Jednostki i pracownicy - książka adresowa

dr hab. Mariusz Dubaj

dr hab. Mariusz Dubaj
Stanowisko
profesor uczelni
Jednostki
KATEDRA PEDAGOGIKI INSTRUMENTALNEJ I TEORII MUZYKI
Telefon
82 576 14 97 (aut. sekr.)
Adres e-mail
Wyświetl
Konsultacje

Terminy konsultacji w semestrze zimowym roku akad. 2019/2020, Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS, Al. Kraśnicka 2a, środa, godz. 10.15 - 12.15, sala 113.

O sobie

Mariusz Dubaj (ur. 1959 w Krasnymstawie), kompozytor, teoretyk muzyki, pianista, organizator życia muzycznego. Kompozycji uczył się początkowo u Ignacego Lipczyńskiego i Włodzimierza Dębskiego. Ukończył z wyróżnieniem Społeczne Ognisko Muzyczne im. M. Karłowicza w Krasnymstawie, z wyróżnieniem Państwową Szkołę Muzyczną II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie w klasie fortepianu Teresy Księskiej–Falger (1979) oraz z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. St. Moniuszki  w Gdańsku w zakresie teorii muzyki (1985, praca pt. George Crumb - "Makrokosmos", promotor prof. Marek Podhajski, I nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Prac Magisterskich Akademii Muzycznych, Gdańsk 1987), a następnie kompozycji (1986, klasa prof. Eugeniusza Głowskiego). Równolegle z kompozycją i teorią muzyki studiował fortepian pod kierunkiem prof. Włodzimierza Wiesztordta i prof. Jerzego Sulikowskiego. Od 1987 konsultował się m.in. z Witoldem Lutosławskim. W 1990 zrealizował w Akademii Muzycznej w Krakowie pod kierunkiem prof. Marka Stachowskiego przewód doktorski w zakresie kompozycji, zaś w 2003 obronił w tej uczelni przewód habilitacyjny z kompozycji i teorii muzyki. W roku 2013 uzyskał stanowisko profesora nadzwyczajnego UMCS. Jest laureatem konkursów kompozytorskich w Gdańsku (1983, I nagroda i dwie nagrody III), z okazji "Tygodnia Talentów" Tarnów’85 (I nagroda), w Bydgoszczy (1996, Nagroda Specjalna Zarządu Głównego ZKP), w Krakowie („Srebrna Szybka” 2004), Lublinie („Srebrny Koziołek” 2005), Będzinie (2005, Ogólnopolski Konkurs Kolęd i Pastorałek – III nagroda), Gnieźnie (2012, Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie współczesnych kompozycji sakralnych z udziałem Trzech Modlitw na chór żeński), Nagrody Artystycznej Wojewody Lubelskiego 1998, "Złotych Karpi" Krasnystaw 2000, Nagrody Prezydenta Miasta Lublina 2002, Nagrody Kulturalnej Województwa Lubelskiego 2002, odznaki "Zasłużony działacz kultury" (2002), nagrody dla najlepszego akompaniatora konkursu podczas X Międzynarodowego Festiwalu–Konkursu Dziecięcego i Młodzieżowego Śpiewu Chóralnego „Wiosenne Dzwoneczki” w Równem na Ukrainie (2008). W 2013 r. otrzymał stypendium Prezydenta Miasta Lublin na skomponowanie 5 Etiud dedykowanych Rafałowi Blechaczowi, zwycięzcy XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fr. Chopina w Warszawie w 2005 r. W 2015 roku odznaczony został przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego RP medalem "Zasłużony Kulturze Gloria Artis". W 2018 roku otrzymał z rąk Prezydenta Miasta Lublina Medal 700-lecia Lublina oraz po raz trzeci Nagrodę II Stopnia J.M. Rektora UMCS. Jego