Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Od 3 czerwca br. możecie Państwo zapisywać swoje pociechy na Letnią Akademię Młodego Przyrodnika, czyli cykl przyrodniczych warsztatów edukacyjnych organizowanych przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.
Podczas wszystkich zajęć dzieci dowiedzą się, czym jest Ogród Botaniczny, czym różni się od przydomowego ogrodu, parku oraz jakie są jego zadania i funkcje. Uczestnicy będą poznawać rośliny rosnące w Ogrodzie, w tym gatunki objęte ochroną i zagrożone wyginięciem w naturze, ze szczególnym uwzględnieniem flory województwa lubelskiego. Każdego dnia, oprócz tematycznych zajęć, dzieci będą uczyły się współpracy w grupach, w parach oraz samodzielności przy wykonywaniu różnych zadań. Zajęcia warsztatowe tematyczne będą uzupełnione o przyrodnicze gry i zabawy na świeżym powietrzu, aby zadbać również o zdrowie fizyczne najmłodszych.
Wzorem lat ubiegłych przygotowaliśmy dla Państwa 3 edycje.
I edycja odbędzie się dniach 30.06-4.07 (dla dzieci w wieku 10-12 lat),
II edycja odbędzie się w dniach 14-18.07 (dla dzieci w wieku 7-9 lat),
III edycja odbędzie się w dniach 4-8.08 (dla dzieci w wieku 10-12 lat).
Cena warsztatów za 1 dzień – 55 zł (płatne w dniu zajęć)
Obiad z napojem - 25 zł
Liczba miejsc na warsztaty jest ograniczona (grupa maks. 15 osób). Liczy się kolejność zgłoszeń. Jedno dziecko może wziąć udział maksymalnie w 3 wybranych dniach i jednej wybranej edycji zajęć (w jednym z trzech powyżej podanych terminów).
Prosimy opiekunów o przywiezienie uczestników w godz. 7:30-8:15, natomiast odebranie – w godz. 14:30-15:30. Bardzo prosimy o punktualność.
Grupa spotyka się i kończy zajęcia przy wejściu do Ogrodu Botanicznego przy ul. Willowej.
Prosimy, aby w dniu pierwszych zajęć dostarczyć podpisaną zgodę na uczestnictwo dziecka w zajęciach oraz wcześniej zapoznać się szczegółowo z regulaminem zajęć (dokumenty dostępne w załącznikach).
Zapisów dokonacie Państwo telefonicznie pod nr 81 743 49 00 (pn. – pt. w godz. 7:30-14:30).
Na kolejnych stronach znajduje się harmonogram zajęć.
30.06. (poniedziałek) - „Tajemnice Ogrodu i jego mieszkańców”
„Ptaki w naszym otoczeniu - co o nich wiemy?” – uczestnicy wezmą udział w zajęciach ornitologiczno-botanicznych, dowiedzą się, czym żywią się ptaki, będą rozmawiać o ptasich zwyczajach, poznają różnice między poszczególnymi gatunkami oraz będą „podglądać” skrzydlatych mieszkańców Ogrodu z wykorzystaniem lornetek.
W drugiej części zajęć uczestnicy wezmą udział w emocjonujących podchodach na terenie Ogrodu Botanicznego. Podążając za wskazówkami i rozwiązując kolejne zadania przyrodnicze, będą odkrywać tajemnice świata zwierząt oraz poznawać fascynujące rośliny. Następnie odbędą się warsztaty artystyczne, podczas których uczestnicy poznają technikę decoupage – metodę zdobienia przedmiotów za pomocą papierowych wzorów. Tą metodą dzieci stworzą własny przyrodniczy obrazek.
1.07. (wtorek) – „Ważki, motyle, wodne bezkręgowce”
Podczas warsztatów uczestnicy poznają motyle – ich tajemnice związane z mitologią grecką, ich cykl życiowy oraz ich różnorodność kształtów i barw. Dowiedzą się, w jaki sposób są one związane z kwiatami i gdzie ich szukać. W drugiej części zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak wygląda życie ważki jako larwy i owada dorosłego, nauczą się rozpoznawać samce i samice oraz poznają budowę ich ciała. Poznają ważki Lubelszczyzny, a także typy siedlisk, w których żyją.
