Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
UWGA: ze wzgledu na zachowanie porzadku proszę wcześniej uzgadniac termin konsultacji drogą mailową; dorota.turska@poczta.umcs.lublin.pl
O sobie
Jestem absolwentem kierunku psychologia Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS.
Pracę doktorską obroniłam - na Wydziale Nauk Społecznych KUL. Temat: Dynamika postawy twórczej a typ kształcenia szkolnego młodzieży.
Moje kolokwium habilitacyjne odbyło się na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Przedstawiłam monografię: Skuteczność ucznia. Od czego zależy udana realizacja wymogów edukacyjnych?.
Od 2010 roku jestem zatrudniona na stanowisku profesora nadzwyczajnego w Instytucie Psychologii UMCS.
W latach 2012- 2015 byłam kierownikiem studiów doktoranckich na kierunku: psychologia i pedagogika.
Kierownictwo Wydziałowych Studiów Doktoranckich było dla mnie tyleż absorbujące, co sprawiające satysfakcję. Opracowałam programy studiów (na kierunkach: pedagogika i psychologia) zgodnie z wymogami KRK, koordynuję wydziałowe praktyki zawodowe doktorantów, a nade wszystko – samodzielnie przeprowadziłam proces powoływania nowej formy studiów doktoranckich – stacjonarnych, na kierunku: psychologia (od roku akademickiego 2014/2015. Ponadto nawiązałam współpracę z Samorządem Doktorantów Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie, czego efektem jest wspólna organizacja Ogólnopolskich Konferencji Doktorantów, APS, Warszawa, 2013, 2014, 2015
Moje zainteresowania naukowe koncentrują się wokół tematów:
Osobowościowy kontekst funkcjonowania człowieka w warunkach edukacji, zarówno w perspektywie ucznia (głównie twórczego), jak i nauczyciela (kompetencje do pracy z uczniem twórczym, zdolnym),
mechanizm kulturowego zdominowania "wiedzy racjonalnej" przez wartości męskie, czyli - lekcje matematyki - czy mają płeć?
osoboowściowe uwarunkowania wyboru specjalizacji w zawodach medycznych.
a ostatnio - problematyka psychologii zywienia:_) w kontekście edukacyjnym
Jestem członkiem Rady Naukowej czasopisma:Creativity: Theories – Research – Applications.
Pełnię funkcję recenzenta w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju, w latach 2013- 2014 byłam ekspertem w Narodowym Centrum Nauki (HS6- nauki społeczne).
Pod moja opieką naukową przygotowuja doktoraty: Agnieszka Klimczak, Dariusz Nowosad i Jonasz Wethacz. Wypromowałam zaś dr Annę Tychmanowicz.
Przygotowana pod moim kierunkiem praca Anny Wankiewicz zdobyła I miejsce w ogólnopolskim konkursie na najlepszą pracę magisterską dotyczącą idei uczenia się przez cale zycie:-)
Uzyskane w ostatnich latach nagrody J.M. Rektora - indywidualna: 2012, 2013, 2015, 2018, 2019; zespołowa: 2014
Moje publikacje naukowe od roku 2010:
PRACE POD REDAKCJĄ:
D. Czyżowska, D. Turska (red.). (2011). Psychologia Rozwojowa, 16, 2 Edukacyjna perspektywa rozwoju. Kraków: Wyd. UJ.
Turska, D., Bernacka E.R.(2010). Conduct Of Male Teachers Of Mathematics In The Perception Of Female And Male Pupils. A Lower Secondary School Perspective,w: B.Maj, E.Swoboda, K.Tatsis (eds),Motivation via Natural Differentiation in Mathematics, 57-69,Rzeszów: Wydawnictwo UR.
Turska, D. (2013). Czy istnieje płeć bardziej twórcza? Śladami hipotezy relatywnej równowagi Kogana: otwartość na doświadczenie i myślenie dywergencyjne.W: M.Kuśpit (red.). Barwy twórczości, (Księga jubileuszowa z okazji 50-lecia pracy twórczej Profesora S.Popka). Lublin, Wyd. UMCS, s.115-136.
Turska, D. (2015). Dlaczego kobiety kupują "drożej'? Koncepcja twórczego inwestowania Sternberga i Lubarta. W; M.Kuspit, A. Tychmanowicz i J. Zdybel (red). Twórczość, kreatywność, innowacyjność. Lublin: Wyd. UMCS
Turska, D., Rawa-Kochanowska, A. (2016). Matka jako rodzinny "strażnik" żywieniowy. W: M.Skrzypek, T.B.Kulik (red.). Dietetyka praktyczna w ujęciu interdyscyplinarnym, Lublin: Wyd. KUL, s.61-71
Rawa-Kochanowska, A., Turska, D.(2016). Jedzenie a potrzeby psychiczne jednostki. W; M.Skrzypek, T.B.Kulik (red.). Dietetyka praktyczna w uj eciu interdyscyplinarnym, Lublin: Wyd. KUL, s.73-88.
