Student w spektrum autyzmu

Rekomendacje dla studentów neurotypowych i nauczycieli akademickich

Bądź uważny:

  • Zwracaj uwagę na indywidualne potrzeby Twoich koleżanek, kolegów i Twoich studentów.
  • Dbaj o terminowość, systematyczność i przejrzystość zasad organizacji swoich zajęć.
  • Dotrzymaj terminów. Dla wielu osób w spektrum te zasady są niezwykle ważne.

Nie wiesz? Zapytaj:

  • Jeżeli jakieś zachowanie wydaje Ci się dziwne lub niepokojące, zapytaj o jego przyczynę.
  • Jeżeli chcesz wiedzieć, jak się do danej osoby w spektrum zwracać lub w jaki sposób możesz. dostosować zajęcia do jej potrzeb - zapytaj o to.
  • Same osoby w spektrum są często najlepszym źródłem informacji na swój temat.
  • Możesz również skorzystać ze wsparcia Zespołu Optimum UMCS.

Wrażliwość na słowa, to wrażliwość na ludzi:

Unikaj słownictwa nacechowanego negatywnie i niezgodnego ze stanem faktycznym:

  • choroba/chory (autyzm to nie choroba)
  • zaburzenie/zaburzony
  • "coś jest z nim nie tak"
  • "ma/masz/Twoje deficyty..."

 

 

 

Rekomendacje dla studentów w spektrum 

Wyjaśnij swoją sytuację:

  • Warto powiedzieć o tym, że jesteś w spektrum autyzmu wykładowcom i koleżankom/kolegom z roku. Zachęcamy do otwartości w tej kwestii – dzięki temu będzie nam się wszystkim wzajemnie łatwiej zrozumieć.
  • Jeżeli uznasz, że tego chcesz, możesz zrobić to sama/sam, lub możesz poprosić kogoś, aby Ci towarzyszył przy tej rozmowie lub nawet poinformował wykładowcę w Twoim imieniu.

Prawa i obowiązki:

  • Pamiętaj, że masz dokładnie takie same prawa, jak każdy inny student naszej Uczelni.
  • Masz prawo do szacunku, do własnego zdania, uzyskania odpowiedniej jakości informacji, poziomu wykształcenia i form wsparcia w trakcie studiów.
  • Oznacza to również, że masz także takie same obowiązki jak pozostali studenci.

Formy wsparcia:

W razie doświadczania trudności, możesz skorzystać z różnych form wsparcia dostępnych na Uczelni, zarówno profesjonalnego, jak i koleżeńskiego:

  • Dostosowanie warunków kształcenia do indywidualnych potrzeb: Zespół Optimum UMCS
  • Pomoc asystenta studenta: projekt „Asystent studenta z ASD”
  • Wsparcie psychologiczne i psychoterapeutyczne UMCS
  • Koleżeńskie wsparcie psychologiczne: Akademickie Centrum Wsparcia
  • Punkt wsparcia i psychoedukacji Sensum
  • Wsparcie Zespołu ds. Osób z Niepełnosprawnościami

 

 

 

 

 

 

Rekomendacje dla uniwersytetu

Organizacja i planowanie:

  • Dla wielu studentów w spektrum autyzmu możliwość stabilnego zaplanowania rozkładu dnia, tygodnia, a nawet samych zajęć ma kluczowe znaczenie dla utrzymania dobrostanu psychicznego i wykorzystania potencjału.
  • Warto zadbać o to zarówno na poziomie Uczelni (np. funkcje USOSa), jak i na poziomie kadry akademickiej.

Szkolenia

  • Należy zaprojektować i wprowadzić szkolenia z zakresu komunikacji z mniejszościami oraz dobrostanu psychicznego, w trakcie których studenci uzyskaliby praktyczne informacje o dynamicznie dziś zmieniających się sposobach odnoszenia się do innych osób oraz formach wsparcia psychologicznego na Uczelni.

Dbajmy o lokalną integrację:

  • Poszczególne Wydziały powinny organizować na początku lub w trakcie trwania roku akademickiego odpowiednio zaplanowane wydarzenia integrujące studentów neurotypowych i osoby w spektrum oraz dbać o dostępność informacji na ten temat.

Korzystajmy z dobrych praktyk:

    Aktualności

    Data dodania
    11 marca 2022