Wiek podeszły i korzystanie z technologii – kwestie zasadnicze

Postępujący rozwój technologii umożliwiającej szybką komunikację i powszechny dostęp do informacji zawartej w sieci niewątpliwie stanowi jeden ze znaczników kreujących obecną kulturę cyfrową. Rozpowszechnienie technologii oznacza również poszerzenie grupy odbiorców. Jedną z takich grup są osoby w wieku podeszłym.

Wiek podeszły charakteryzuje się umiarkowanym spadkiem zdolności poznawczych, którego tempo i skala są w dużej mierze uzależnione od czynników indywidualnych, takich jak rezerwa poznawcza, rezerwa mózgowa, różnice generacji, środowisko kulturowe, osobowość, czy wykształcenie. Jednocześnie jak pokazują badania oparte o teorię dynamicznej integracji czy teorię selektywności społeczno-emocjonalnej funkcjonowanie emocjonalne w przeciwieństwie do funkcjonowania poznawczego zostaje u osób w wieku podeszłym zachowane na względnie stałym poziomie. Ten dwuwymiarowy aspekt starzenia się (spadek zdolności poznawczych-względne zachowanie zdolności emocjonalnych) tworzy szerokie pole do prowadzenia badań nad interakcją osób starszych z technologią.

Z jednej strony spadek funkcjonowania poznawczego może prowadzić do wolniejszego przyswajania współczesnych technologii przez osoby starsze (i tym samym niechęć do dalszej nauki), z drugiej jednak strony zaangażowanie emocji i potrzeba zachowania kontaktów społecznych mogą stanowić czynnik motywacyjny. Należy również wziąć pod uwagę czynniki społeczno-kulturowe, takie jak ageizm (dyskryminacja ze względu na wiek), a także kwestie problematyczne związane z korzystaniem z internetu przez osoby starsze w postaci szukania diagnozy i porad medycznych czy ryzyko padnięcia ofiarą trollingu lub hejtu.

Celem referatu jest zatem zwrócenie uwagi na wielowymiarowość zagadnienia, jakim jest korzystanie z technologii przez osoby starsze i podjęcie próby zdeterminowania jak wspomniane czynniki przekładają się na odbiór technologii przez osoby w wieku podeszłym wraz z wyznaczeniem potencjalnych kierunków badań.

Link do spotkania na Zoom - start o 12.00

Sylwetka prelegenta

Albert Łukasik - kognitywista z zamiłowaniem do neuronauki i psychologii w szczególności biologicznych i psychologicznych podstaw funkcjonowania emocjonalnego i społecznego w wieku dorosłym i podeszłym. Studia licencjackie ukończyłem na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS w Lublinie broniąc pracy skupiającej się na wybranych problemach neuronauki. Studia magisterskie ukończyłem na Wydziale Filozofii i Nauk Społecznych UMK w Toruniu broniąc pracy przeglądowej z zakresu funkcjonowania procesów podświadomych u osób starszych z uwzględnieniem różnic płciowych. Oficjalnie jestem zatrudniony w firmie VOBACOM zajmującej się między innymi badaniami z zakresu rozszerzonej rzeczywistości, jestem także stałym uczestnikiem corocznej Letniej Szkoły Kognitywistycznej organizowanej wspólnie przez KUL i UMCS. Prywatnie piszę artykuły naukowe, uczę się metod i narzędzi analizy danych, a także pasjonuję się grami komputerowymi i konsolowymi i ich możliwą implementacją w gamifikacji, a także polepszeniu funkcjonowania poznawczego i emocjonalnego.

Obejrzyj na naszym kanale YouTube

    Aktualności

    Data dodania
    11 lutego 2022