UMCS myśli kreatywnie- rezultaty projektu DT.Uni

Trzy lata intensywnej pracy, ponad 20 szkoleń, warsztatów, kilkadziesiąt spotkań konsorcyjnych, setki uczestników aktywności projektowych- to projekt „DT.Uni. - Design Thinking Approach for an Interdisciplinary University” w pigułce. W poniższym artykule podsumowujemy dla Państwa to wyjątkowe w skali Uniwersytetu przedsięwzięcie.

Projekt był koordynowany przez Centrum Współpracy Międzynarodowej, realizowany w konsorcjum ośmiu Uniwersytetów zlokalizowanych w całej Europie: Uniwersytet Marii Curie-Sklodowskiej, University of Economics in Bratislava, Birmingham City University, Technische Universität Dresden, Sapienza Università di Roma, Háskólinn á Bifröst, Uniwersiteit van Amsterdam oraz Instituto Politécnico da Guarda.

Głównym celem projektu było podniesienie poziomu interdyscyplinarności na uczelniach poprzez zastosowanie podejścia oddolnego, tj. wspieranie studentów, nauczycieli akademickich i kadry zarządzającej w rozwijaniu ich zdolności do myślenia dywergencyjnego, twórczego, projektowego, z zastosowaniem podejścia design thinking.

W trakcie realizacji projektu:

- stworzono 5 produktów, które dostępne są bezpłatnie dla każdego w Internecie,

- zrealizowano 20 wydarzeń upowszechniających (245 odbiorców),

- zorganizowano 3 intensywne treningi z zakresu DT (84 uczestników),

- zorganizowano 5 kilkudniowych spotkań partnerskich w siedzibach Partnerów (w 2020 r. zdalnie) i kilkadziesiąt spotkań online.

Dzięki projektowi zostało opracowane, przetestowane, ocenione i szeroko rozpowszechnione nowe, elastyczne i innowacyjne podejście dydaktyczne oparte na metodyce design thinking. Partnerzy projektu połączyli swój potencjał, aby stworzyć szereg materiałów dydaktycznych, baz danych, jak również nowy model nauczania/uczenia się stymulujący kreatywne i dywergencyjne myślenie.

Wszystkie materiały wypracowane w trakcie projektu są dostępne bezpłatnie na stronie internetowej projektu www.dtuni.umcs.pl, stronach partnerów projektu oraz specjalnie w tym celu utworzonych internetowych stronach tematycznych: https://www.designuni.eu/ (IO4) oraz http://portal.ipg.pt/DtTasks (baza zadań i model dydaktyczny). Materiały stanowią atrakcyjną i użyteczną bazę wiedzy związaną z praktycznym wdrażaniem podejścia design thinking w instytucjach szkolnictwa wyższego. Mogą być one wykorzystane zarówno w procesie nauczania, jak i w codziennej pracy managerów, nauczycieli akademickich, absolwentów i innych zainteresowanych grup.

Serdecznie zapraszamy Państwa do zapoznania się, a przede wszystkim do korzystania z wypracowanych przez członków konsorcjum podręczników:

1. Baza najlepszych praktyk zwiększających interdyscyplinarność w edukacji w formie e-booka pt. "Best Interdisciplinary-Enhancing Practices” do pobrania tutaj.

2. Materiały dydaktyczne dedykowane nauczycielom akademickim w formie e-booka pt. "Applying design thinking. A workbook for academics and researchers" do pobrania tutaj.

3. Materiały dla kadry zarządzającej w formie e-booka pt. "Design Thinking: a pracical guide. A handbook for managers in higher Education" do pobrania tutaj.

4. Materiały dla studentów w formie zasobów internetowych pod adresem www.designuni.eu .

5. Nowy model dydaktyczny wzmacniający myślenie dywergencyjne w oparciu o realne zadania dydaktyczne oraz baza zadań dostępne pod adresem http://portal.ipg.pt/DtTasks .

Podsumowując projekt chcielibyśmy przede wszystkim gorąco podziękować wszystkim wpsółpracownikom z UMCS zaangażowanym w projekt, naszym Partnerom za trud i zaangażowanie, naszemu polskiemu zespołowi za popularyzację metod design thinking w życiu zawodowym i prywatnym, jak również wszystkim uczestnikom, którzy towarzyszyli nam podczas organizowanych przez nas wydarzeń.

Wraz z konsorcjum projektowym planujemy już kolejne wspólne inicjatywy i projekty, o których będziemy na bieżąco informować.

Zespół Centrum Współpracy Międzynarodowej.

    Aktualności

    Data dodania
    25 marca 2021