziął udział w Międzynarodowych Spotkaniach Chóralnych Stetinum Cantat w Szczecinie. Wydarzenie to – zainicjowane w 2024 roku – tworzy przestrzeń spotkania amatorskich zespołów chóralnych z Polski i Niemiec, które łączą siły we wspólnym śpiewie, dzieląc się pasją, wrażliwością i muzyczną energią.

Nie każdy festiwal zaczyna się w rytmie stukotu kół. A jednak to właśnie w takich dźwiękach swój udział w wydarzeniu rozpoczął zespół reprezentacyjny UMCS. Pociągiem z Lublina do Szczecina, przez całą Polskę, chórzyści wyruszyli w muzyczną podróż – nie tylko w sensie geograficznym, ale przede wszystkim artystycznym i emocjonalnym.

Pierwszym z punktów programu festiwalu były dwudniowe koncerty plenerowe w Ogrodzie Różanym w Parku im. Kasprowicza – malownicznej przestrzeni, w której każdy z zaproszonych w tym roku jedenastu zespołów chóralnych mógł indywidualnie zaprezentować swój repertuar publiczności. Występy odbywały się w formule otwartych wieczornych koncertów, dostępnych dla mieszkańców miasta i gości festiwalu, co nadało wydarzeniu wyjątkowo integrujący charakter.

12 czerwca przyszedł czas na występ Chóru Akademickiego UMCS. Zespół zaprezentował repertuar o zróżnicowanym charakterze i stylistyce – od nowoczesnych brzmień sakralnych po muzykę rozrywkową i tradycyjną. Fragmenty Missa a Buenos Aires argentyńskiego kompozytora Martína Palmeriego zadyrygowała kierownik artystyczna chóru prof. dr hab. Urszula Bobryk, a pozostałe utwory – Karolina Drapała, druga dyrygentka. Obok Missy publiczność usłyszała utwór Goodnight, Sweetheart (C. Carter, J. Hudson), kompozycję Piotra Chilimoniuka vel Piotra Selima W mroku jest tyle światła oraz hebrajski Erev Shel Shoshanim w aranżacji Jacka Klebanowa. Chór został ciepło przyjęty, a jego emocjonalne wykonania zostały docenione przez zgromadzoną publiczność.

Kulminacyjnym momentem wydarzenia był spektakularny koncert finałowy Viva Chorus Opera!, który odbył się 13 czerwca w Teatrze Letnim im. Heleny Majdaniec – jednym z najpiękniejszych plenerowych obiektów artystycznych w Polsce. Mieszcący około 2800 widzów teatr tego wieczoru wypełnił się niemal po brzegi. Na jednej scenie wystąpiło 400 chórzystów z Polski i Niemiec, zaproszeni soliści oraz 60-osobowa orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie pod batutą Małgorzaty Bornowskiej – dyrektorki artystycznej festiwalu. W programie znalazły się monumentalne przeboje muzyki operowej, m.in.: O fortuna z kantaty scenicznej „Carmina burana” (C. Orff), Coro delle campane z opery „Pajace” (R. Leoncavallo), Chór Cyganów z opery „Trubadur” (G. Verdi), Kuplety Torreadora z opery „Carmen” (G. Bizet), Mazur z opery „Straszny dwór” (S. Moniuszko), Te Deum z opery „Tosca” (G. Puccini), Chór niewolników Va, pensiero z opery „Nabucco” (G. Verdi) czy Libiamo ne’lieti calici z opery „Traviata” (G. Verdi)

Tuż po koncercie chór przeprowadził krótki wywiad z dyrygentką. Zapytana o to, co czuje, prowadząc pod swoją batutą tak liczne grono artystów, Małgorzata Bornowska odpowiedziała: „Jeśli ma się po drugiej stronie – nieważne ile osób: jedną, dwie, dziesięć , czterysta […] – i się widzi tę energię i chęć zrobienia razem wspólnej muzyki, to po prostu chce się żyć”. Podkreśliła również, że kierowanie tak dużym chóralnym zespołem to nie tylko artystyczne wyzwanie, ale i ogromna satysfakcja.

Dla Chóru Akademickiego UMCS udział w drugiej edycji „Stetinum Cantat” był zarówno formą promocji uczelni, jak i ważnym artystycznym doświadczeniem. Wspólny śpiew, wymiana inspiracji i energia płynąca z dzielenia sceny z setkami pasjonatów muzyki – to emocje, które z pewnością na długo pozostaną w pamięci uczestników. Chóralistyka akademicka raz jeszcze pokazała swoją siłę – nie tylko jako forma ekspresji artystycznej, ale też jako środek budowania wspólnoty i dialogu ponad granicami.


fot. Piotr Wasil © Opera na Zamku

    Aktualności

    Data dodania
    23 czerwca 2025