VII OKN "Biblioteki pedagogiczne..."

30 września 2021 roku odbyła się VII Ogólnopolska konferencja bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych i szkolnych: BIBLIOTEKI PEDAGOGICZNE I SZKOLNE W ERZE CYFROWEJ, zorganizowana w ramach współpracy partnerskiej przez Katedrę Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej naszego Instytutu, Pedagogiczną Bibliotekę Wojewódzką im. Komisji Edukacji Narodowej w Lublinie oraz Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

To cykliczne przygotowywane wydarzenie stanowi platformę wymiany doświadczeń, wiedzy i dobrych praktyk wśród bibliotekarzy pracujących w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych, edukatorów medialnych, nauczycieli różnych specjalności, metodyków nauczania oraz badaczy kultury i komunikacji czytelniczej, medialnej i cyfrowej. Służy integracji środowiska praktyków i teoretyków, umacnianiu instytucjonalnej i branżowej współpracy oraz podnoszeniu kompetencji zawodowych.

Tegoroczna edycja – zorganizowana w formule online – zgromadziła ponad 400 uczestników z całej Polski. Konferencję otworzyli:

- dr hab. Anita Has-Tokarz, prof. UMCS – kierownik Katedry Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej INoKSiM UMCS;

- Barbara Rzeszutko – dyrektor Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej im. KEN w Lublinie;

- Krzysztof Staruch – dyrektor Lubelskiego Samorządowego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

            Podkreślić trzeba, że biblioteki pedagogiczne i szkolne znalazły się wśród beneficjentów nowej edycji Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025. Około 10,3 tys. bibliotek szkolnych i pedagogicznych otrzyma dofinansowanie (ponad 96 mln zł) na zakup ok. 4 mln nowości wydawniczych oraz elementów wyposażenia, w tym rozwój infrastruktury elektronicznej. Nowością jest włączenie do programu przeszło 13 tys. placówek wychowania przedszkolnego, dla których zostanie przeznaczona kwota ponad 41 mln zł na zakup nowości wydawniczych. Celem tych działań jest wspieranie „kultury czytania” w naszym kraju i doprowadzenie do stanu, w którym książka będzie towarzyszyła dzieciom już od najmłodszych lat.

To wszystko otwiera nowe szanse dla naszych palcówek, ale też stawia nowe wyzwania przed bibliotekami szkolnymi i pedagogicznymi – oznacza bowiem inwestycje w infrastrukturę, ale też w rozwój kompetencji pracowników.

Zasadniczym kontekstem, który w tym roku zdeterminował tematykę wystąpień oraz dyskusję na temat problemów i wyzwań istotnych w perspektywie bieżącej działalności bibliotek pedagogicznych i szkolnych, stała się - nowa rzeczywistość cyfrowa i przyspieszenie technologiczne. W efekcie dokonującej się globalnie rewolucji cyfrowej, biblioteki szkolne i pedagogiczne znalazły się wśród instytucji, które stosunkowo sprawnie zmieniły sposoby realizacji swoich podstawowych zadań, adaptując model pracy zdalnej. Cyfrowa transformacja w tych placówkach w ostatnich dwóch latach oznaczała niemal całkowite przeniesienie podstawowej aktywności do rzeczywistości wirtualnej, po to, by pozostać z użytkownikami w kontakcie, zapewnić im dostęp do wiedzy i kultury, łatwość komunikacji oraz wymiany informacji.

Podczas konferencji referaty wygłosili pracownicy KIBiEM UMCS: dr Renata Malesa mówiła o nowych zadaniach polskich bibliotek pedagogicznych w czasach pandemii oraz miejscu technologii cyfrowych w działalności tych placówek, a dr Grażyna Piechota o implementacji cyfrowych rozwiązań na grunt biblioteki szkolnej, cyfrowym potencjale współczesnych uczniów oraz technologicznym kontekście budowania ich wiedzy osobistej, kompetencji i potrzeb.

Udział pracowników Katedry Informatologii, Bibliologii i Edukacji Medialnej Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach UMCS w przygotowaniu konferencji to efekt rozwijanej od wielu lat współpracy partnerskiej z PBW w Lublinie i LSCDN-em, której szczegóły formalizuje nowe porozumienie zawarte w dniu 23 września 2021 roku w INoKSiM.

    Aktualności

    Autor
    Artur Popławski
    Data dodania
    5 października 2021