utwory były wykonywane na wielu koncertach i festiwalach w kraju (m.in. „Warszawska Jesień”, Filharmonia Narodowa, Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Międzynarodowe Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich, Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach, DO-RE-MI w Łodzi, Portrety Kompozytorów w Warszawie, Ogólnopolski Konkurs ARS LITURGICA w Gnieźnie, AKORDY I - XV w Lublinie) i za granicą (m.in. Anglia, Dania, Francja, Grecja, Niemcy, Holandia, Japonia, Portugalia, Węgry, Włochy, Ukraina, USA), nagrywane na płyty CD (Polskie Radio w Warszawie, DUX, Filharmonia Lubelska, STUDIO HENDRIX), wydawane drukiem (m.in. PWM, Agencja Autorska, POLIHYMNIA – 13 partytur, EUTERPE). Jest autorem rekonstrukcji Mazurka Dąbrowskiego z refrenem opracowanym przez Fryderyka Chopina (PWM 1999) oraz Walca C-dur według incipitu Ludwiki Jędrzejewiczowej (POLIHYMNIA 2010). Brał udział w międzynarodowych kursach kompozytorskich w Kazimierzu Dolnym (1985-86); był stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (m.in. w roku 2006). Jest inicjatorem powołania Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich (1989) oraz współorganizatorem cyklu koncertów kompozytorów lubelskich pt. AKORD (w latach 1988 – 2015 piętnaście edycji).  Autor patentu na podwójną repetycję w pianinie (1991). Jest inicjatorem nadania patronatu Witolda Lutosławskiego dla krasnostawskiej szkoły muzycznej (1994) oraz patronatu Ignacego Lipczyńskiego dla refektarza przy Muzeum Regionalnym w Krasnymstawie (2005). W latach 1983-87 był asystentem Akademii Muzycznej im. St. Moniuszki w Gdańsku; od 1987 pracuje na Wydziale Artystycznym UMCS w Lublinie. Od maja 2004 utalentowany pianista Stanisław Drzewiecki wykonywał wielokrotnie w Polsce i  wielu krajach świata jego cykl  12 Etiud sobie dedykowanych (POLIHYMNIA 2016). W roku 2010 M. Dubaj dał cykl recitali fortepianowych, w tym m.in. na Zamku Królewskim w Warszawie, promując własne opracowania dzieł F. Chopina. W styczniu 2015 roku w Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie odbyło się pod dyrekcją Wojciecha Rodka prawykonanie jego utworu Largo for large orchestra (1999/2001), poświęconego Ofiarom międzynarodowego terroryzmu 11 września 2001 roku w USA. Utwór został nagrany później na płytę CD wydaną w tym samym roku przez lubelską Filharmonię. W lipcu 2017 roku M. Dubaj został Prezesem Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich.  W grudniu 2017 roku firma DUX w Warszawie wydała płytę CD pt. „W kręgu Andrzeja Nikodemowicza” nagraną w Filharmonii Lubelskiej przez pianistę Michała Drewnowskiego, na której znalazły się m.in. 24 Mini-Preludia na fortepian dedykowane Profesorowi Nikodemowiczowi. M. Dubaj był pomysłodawcą, koordynatorem projektu oraz autorem wszystkich zamieszczonych tam tekstów. Z upoważnienia Dyrekcji Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie zaprogramował XXIII Forum Sztuki Współczesnej im. Witolda Lutosławskiego (13-19 maja 2019 r.), a projekt uzyskał pierwszą punktację w programie "Muzyka" ogłoszonym przez MKiDN na 605 zgłoszonych wniosków.

