Relacja z wydarzenia „Kreatywność, umiejętność współpracy i samorozwoju jako cele kształcenia akademickiego. Innowacje dydaktyczne i instytucjonalne” (UMCS, 19 listopada 2024 r.)

Powszechnie uznaje się, że jednym z kluczowych zadań edukacyjnych współczesnych uczelni wyższych powinno być rozwijanie kompetencji przekrojowych i miękkich, takich jak poczucie sprawczości, odwaga, przedsiębiorczość, elastyczność, kreatywność, krytyczne myślenie, współpraca, empatia, otwartość, samorozwój, autorefleksja, umiejętność uczenia się na błędach, formułowanie problemów oraz kompetencje cyfrowe i językowe. Chcemy, aby absolwenci uczelni wyższych posiadali nie tylko specjalistyczną wiedzę, lecz także umiejętność jej praktycznego wykorzystania, zdolność do samodzielnego kontynuowania edukacji oraz byli spełnionymi osobami i odpowiedzialnymi obywatelami.

W odpowiedzi na te wyzwania, 19 listopada 2024 r. w sali coworkingowej Stołówki Akademickiej UMCS „Trójka” odbyło się spotkanie pt. „Kreatywność, umiejętność współpracy i samorozwoju jako cele kształcenia akademickiego. Innowacje dydaktyczne i instytucjonalne”. W wydarzeniu uczestniczyli:

  • przedstawiciele władz uczelnianych – prof. dr hab. Wiesław Gruszecki, prorektor ds. nauki i współpracy międzynarodowej;
  • przedstawiciele władz wydziałowych – dr hab. Leszek Kopciuch, prof. UMCS, dziekan Wydziału Filozofii i Socjologii, oraz dr Karolina Podgórska, zastępczyni dyrektora Instytutu Socjologii UMCS;
  • Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS – Alicja Borzęcka-Szajner, dyrektorka Centrum, oraz Urszula Wojtczak-Kokoszkiewicz, zastępczyni dyrektorki Centrum;
  • Centrum Współpracy Międzynarodowej UMCS – dr Olga Pliszczyńska-Mokijewska, dyrektorka Centrum;
  • interesariusze zewnętrzni, pracownicy badawczo-dydaktyczni oraz studenci.

Podczas spotkania:

  • zaprezentowano dotychczasowe wyniki projektu CT.Uni: Creative Thinking – Taking an Innovative and STEAM Approach for a Transdisciplinary University;
  • omówiono doświadczenia związane z procesem wdrażania innowacji dydaktycznych przez dr hab. Annę Witeskę-Młynarczyk, dra Artura Wysockiego i dra Andrzeja Stawickiego;
  • przedyskutowano przyszłość kształcenia akademickiego z przedstawicielami otoczenia zewnętrznego uczelni.

W dyskusji panelowej wzięli udział: Magdalena Bis (kierowniczka Biura Rozwoju Kompetencji UMCS), Wiktoria Herun (zastępczyni dyrektora ds. wspierania akademickości i promocji gospodarczej Wydziału Strategii i Obsługi Inwestorów Urzędu Miasta Lublin), Justyna Rynkiewicz (koordynatorka projektu Przyjazny Uniwersytet, pracowniczka badawczo-dydaktyczna Wydziału Filozofii i Socjologii UMCS), Andrzej Skórski (kierownik EUROPE DIRECT Lublin przy Fundacji Nowy Staw) i Jacek Skrzyniarz (prezes Zarządu Lubelskiego Inkubatora Przedsiębiorczości).

Wydarzenie zostało zorganizowane w ramach projektu CT.Uni: Creative Thinking – Taking an Innovative and STEAM Approach for a Transdisciplinary University, finansowanego z funduszy programu Erasmus+ (KA220-HED – Cooperation Partnerships in Higher Education, nr 2021-1-SK01-KA220-HED-000023022). Projekt jest realizowany na Wydziale Filozofii i Socjologii UMCS przez dra Michała Nowakowskiego, dra Artura Wysockiego oraz mgr Annę Sadowską. Jego celem jest zwiększenie poziomu transdyscyplinarności w szkołach wyższych poprzez opracowanie innowacyjnych rozwiązań dydaktycznych oraz wsparcie studentów, nauczycieli i menedżerów w rozwijaniu myślenia dywergencyjnego, kreatywnego i krytycznego, przy jednoczesnym wzmacnianiu współpracy z instytucjami otoczenia zewnętrznego – kluczowymi partnerami nowoczesnej uczelni.

Więcej informacji na temat projektu znajduje się na stronie:
https://www.umcs.pl/pl/ct-uni-creative-thinking-taking-an-innovative-and-steam-approach-for-a-transdisciplinary-university,27934.htm.

Program wydarzenia

Zapraszamy do zapoznania się z relacją fotograficzną.

    Aktualności

    Data dodania
    6 grudnia 2024