Nauczyciele akademiccy Wydziału na European Dyslexia Association EDA 2016 -Profesor Urszula Oszwa, Profesor Grażyna Krasowicz – Kupis, dr Katarzyna Wiejak

Międzynarodowa Konferencja European Dyslexia Association EDA 2016 poświęcona jest zagadnieniom dysleksji i dyskalkulii. Odbywa się co trzy lata w innym kraju Europy. Każdy z nich jest wybierany drogą długiego procesu aplikacji. W tym roku zwycięskim krajem były Włochy, a miejscowością Modena. Konferencja została zorganizowana przez Universita Degli Studi Di Modena E Reggio Emilia (University of Modena and Reggio Emilia).

Modena jest miastem położonym na północy Włoch, niedaleko Bolonii oraz Mediolanu. Słynie z wytwórni octu balsamicznego oraz produkcji samochodów wyścigowych. W tym mieście urodził się i mieszkał Enzo Ferrari, który z kierowcy rajdowego stał się konstruktorem najszybszych samochodów na świecie. W Muzeum Ferrari odbyła się uroczysta kolacja inaugurująca tegoroczną Konferencję EDA. Jest to również miasto rodzinne L. Pavarottiego. Miejscem obrad był budynek Wydziału Medycyny
i Chirurgii Uniwersytetu Modeńskiego. Wydział Pedagogiki i Psychologii UMCS reprezentowany był aktywnie na Konferencji przez prof. dr hab. Grażynę Krasowicz-Kupis (poster),  dr hab. Urszulę Oszwę (oral presentation) oraz dr Katarzynę Wiejak (poster). Łącznie w ciągu trzech dni odbyło się 40 warsztatów, sympozjów
i seminariów tematycznych, dotyczących: 1) wczesnej diagnozy i interwencji trudności
w czytaniu i liczeniu, 2) metod skutecznego przezwyciężania trudności o charakterze dyslektycznym, 3) mechanizmów powstawania, diagnozowania oraz wspomagania uczniów
z dyskalkulią rozwojową, 4) zastosowania technologii informatyczno-komunikacyjnych we wspomaganiu dysleksji i dyskalkulii, 5) diagnozy i terapii trudności w pisaniu, 6) zaburzeń emocjonalnych towarzyszących dysleksji i dyskalkulii, 7) zaburzeń funkcji zarządzających
i uwagi w dysleksji, 8) nowatorskim metodom nauczania matematyki (Singapore system),
9) zaburzeniom językowym w dysleksji, 10) dysleksji dorosłych, 11) profilów funkcjonowania poznawczego osób z dysleksją, 12) dysleksji w drugim języku u osób dwujęzycznych, 13) analiz EEG i programów interwencji z ich wykorzystaniem stymulacji fal mózgowych, 14) specjalistycznych treningów dla nauczycieli, pracujących z uczniami
z dysleksją, 15) społecznej percepcji dysleksji, 16) współwystępowania dysleksji z ADHD. Nowymi nurtami badawczymi były prezentacje neurobiologicznych uwarunkowań dyskalkulii z analizą deficytów ogólnych (domain-general) i specyficznych (domain-specific) dla posługiwania się liczbami, a także liczne badania ewaluacyjne, ukierunkowane na ocenę skuteczności i trwałości zastosowanych strategii wspomagających i programów interwencyjnych. Konferencja była okazją do wymiany doświadczeń, inspiracją do podejmowania badań, a także sposobnością do nawiązania kontaktów z przedstawicielami uczelni, które mogą stać się w przyszłości partnerami badawczymi i dydaktycznymi UMCS. Rozpoczęto w tym kierunku wstępne rozmowy z badaczami z uniwersytetów w Rumunii, Danii, Kuwejcie, Izraelu oraz na Malcie. Zdobyte podczas Konferencji informacje naukowe będą przekazywane i dyskutowane w ramach wykładów i ćwiczeń ze studentami pedagogiki i psychologii.

    Aktualności

    Data dodania
    5 października 2016