„Jakie bezkręgowce żyją w naszych rzekach i jeziorach?” – uczestnicy warsztatów zaobserwują i rozpoznają przedstawicieli słodkowodnej fauny w formie preparatów mokrych, poszukają i odłowią siatką planktonową drobne organizmy wodne żyjące w ogrodowych stawach, obejrzą zwierzęta za pomocą mikroskopów świetlnych i stereoskopowych. Podczas warsztatów nad stawem prowadzący pobierze próbę bentosową, a odłowione zwierzęta uczestnicy będą oglądać i poznawać ich budowę za pomocą lup.
2.07. (środa) - „Co zawdzięczamy pszczołom?”
Zmniejszanie się liczebności owadów zapylających to bardzo poważny problem globalny. Większość z nas problem ten identyfikuje z dobrze nam znaną pszczołą miodną, zapominając, że w Polsce mamy około 450 gatunków pszczół. Podczas warsztatów uczestnicy spróbują zidentyfikować owady odwiedzające kwiaty w kolekcjach Ogrodu Botanicznego, następnie zapoznają się z przebiegiem procesu zapylania, wykonując prostą pracę plastyczną, by na koniec skosztować pracy pszczół, czyli różnych produktów pszczelich.
W drugiej części warsztatów dzieci będą miały okazję zapoznać się z codzienną pracą pszczelarza, odwiedzą Ogrodową pasiekę, gdzie będą obserwować funkcjonowanie ula. Podczas warsztatów uczestnicy wspólnie z prowadzącymi zajęcia wykonają świeczki z naturalnego wosku.
3.07. (czwartek) - „Troska o ludzi i planetę”
Jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia drugiego człowieka? Warsztaty poprowadzą dzieci dla dzieci. Uczniowie Zespołu Szkół nr 12 w Lublinie przeprowadzą warsztaty udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczestnicy podczas warsztatów będą mieli okazję przećwiczyć na fantomie czynności, jakie należy podjąć, udzielając pomocy poszkodowanym z różnymi urazami. Przyswoją ideę pomagania oraz nauczą się postępowania w sytuacjach zagrożenia życia.
W drugiej części zajęć uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zasad segregacji odpadów, technologii ich zbiórki i sposobów ich zagospodarowania. Dzieci będą miały okazję nauczyć się praktycznych sposobów ograniczania ilości odpadów oraz utrwalić zasady ich segregacji. Uczestnicy warsztatów wspólnie znajdą odpowiedź na pytanie – dlaczego segregacja odpadów warunkuje skuteczny recykling?
4.07. (piątek) - „Eksperymenty w kuchni i w laboratorium”
Na zajęciach chemicznych dzieci będą mogły zapoznać się z wyposażeniem pracowni chemika, nauczą się, jak bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne w domowych warunkach. Podczas mieszania, przelewania i dodawania substancji uczestnicy będą mogli zaobserwować „magiczne efekty”. To idealne połączenie nauki i zabawy.
W drugiej części warsztatów dzieci dowiedzą się, jak czerpać z natury i wprowadzić dzikie rośliny jadalne do kuchni. Uczestnicy odkryją nowe smaki, poznają zapachy i będą eksperymentować z naturalnymi składnikami używanymi na co dzień w kuchni.
14.07. (poniedziałek) - „Ogrodnicze ABC, czyli jak zostać ogrodnikiem”
Uczestnicy warsztatów zapoznają się z poszczególnymi kolekcjami roślinnymi Ogrodu Botanicznego. Spróbują swoich sił przy zakładaniu grządki warzywnej lub rabaty kwiatowej po wcześniejszym instruktarzu z obsługi podstawowych narzędzi ogrodniczych. Następnie przygotują własną kompozycję roślinną w donicy, którą zabiorą do domu. Uczestnicy warsztatów dowiedzą się, jakie są różnice między roślinami jednorocznymi, dwuletnimi i bylinami, czym charakteryzują się krzewinki, krzewy i drzewa. Dzieci będą obserwować ogrodników przy ich codziennej pracy oraz dowiedzą się, jak dbać o rośliny.
15.07. (wtorek) - „Co zawdzięczamy pszczołom?”
