Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
30 czerwca 2025 r. w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie odbyła się Uroczysta Gala wręczenia Nagrody Naukowej im. Mieczysława Łobockiego będąca zwieńczeniem ogólnopolskiego konkursu organizowanego przez Instytut Pedagogiki pod patronatem Jego Magnificencji Rektora Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie.
Nagroda ma na celu promowanie najwyższych standardów naukowych w dyscyplinie pedagogika, ze szczególnym uwzględnieniem jakości metodologicznej prowadzonych badań.
Konkurs cieszył się dużym zainteresowaniem – zgłoszenia napłynęły z 8 ośrodków akademickich, co pokazuje skalę i znaczenie inicjatywy.
Laureat został wyłoniony przez Kapitułę Nagrody składającą się z uznanych ekspertów w obszarze metodologii badań pedagogicznych z różnych uniwersytetów: prof. dr hab. Krzysztof Rubacha (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu); prof. dr hab. Danuta Urbaniak-Zając (Uniwersytet Łódzki); dr hab. Sławomir Banaszak, prof. UAM (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu); dr hab. Marek Rembierz, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski), dr hab. Stanisława Byra, prof. UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie) – przewodnicząca Kapituły.
Decyzją Kapituły tegoroczna Nagroda Naukowa im. M. Łobockiego została przyznana Profesorowi Lechowi Witkowskiemu za monografię Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji wydaną przez Wydawnictwo Adam Marszałek w 2024 roku.
Profesor Lech Witkowski zaliczany jest do głównych polskich uczonych w dziedzinie filozofii edukacji i pedagogiki. Jego publikacje naukowe łączą refleksję nad dorobkiem klasyków humanistyki z oryginalnym podejściem do współczesnych wyzwań pedagogicznych, prezentują bogaty dorobek intelektualny, inspirują zarówno teoretyków, jak i praktyków.
Uzasadnienie Kapituły:
Monografia jest wyjątkowo nowatorska – prezentuje radykalnie nowy dyskurs pedagogiczny, zespalający dynamicznie jednostkę, kulturę i społeczeństwo oraz doświadczenie edukacji. Prezentując nowe, przekrojowe odczytania literatury światowej, dostarcza płodną argumentację dla rewitalizacji współczesnej polskiej myśli pedagogicznej. Eksponuje perspektywę myślenia o/dla edukacji głęboko osadzoną w humanistyce z zaznaczeniem potencjalnych możliwości analizy doświadczenia edukacyjnego. Metodologiczna oryginalność wyraża się we wskazaniu innowacyjnego sposobu myślenia pedagogicznego oraz wyłonieniu kategorii na nowo problematyzujących tradycyjne ujęcia pedagogiczne, np. symboliczne naddania podmiotowości przez obiekty transaktualne; wzrastanie potencjału symbolicznego; triada Whiteheada jako ujęcie procesu edukacji. Za przełomowe rozwiązanie metodologiczne należy przy tym uznać propozycję wymiarów zawartych w triadzie Whiteheada pozwalających generować znaczenia zjawisk edukacyjnych (ferment doświadczenia; precyzja wyrazu, twórczy charakter uogólnienia). Monografia pt. Whitehead. Naddania i (w)zrosty dla humanistyki i edukacji autorstwa Lecha Witkowskiego stanowi oryginalny wkład nie tylko w recepcję dotychczasowego dyskursu pedagogicznego, ale również proponuje nowatorskie podejście metodologiczne w analizie doświadczeń edukacyjnych.
Laureat otrzymał statuetkę oraz nagrodę finansową w wysokości 5 000 zł.
Serdecznie gratulujemy!
Zachęcamy do zapoznania się z relacjami z wydarzenia:
Autor zdjęć: Michał Piłat