Sympozjum CAGE100

W dniach 16-19 maja w siedzibie Lubelskiego Towarzystwa Naukowego odbyło się sympozjum CAGE100, zorganizowane w ramach obchodów Roku Johna Cage’a w Lublinie przez Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża” oraz Zakład Studiów Amerykanistycznych UMCS. W wydarzeniu wzięli udział kompozytorzy, muzykolodzy, kulturoznawcy i literaturoznawcy z Polski, Francji, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Singapuru, Kanady oraz Stanów Zjednoczonych.

Sympozjum otworzyli przedstawiciele honorowych patronów – ze strony Ambasady Amerykańskiej Radca ds. Prasy i Kultury Lisa Helling oraz reprezentujący Prezydenta Lublina Wiceprezydent Włodzimierz Wysocki. Następnie Gordon Mumma, amerykański kompozytor i muzyk, który w latach 60. blisko współpracował z Cage’em, przedstawił krótki program pianistyczno-literacki. Każdy z kolejnych dni obrad w programie również zawierał występ artystyczny.

Amerykanin Chris Shultis zagrał m.in. na wzmocnionym elektroakustycznie kaktusie, pianistka z Singapuru Margaret Leng Tan zagrała minirecital na fortepianie preparowanym, pisarz i twórca teatralny Zenon Fajfer przedstawił „liberacki” performans, a grupa studentów krakowskiej Akademii Muzycznej zaprezentowała dadaistyczny „panel dyskusyjny”. W trakcie trwania sympozjum w Pałacu Czartoryskich eksponowane były również dwie instalacje multimedialne autorstwa kompozytorki Pauline Oliveros oraz malarki Hee Sook Kim i Chrisa Shultisa.

Wśród prelegentów znaleźli się autorzy najważniejszych monografii poświęconych Cage’owi – Amerykanin Kyle Gann i Anglicy David Revill oraz David Nicholls. Każdy z trzynastu wygłoszonych odczytów dotyczył innego aspektu bogatego i wszechstronnego dorobku Cage’a - od jego koncepcji muzycznych, poprzez myśl filozoficzną, twórczość literacką, historyczne wykonania jego kompozycji i multimedialne wystawy/zdarzenia, po jego wpływ na rozwój całej dwudziestowiecznej sztuki i myśli estetycznej.

Ze szczególnym uznaniem publiczności i zaproszonych obcokrajowców spotkały się wystąpienia polskich specjalistów. Joyceolog Katarzyna Bazarnik zaprezentowała „liberackie” spojrzenie na książki Cage’a, filozof Jerzy Luty zwrócił uwagę na (a)polityczny wymiar jego idei, a muzykolog Krzysztof Szwajgier zidentyfikował cage’owskie echa w powojennej muzyce polskiej.

Przedstawione na sympozjum referaty zostaną opublikowane przez Ośrodek „Rozdroża” w dwóch tomach – polsko- i anglojęzycznym – które podsumują lubelskie obchody setnej rocznicy urodzin Johna Cage’a w 2012 roku.

    Aktualności

    Data dodania
    21 maja 2012