Wykaz kompozycji: por. www.polmic.pl (dział: kompozytorzy), www.culture.pl - uaktualnienie por. niżej


Działalność naukowa

WYKAZ KOMPOZYCJI:

Walc-kanon na fortepian (1976); Shimmy-kanon na fortepian (1976-2003); Hymn I Liceum Ogólnokształcącego im. Wł. Jagiełły w Krasnymstawie (1977, Krasnystaw 1997, 2007); Dziesięć wariacji na temat „Sto lat” na fortepian (1979); Suita na fortepian (1979-81); Pięć inwencji na fortepian (1980-94); Wrześniowa melodia na fortepian (1981); Sierpniowa noc na fortepian (1981-82, 2011); Trio stroikowe (1981-83); Sonata na skrzypce solo [wersja I] (1982); Passacaglia i Fuga na fortepian (1982); Kwartet dęty [wersja I] na dwie trąbki, waltornię i puzon (1983); Pejzaż morski na chór mieszany (1983); Rozmowa ptaków, etiuda elektroniczna (1983); A tre per oboe, fagotto e pianoforte (1983-84, POLIHYMNIA, Lublin 2017); Barwy morza, cztery aforyzmy na chór żeński do słów własnych (1983-92); Struktury per pianoforte (1983-93, AGENCJA AUTORSKA, Warszawa 1995); I Sonata fortepianowa (1983-94); Krajobrazy Cieszyńskie na chór męski do słów własnych (1984); Kwartet smyczkowy nr 1 [wersja I] (1985); Fragmenti na jedenaście instrumentów i perkusję (1985-86); Canti movimenti [wersja I] na fortepian i smyczki (1986); Nocny kurs na fortepian (1986); A World of Music. Book I, cykl konstrukcji na fortepian solo (1986-93); Dwie humoreski [wersja I] na trio stroikowe (1987); Music for Beginners. Book I na fortepian (1987); Spacer przez równinę, kompozycja otwarta na fortepian (1987); Dwie dole, piosenka żołnierska na głos i fortepian do słów własnych (1987); Dwie łatwe pieśni na chór żeński (1987); Trzy poematy na sopran i fortepian (1987-2000); Reprodukcje, osiemnaście szkiców na fortepian. Tomy I-II (1987-92); A World of Music. Book II, cykl konstrukcji na fortepian solo (1987-93); A World of Music. Book III, cykl konstrukcji na fortepian solo (1987-94); Trzy wyliczanki na chór dziecięcy (1987-97); Esej o muzyce dla pianisty (1987-98); Trzy wizje na fortepian na cztery ręce lub 2 fortepiany dla młodzieży (1988); Cztery pieśni na mezzosopran i fortepian do słów własnych (1988-92); Przestrzenie duszy [Spaces of Soul]na flet, saksofon altowy i fortepian (1988-93, AGENCJA AUTORSKA, Warszawa 1994); 24 Mini-Preludia na fortepian (1988-93); Krajobraz z kolędą dla młodych muzyków na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1988-93); Cztery poematy na fortepian (1988-94); Pieśni polskie na fortepian (1989); Litania do Najświętszej Marii Panny [wersja I], kantata na mezzosopran i orkiestrę (1989); I nadejdzie światłość, koncert na fortepian i orkiestrę (1989-90); Trzy modlitwy [wersja I] na chór mieszany (1989-91); Ojcze nasz [wersja I] na chór mieszany (1989-91); Zdrowaś Mario [wersja I] na chór mieszany (1989-91); Gloria [wersja I] na chór mieszany (1989-91); Trzy modlitwy [wersja II] na chór trzech głosów równych (1989-94); Ojcze nasz [wersja II] na chór trzech głosów równych (1989-94); Zdrowaś Mario [wersja II] na chór trzech głosów równych (1989-94); Gloria [wersja II] na chór trzech głosów równych (1989-94); Trzy modlitwy [wersja III] na chór mieszany (1989-97, POLIHYMNIA, Lublin 2017); Ojcze nasz [wersja III] na chór mieszany (1989-97); Zdrowaś Mario [wersja III] na chór mieszany (1989-97); Gloria [wersja III] na chór mieszany (1989-97); Santa Luzia [wersja I] per coro di bambini (o femminile) (1990); Ballada na fortepian (1990-91); Ostatnia bajeczka misia na flet i trzy perkusje (1990-91); Reminiscencja, kompozycja otwarta na fortepian (1990-97); Inwencja na akordeon (1992-97); Missa Brevis na chór mieszany i 3 