Zmniejszanie się liczebności owadów zapylających to bardzo poważny problem globalny. Większość z nas problem ten identyfikuje z dobrze nam znaną pszczołą miodną, zapominając, że w Polsce mamy około 450 gatunków pszczół. Podczas warsztatów uczestnicy spróbują zidentyfikować owady odwiedzające kwiaty w kolekcjach Ogrodu Botanicznego, następnie zapoznają się z przebiegiem procesu zapylania, wykonując prostą pracę plastyczną, by na koniec skosztować pracy pszczół, czyli różnych produktów pszczelich.
Podczas zajęć dzieci będą miały okazję zapoznać się z codzienną pracą pszczelarza, odwiedzą Ogrodową pasiekę, gdzie będą mogły zaobserwować „Dzień z życia pszczoły” i funkcjonowania ula. Podczas warsztatów wykonamy wspólnie świeczki z naturalnego wosku.
16.07. (środa) - „Eksperymenty w kuchni i w laboratorium”
Na zajęciach chemicznych dzieci będą mogły zapoznać się z wyposażeniem pracowni chemika, nauczą się, jak bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne w domowych warunkach. Podczas mieszania, przelewania i dodawania substancji uczestnicy będą mogli zaobserwować ,,magiczne efekty”. To idealne połączenie nauki i zabawy.
W drugiej części warsztatów dzieci dowiedzą się, jak czerpać z natury i wprowadzić dzikie rośliny jadalne do kuchni. Uczestnicy odkryją nowe smaki, poznają zapachy i będą eksperymentować z naturalnymi składnikami używanymi na co dzień w kuchni.
17.07. (czwartek) - „Przyroda mówi – dzieci grają”
Uczestnicy warsztatów spróbują swoich sił w animacji filmowej. Do tego celu wykorzystają makiety z filmu „Wełniaki” w reżyserii dr hab. szt. Joanny Polak, profesor UMCS. Dzieci stworzą makietę do wymyślonego przez siebie filmu pt. „Historia jednego owocu”, a następnie wykonają kadry do filmu oraz je sfotografują.
W drugiej części zajęć uczestnicy wezmą udział w emocjonujących podchodach na terenie Ogrodu Botanicznego. Podążając za wskazówkami i rozwiązując kolejne zadania przyrodnicze, będą odkrywać tajemnice świata zwierząt oraz poznawać fascynujące rośliny. Następnie odbędą się warsztaty artystyczne, podczas których uczestnicy poznają technikę decoupage – metodę zdobienia przedmiotów za pomocą papierowych wzorów. Tą metodą dzieci stworzą własny przyrodniczy obrazek.
18.07. (piątek) - „W wodzie i w powietrzu”
„Ptaki w naszym otoczeniu - co o nich wiemy?” – uczestnicy wezmą udział w zajęciach ornitologiczno-botanicznych, dowiedzą się, czym żywią się ptaki, będą rozmawiać o ptasich zwyczajach, poznają różnice między poszczególnymi gatunkami oraz będą „podglądać” skrzydlatych mieszkańców Ogrodu z wykorzystaniem lornetek.
„Jakie bezkręgowce żyją w naszych rzekach i jeziorach?” – uczestnicy warsztatów zaobserwują i rozpoznają przedstawicieli słodkowodnej fauny w formie preparatów mokrych, poszukają i odłowią siatką planktonową drobne organizmy wodne żyjące w ogrodowych stawach, obejrzą zwierzęta za pomocą mikroskopów świetlnych i stereoskopowych. Podczas warsztatów nad stawem prowadzący pobierze próbę bentosową, a odłowione zwierzęta uczestnicy będą oglądać i poznawać ich budowę za pomocą lup.
4.08. (poniedziałek) – „Zapach przyrody i przygody”
Uczestnicy warsztatów poznają tajniki tworzenia naturalnych perfum. Dowiedzą się, czym są olejki eteryczne, skąd pochodzą i jak wpływają na nasze samopoczucie. Dzieci będą miały okazję samodzielnie skomponować własną mieszankę zapachową, dobierając nuty zapachowe zgodnie ze swoimi upodobaniami. Uczestnicy wykonają własne obrazy, wykorzystując części roślin, które odcisną w glinie, tworząc niepowtarzalne dekoracje.
