Aktualna tematyka badawcza:
1. Róźnorodność sensoryczna uczniów z SPE a pełnienie ról społecznych
2. Metody ogólnorozwojowej i psychodydaktycznej terapii pedagogicznej w pracy z dziećmi niepełnosprawnymi
3. Diagnoza i terapia umiejętności manualnych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
4. Problemy i potrzeby wychowawcze uczniów w edukacji włączającej
5. Diagnoza funkcjonalna w edukacji i terapii
7. Zachowania trudne uczniów z SPE
8. Sztuczna inteligencja w edukacji, wychowaniu, terapii uczniów z SPE
9. Metody aktywizujące w edukacji włączającej
Kwalifikacje i specjalistyczne uprawnienia:
Tyflo- i oligofrenopedagog
Terapeuta integracji sennsorycznej
Specjalista terapii ręki
Specjalista Programu Integracji Odruchów S. Goddard-Blythe
Terapeuta Metody Strukturalnej
Diagnosta KORP
Diagnosta PEP-3
Diagnosta Monachijskiej Funkcjonalnej Diagnostyki Rozwojowej
Diagnosta KOCP
Dodatkowe kursy i szkolenia doskonalące m. in. z zakresu metod aktywizujących, technik pamięciowych, szybkiego czytania, metod terapii pedagogicznej, ortoptyki, usprawniania widzenia, STEAM, neurodydaktyki i neuroedukacji, TUS, TZA, bajkoterapii, AI w edukacji.
Dokroranci:
Monika Bednarczuk, Wybrane korelaty samooceny i percepcji siebie młodzieży z trudnościami w uczeniu się, uczęszczającej do szkół branżowych (promotor pomocniczy)
Funkcje pełnione w latach 2017-2024
Członek Wydziałowego Zespołu ds Jakości Kształcenia
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Współpracy z Otoczeniem Zewnętrznym
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Erasmusa i Współpracy Międzynarodowej
Członek Wydziałowego Zespołu ds. Angielskiej Wersji Planów Studiów
Nagrody i wyróżnienia
1. Nagroda Rektora za działalność organizacyjną - Nagroda zespołowa III stopnia za wyróżniającą się pracę na rzecz Uczelni – 23 października 2018
2."Medal Komisji Edukacji Narodowej" za szczególne zasługi dla oświaty i wychowania - 21 lipca 2020
Najważniejsze publikacje:
Preventive and educational support for students with special educational needs in an inclusive education as perceived by teachers(2024). Edukacyjna Analiza Transakcyjna, (13).
Preventive and Educational Programs in Addressing Students’ Educational and Behavioural Challenges Within Inclusive Education: Teachers’ Perspectives (2024). Lubelski Rocznik Pedagogiczny, 43(4), 109–127
Activating Methods for Developing Students’ Critical Competencies in Inclusive Education (2024). Podstawy Edukacji. Education for Diversity, Equity, and In-clusion, 17,85–101.
Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne dzieci z grupy ryzyka dysleksji a działania profilaktyczne przedszkola i szkoły (Kucharczyk, I., & Wójcik, M., 2024). . Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 19(2 (73)
The Role of a Sensory Diet in Improving the Quality of Psychosocial Functioning of Students in Inclusive Education. Podstawy Edukacji. Equal opportu-nities for all or fair chances to all in education, Tom 16/2023
Wybrane zasoby osobiste uczniów z niepełnosprawnością wzroku - przegląd teoretycznych zagadnień, (współautor: Izabella Kucharczyk, 2023). Oblicza kultury dostępności. Księga Jubileuszowa Profesor Zofii Palak (pp.151-166). Wydawnictwo Episteme, Lublin 2023
Graphomotor Skills of Students with Mild Intellectual Disability (2021), Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 40, No 3 , strony 157-177
Funkcjonowanie psychomotoryczne uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w młodszym wieku szkolnym w opinii rodziców i nauczycieli (2021) Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 40, No 4/2021
Strategies for Supporting the Development of Manual Skills in Preschool and Early School Age Children (2021), Studia Edukacyjne, UAM Poznań, 63/2021, 169-178
Integracja odruchów tonicznych w terapii i edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną (2018), W. A. Pawlak-Kindler (red.). Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Lublin: UMCS
Kinezjologia edukacyjna w pracy z dzieckiem z niepelnosprawnoscią intelektualną (2017), Lublin: UMCS
Wielodyscyplinarna diagnoza dziecka z autyzmem - funkcjonalna ocena rozwoju (2017), w: Szkoła Specjalna, nr 2/2017
Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej (2016), Z.Palak, M. Wójcik (red.) Lublin: UMCS
Metody i programy percepcyjno-motoryczne w terapii dziecka z niepełnosprawnością (2016), w: Z.Palak, M. Wójcik (red.) Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej, Lublin: UMCS
Rola ruchu i doświadczeń sensorycznych w rozwoju dziecka (2015), w: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska, Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, Lublin: KUL
Stymulacja percepcyjno-motoryczna małego dziecka w praktyce (2015), w: A. Bujnowska, B. Sidor-Piekarska (red.), Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w teorii i praktyce, Lublin: KUL
Diagnoza i terapia specyficznych zaburzeń sensorycznych u dzieci z autyzmem (2014), w: Prokopiak A. (red.), Niedyrektywnośc i relacja. Terapia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu, Wyd. Fraszka Edukacyjna, Warszawa
Rola terapeuty integracji sensorycznej w procesie autorehabilitacji dziecka z zaburzeniami przetwarzania sensorycznego (2014), Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio J, Paedagogia-Psychologia. Vol. 27 , 2
Specyfika trudności sensorycznych dzieci z wadami serca i możliwości ich usprawniania (2013), Niepełnosprawność, 12/2013