Ta strona używa cookies
Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Pragniemy poinformować, że ukazał się niecierpliwie wyczekiwany przez Czytelników drugi tom monografii „Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna”, pt. „Diagnozowanie i terapia zaburzeń mowy”, pod redakcją naukową Anety Domagały i Urszuli Mireckiej (Gdańsk 2021, Wydawnictwo Harmonia Universalis, ss. 832).
Tom pierwszy, pt. „Rozwój sprawności językowych. Podstawowe problemy logopedyczne”, trafił do rąk Czytelników jesienią 2021 roku. Spotkał się z wyjątkowym zainteresowaniem odbiorców, już w ciągu 3. pierwszych miesięcy zostało zakupionych ok. 800 egzemplarzy książki.
Dwutomowa monografia została wydana w serii „Logopedia XXI wieku” (red. S. Milewski, E. Czaplewska), podejmującej najistotniejsze problemy współczesnej logopedii, z dbałością o najwyższy poziom merytoryczny i edytorski. Przygotowując monografię, dr hab. Aneta Domagała, prof. UMCS oraz dr hab. Urszula Mirecka, prof. UMCS zaprosiły do współpracy wybitnych specjalistów z wiodących ośrodków akademickich w Polsce, badaczy i praktyków z różnych środowisk. W efekcie powstało całościowe, obszerne opracowanie obejmujące fundamentalne kwestie dla logopedii – to wspólny sukces wielu osób, które zjednoczyły swe wysiłki w pracy nad tomami.
W gronie autorów tomu drugiego znaleźli się pracownicy Katedry Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS. W części pierwszej tomu, pt. „Profilaktyka, diagnoza i terapia logopedyczna”, dr Monika Łuszczuk podjęła problem oceny budowy i motoryki narządów mowy oraz oceny warunków zgryzowych, dr Anna Kruczyńska-Werner przedstawiła problematykę diagnozy i terapii funkcji słuchowych, dr Wojciech Lipski zajął się zagadnieniem diagnozy i terapii rotacyzmu, dr hab. Aneta Domagała, prof. UMCS i dr hab. Urszula Mirecka, prof. UMCS zaprezentowały problematykę rozwojowych zaburzeń czytania i pisania. W części drugiej tomu, pt. „Dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Aspekty logopedyczne” mgr Łukasz Maj przedstawił problemy osób z zespołem Aspergera.
Drugi tom monografii, tak jak pierwszy, został zadedykowany dr Annie Sołtys-Chmielowicz (emerytowanej wykładowczyni UMCS), która przed laty budowała podstawy logopedii przedszkolnej i wczesnoszkolnej w naszym kraju. Była ona Gościem Honorowym ogólnopolskiej konferencji naukowej pt. „Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna – profilaktyka, diagnoza i terapia zaburzeń mowy” (25.09.2021 r.), zwiastującej publikację.
Redaktorki (U. Mirecka jest od niedawna pracownikiem emerytowanym Uczelni) oddają monografię do rąk Czytelnika z przekonaniem, że to wartościowa publikacja, która będzie użyteczna dla całej społeczności badaczy oraz dydaktyków akademickich reprezentujących logopedię i dyscypliny pokrewne, logopedów praktyków, studentów kierunków logopedycznych. Tom pierwszy został bardzo dobrze przyjęty przez odbiorców, co cieszy. Tom drugi właśnie się ukazał – monografia jest kompletna.