Nowa era debat politycznych?

Żadnych pytań od dziennikarzy, tylko pojedynki jeden na jeden między politykami. Tak 28 kwietnia 2025 r. wyglądała debata prezydencka na youtubowym kanale „Super Expressu”, którą pokazały też czołowe stacje informacyjne i media internetowe.

O nowym formacie debaty politycznej i jego medialnych oraz społecznych konsekwencjach opowiada dr Wojciech Maguś – zastępca dyrektora Instytutu Nauk o Komunikacji Społecznej i Mediach.

W rozmowie z portalem Wirtualnemedia.pl nasz medioznawca analizuje m.in.:

  •  jak odbiorcy reagują na większą dynamikę i interakcję między politykami,
  •  czy i w jakim stopniu dziennikarze powinni ingerować w przebieg debaty,
  •  jakie wnioski z nowej formuły mogą wyciągnąć media tradycyjne.

Atrakcyjność debaty bazowała głównie na interakcji między kandydatami – mieliliśmy do czynienia z serią starć, czasami bardzo ostrych. Pytania były bardziej spersonalizowane, nawiązywały do doświadczenia poszczególnych osób lub ich wcześniejszych deklaracji. Interlokutor miał też możliwość odniesienia się do usłyszanych słów, przez co często dane wypowiedzi były kontrowane (prostowane od razu).

[...] Formuła debat, gdzie kandydaci w kolejności odpowiadają na identyczne pytanie zadane przez dziennikarza, jest zdecydowanie mniej atrakcyjna. Zazwyczaj i tak kandydaci stosują uniki i nie mówią na temat, stosując pomost do treści, którą chcą wygłosi – zaznacza dr Wojciech Maguś.

Zachęcamy do lektury pełnego artykułu.

    Aktualności

    Data dodania
    30 kwietnia 2025