głosowy (1993-2011); Kyrie na chór mieszany (1993-99); Hommage à Lutosławski na flet solo (1994, PWM, Kraków 1999); Alleluja [wersja I] na chór mieszany a cappella (1994); Trzydzieści impresji na temat „Stary niedźwiedź mocno śpi” na fortepian (1994-97); Dwanaście kolęd dla dzieci we współczesnym opracowaniu na fortepian (1994-97); Modlitwa Pańska [wersja I] na głos i fortepian (1995); Optimum Mobile (Cluster Music John Cage in memoriam) na fortepian (1995); Maximum mobile (Quasi sonata John Cage in memoriam) na fortepian solo (lub fortepian na 4 ręce) (1995); Nowe Modlitwy na chór mieszany (1995-98, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Canti movimenti [wersja II] na fortepian i smyczki (1996, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Modlitwa Pańska [wersja II] na chór 4-głosowy (1996-2016, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Cicha noc, opracowanie na chór mieszany w trzech wersjach (1996-2011); Music for Beginners. Book II na fortepian (1996-99); Nokturn, kompozycja otwarta na fortepian (1997); Medytacja in E, kompozycja otwarta na organy (1997); Chopiniana, postmodernistyczna mozaika na fortepian (1997); Nie tylko dla Elizy na fortepian (1997); Concertino [wersja I] na trio stroikowe, smyczki i perkusję (1997); Toccata i Fantazja, kompozycja otwarta na klawesyn (1997); Rozproszenia, kompozycja otwarta na klawesyn (1997); Chorał in F, kompozycja otwarta na organy (1997); Toccata in d, kompozycja otwarta na organy (1997); Kolędy na instrument elektroniczny – wybór (1997-98); Modlitwa do Madonny, pieśń kościelna do słów Marii Gleń na głos solo, głos i organy, chór 3-głosowy, chór mieszany (1998, POLIHYMNIA, Lublin 1999); Bogurodzica Dziewica na chór mieszany (1998, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Kompozycja Jubileuszowa I, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Alla Mazurka, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Alla Polacca, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Sonata „Funèbre” nr 2, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Pasja według św. Marka,  na organy elektroniczne - osiemnaście części (1998); Eucharystia, kompozycja otwarta na organy (1998); Santa Luzia [wersja II] per coro di bambini (o femminile) (1998); Nowe „Clair de lune”, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Alla Marcia II, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Studium I, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Studium II, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Tempo di valse, kompozycja otwarta na fortepian (1998); KLA-BZD-RA, kompozycja otwarta na fortepian (1998); Alleluja, Alleluja na chór mieszany (1998-99,20); Kyrie eleison na chór mieszany (1999); Z pól bitewnych na trąbkę solo (1999); Kompozycja Jubileuszowa II, kompozycja otwarta na fortepian (1999); Litania do Najświętszej Marii Panny [wersja II], kantata na mezzosopran i orkiestrę (1999); Walc melancholijny na fortepian (1999); Thema for Julian na organy (1999); 3 Impresje (według Sonaty) na skrzypce solo dedykowane Romanowi Lasockiemu (1999- 2011); Funeral Song na orkiestrę smyczkową (1999-2000); Largo for large orchestra (1999-2001); Sonata na skrzypce solo [wersja II] (1999-2011); Missa Nova per coro misto (1999-2011, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Nowa Sonatina nr 1 na fortepian (2000, EUTERPE, Kraków 2005); Capriccio I na wiolonczelę solo (2000); Kompozycja Jubileuszowa III na instrument elektroniczny według obrazu Leona Tarasewicza (2000); Nowa Sonatina nr 2 na fortepian (2000); Nowa Sonatina nr 3 na fortepian (2000); Hymn do Chrystusa do słów Marii Gleń na głos solo i chór 4-głosowy (2000); Ekspresja I na klawesyn dedykowana Władysławowi Kłosiewiczowi (2000); Kleszczmy rękoma, rękoma, Psalm 47 według Jana Kochanowskiego na chór mieszany (2001); Concertino [wersja II] na trio stroikowe i fortepian (2002); Dwanaście Etiud na fortepian dedykowane Stanisławowi Drzewieckiemu (2002-2007, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Wzrastanie na klawesyn elektroniczny (2003-2004); Tempus Natalis na organy (2005); Jezus Chrystus nam się narodził, kolęda do słów własnych na głos i organy, chór 2-głosowy, chór 3-głosowy, chór mieszany (2005); Odejście do Pana (Pamięci Jego Świątobliwości Jana Pawła II) na organy (2005); Cicha Modlitwa (Pamięci Jego Świątobliwości Jana Pawła II), pieśń kościelna do słów Marii Gleń na głos i organy, chór mieszany (2005); Lublin nocą, piosenka do słów Aliny Jahołkowskiej na głos i fortepian (2005); Drobiazgi na fortepian (2005); Mała Sonata na fortepian dedykowana Waldemarowi Malickiemu (2005); Introdukcja na klawesyn dedykowana Gośce Isphording (2005); Alleluja [wersja II] na chór mieszany (2011); Walc brillante na fortepian dedykowany Profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu (2011); Kwartet dęty [wersja II] na dwie trąbki, waltornię i puzon (2011); Z pól bitewnych (Karliński. Olsztyn koło Częstochowy. 1587/88), wersja na trąbkę (in B) i fortepian (2011, POLIHYMNIA, Lublin 2017); Trzy miniatury na trio stroikowe (2011); Dwie Humoreski [wersja II] na trio stroikowe (2011); Kwartet smyczkowy nr 1 [wersja II] (2011-2012) ; Podchorąży z Włodzimierza piosenka na głos i fortepian (2012); Walc liryczny na fortepian (2012/2013); 13. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2011/2013); 14. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2013); 15. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2013); 17. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2013); 18. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2013); 19. Etiuda (II seria) na fortepian dedykowana Rafałowi Blechaczowi (2012/2013); Hymn STARTU Krasnystaw do słów Saturnina Naliwajki na głos solo oraz głos i fortepian (2014); Modlitwa do Matki Bożej Sokalskiej do słów ludowych na głos solo, chór 2-głosowy, 3-głosowy, mieszany dla Sanktuarium Matki Bożej Sokalskiej w Hrubieszowie (2014); Wiara nadzieja miłość pieśń pasyjna do słów Iwony Chudoby na chór mieszany (2014); Ogniwa na dwa fortepiany i perkusję (2), kompozycja kolektywna skomponowana z okazji 70-lecia Związku Kompozytorów Polskich (2015); Modlitwa Pańska/Pater noster na chór mieszany i smyczki (ad libitum) (1995/2016, POLIHYMNIA, Lublin 2016); Modlitwa do Madonny (II wersja) pieśń kościelna do słów Marii Gleń z okazji Cudu Lubelskiego w Archikatedrze Lubelskiej w 1949 roku na głos solo lub chór 1-głosowy, głos i organy, chór 2-głosowy, 3-głosowy, mieszany (1998/2017, POLIHYMNIA, Lublin 2017, wydanie drugie); Pieśń do Błogosławionego ks. Zygmunta Pisarskiego do słów ks. Henryka Kapicy na głos solo (2017, POLIANNA, Krasnystaw 2017); na eM - cykl 3 erotyków do słów Iwony Chudoby na sopran i fortepian (2018/2019); Kompozycja Jubileuszowa VI według obrazu Mariusza Drzewińskiego „Epitafium dla Romana Opałki” na fortepian (2019); Kompozycja Jubileuszowa VII według linorytu Krzysztofa Szymanowicza "Engram VII" na fortepian (2019); Kompozycja Jubileuszowa VIII według rysunku Joanny Brześcińskiej-Riccio "LA LEGGE COSMICA (dedicato a Leonardo Fibonacci)" na fortepian (2019), Polonez "Powitanie Ojczyzny" na fortepian dedykowany Prof. Elżbiecie Stefańskiej (2019).