ARTYKUŁY:
Turska, D., Bernacka E.R. (2010). Maths lessons – are they gender neutral in the Polish perspective? Report on the third stage of research, The New Educational Review 3-4,(Vol.22), s.273-288,
Bernacka E.R, Turska, D. (2011). Mandala jako forma ekspresji młodzieży. W kręgu Jungowskich inspiracji., Chowanna,1, 36, s.207-227,
Turska, D. (2011). Edukacja jako impuls do pełnego rozwoju? W kręgu Jungowskich inspiracji. Psychologia Rozwojowa,16, 2, 12-21,
Turska, D (2011). Międzynarodowa Konferencja Naukowa Edukacja matematyczna dzieci (Children's Mathematical Education – CME 2010).Motywacja poprzez naturalne zróżnicowanie. Iwonicz - Zdrój 24-29 sierpnia 2010, Psychologia Rozwojowa, 16, 2, 99-103,
Turska, D. (2011)- Female Maths Teachers- Will They Fall Prey to Stereotype Threat? The New Educational Review 4,(Vol.26), s.263-272
Turska, D (2011).Уроки математики – чи мають вони стать? Visnyk, 7, 13-20
Turska, D. (2012). Teorie inteligencji C. Dweck i ich edukacyjne implikacje, Psychologia Wychowawcza, 1-2, s.44-54
Turska, D. (2012). Efekt oczekiwań interpersonalnych – 100 lat po fenomenie Mądrego Hansa, Studia i Materiały, XIV,1, 129-141.
Turska, D. (2013). A Stigmatising Stereotype or a Universal Gap in Expectations? Lessons in Mathematics in the Perception of Polish and Ukrainian Students . The New Educational Review, 1, 31. 255-. 263
Turska, D. (2013). Poczucie autoskuteczności w matematyce uczniów i uczennic. Kultura i Edukacja, 3,
Turska, D., Mrozek, M. (2014). Orientacje motywacyjne a osiągnięcia w matematyce. Psychologia Wychowawcza, 47, 5, 67-78
Turska, D,.Wankiewicz, A. (2014). Kto sięga po katalizator rozwoju? Otwartość na doświadczenie i kontrola wolicjonalna uczestników programu Erasmus. Chowanna, 2
Skrzypek M. Turska, D. (2015). Osobowość studentów medycyny deklarujących wybór specjalizacji w zakresie chirurgii w kontekście stylu przyszłej praktyki medycznej. Personality of medical students declaring surgical specialty choice in the context of prospective medical practice style. Przegląd Lekarski, 72, 6, 295-301
Turska D; Skrzypek M, Tychmanowicz A, Baran T.(2016). Concept of distinct surgical personality revisited. Personality traits and personal values as surgical specialty choice predictors. European Journal of Medical Technologies, 1, s.54-59
Turska, D; Skrzypek, M; I.Wrońska, T. Kulik.(2017).Personality predictors of surgical specialties choice among students of nursing. Current Issuses in Personality Psychology, 2,
Turska, D, Oszwa, U. (2017). Nauczycielskie atrybucje zdolnosci do matematyki uczniów i uczennic, Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 25-41
Sokołowska, E; Katra, G; Cierpka, A., Turska, D. (2017). Psycholog jako współkreator środowiska i procesu edukacyjno-wychowawczego. Psychologia Rozwojowa, 22, 2, s. 33-42,
Turska, D., Pisarska, A. (2017). Orientacje motywacyjne studentów w uczeniu sią a retrospektywna ocena postaw rodzicielskich. Rola płci rodzica i respondenta. Psychologia Rozwojowa, 4, 49-67
Kucmin, T., Kucmin, A., Turska, D., Turski, A. Nogalski, A. (2018).,Coping styles and dispositional optimism as predictors of post-traumatic stress disorder (PTSD) symptoms intensity in paramedics, Psychiatrpol, 52(3), 557-571
Turska, D., Oszwa, U. (2018). Stereotyp płci w uczeniu sie matematyki - percepcja nauczyciela. Kwartalnik Pedagogiczny , 3, 57-74
Turska D. (2018). Dlaczego tak niewiele? ocena z matematyki oraz lęk przed matematyką jako predyktory wyboru przez maturzystki studiów ścisłych i technicznych, Teraźniejszość- Człowiek-Edukacja, 4, 67-84.
Turska D. (2018). Efekt oczekiwań interpersonalnych w edukacji. Implikacje dla nauczycieli.Annales UMCS, sectio J, nr 3.
Skrzypek, M., Turska, D., Marzec, A., Szczygieł, K. (2019).Personality traits and personal values as retail pharmacy choice predictors in the context of pharmaceutical care requirements, research in Social and Administrative Pharmacy,
Turska, D., Skrzypek, M., Marzec, A., Szczygiel ,k. (2020) Personal and higher-level values of pharmacy students declaring work with patients as a preferred career path – preliminary results, Current Issues in Pharmacy and Medical Sciences 33(2):61-66
Turska, D. (2020). Implicit personality Theories (IPTs) and the Dispsositionism of Teachers with Vried Teaching Experience. Polskie Forum Psychologiczne, 3
Klimczak, A., Turska, D. (2020).Structural investigation of the Short Dark Triad for Youths (13-16 years).Current Issues in Personality Psychology, 3.
Skrzypek, M., Turska, D. i in. (2020).Personality profile..
KOMUNIKATY:
Turska, D. (2010). Volitional Control in the Academic Context. A must-have for all students or only some? w:M. Blatny(ed). 15th European Conference on Personality: Programs and Abstracts. s. 268-269, Brno
Turska D. (2013).Mathematics self-efficacy and Polish language self-efficacy among male and female students. The long shadow of gender stereotypes. Sbornik XXI Celostatni Konference CAPV, Efektivita vzdělávání v proměnách společnosti. The Efficiency Education in Changing Society, s.14, Praha