W drugiej części zajęć uczestnicy wezmą udział w emocjonujących podchodach na terenie Ogrodu Botanicznego. Podążając za wskazówkami i rozwiązując kolejne zadania przyrodnicze, będą odkrywać tajemnice świata zwierząt oraz poznawać fascynujące rośliny. Następnie odbędą się warsztaty artystyczne, podczas których uczestnicy poznają technikę decoupage – metodę zdobienia przedmiotów za pomocą papierowych wzorów. Tą metodą dzieci stworzą własny przyrodniczy obrazek.
5.08. (wtorek) - „Troska o ludzi i planetę”
Jak zachować się w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia drugiego człowieka? Warsztaty poprowadzą dzieci dla dzieci. Uczniowie Zespołu Szkół nr 12 w Lublinie przeprowadzą warsztaty udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej. Uczestnicy podczas warsztatów będą mieli okazję przećwiczyć na fantomie czynności, jakie należy podjąć, udzielając pomocy poszkodowanym z różnymi urazami. Przyswoją ideę pomagania oraz nauczą się postępowania w sytuacjach zagrożenia życia.
W drugiej części zajęć uczestnicy zdobędą wiedzę na temat zasad segregacji odpadów, technologii ich zbiórki i sposobów ich zagospodarowania. Dzieci będą miały okazję nauczyć się praktycznych sposobów ograniczania ilości odpadów oraz utrwalić zasady ich segregacji. Uczestnicy warsztatów wspólnie znajdą odpowiedź na pytanie – dlaczego segregacja odpadów warunkuje skuteczny recykling?
6.08. (środa) - „Ważki, motyle, wodne bezkręgowce”
Podczas warsztatów uczestnicy poznają motyle – ich tajemnice związane z mitologią grecką, ich cykl życiowy oraz ich różnorodność kształtów i barw. Dowiedzą się, w jaki sposób są one związane z kwiatami i gdzie ich szukać. W drugiej części zajęć uczestnicy dowiedzą się, jak wygląda życie ważki jako larwy i owada dorosłego, nauczą się rozpoznawać samce i samice oraz poznają budowę ich ciała. Poznają ważki Lubelszczyzny, a także typy siedlisk, w których żyją.
„Jakie bezkręgowce żyją w naszych rzekach i jeziorach?” – uczestnicy warsztatów zaobserwują i rozpoznają przedstawicieli słodkowodnej fauny w formie preparatów mokrych, poszukają i odłowią siatką planktonową drobne organizmy wodne żyjące w ogrodowych stawach, obejrzą zwierzęta za pomocą mikroskopów świetlnych i stereoskopowych. Podczas warsztatów nad stawem prowadzący pobierze próbę bentosową, a odłowione zwierzęta uczestnicy będą oglądać i poznawać ich budowę za pomocą lup.
7.08. (czwartek) - „Eksperymenty w kuchni i w laboratorium”
Na zajęciach chemicznych dzieci będą mogły zapoznać się z wyposażeniem pracowni chemika, nauczą się, jak bezpiecznie przeprowadzać eksperymenty chemiczne w domowych warunkach. Podczas mieszania, przelewania i dodawania substancji uczestnicy będą mogli zaobserwować ,,magiczne efekty”. To idealne połączenie nauki i zabawy.
W drugiej części warsztatów dzieci dowiedzą się, jak czerpać z natury i wprowadzić dzikie rośliny jadalne do kuchni. Uczestnicy odkryją nowe smaki, poznają zapachy i będą eksperymentować z naturalnymi składnikami używanymi na co dzień w kuchni.
8.08. (piątek) - „Co zawdzięczamy pszczołom?”
Zmniejszanie się liczebności owadów zapylających to bardzo poważny problem globalny. Większość z nas problem ten identyfikuje z dobrze nam znaną pszczołą miodną, zapominając, że w Polsce mamy około 450 gatunków pszczół. Podczas warsztatów uczestnicy spróbują zidentyfikować owady odwiedzające kwiaty w kolekcjach Ogrodu Botanicznego, następnie zapoznają się z przebiegiem procesu zapylania, wykonując prostą pracę plastyczną, by na koniec skosztować pracy pszczół, czyli różnych produktów pszczelich.
Podczas części zajęć dzieci będą miały okazję zapoznać się z codzienną pracą pszczelarza, odwiedzą Ogrodową pasiekę, gdzie będą mogły zaobserwować „Dzień z życia pszczoły” i funkcjonowania ula. Podczas warsztatów wykonamy wspólnie świeczki z naturalnego wosku.