Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje w sesji letniej 2021/2022 (gabinet 406 NH)
27 czerwca (poniedziałek): 10.00-12.00
7 lipca (czwartek): 10.00-11.30
14 lipca (czwartek): 10.00-11.30
O sobie
Pracownik badawczo-dydaktyczny na Wydziale Filologicznym UMCS, Katedra Literaturoznawstwa Słowiańskiego; zatrudniona na UMCS od 2003 roku, obecnie na etacie adiunkta; w 2012 roku uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych na podstawie rozprawy doktorskiej pt. Symbolika biblijna w poezji Wiaczesława Iwanowa (promotor — prof. dr hab. Maria Cymborska-Leboda).
Specjalność naukowa: literaturoznawstwo
Dziedziny badań:
- twórczość Wiaczesława Iwanowa
- powinowactwa literatury i Biblii
- twórczość Borysa Popławskiego
- twórczość Fiodora Sołoguba
Zajęcia dydaktyczne:
- historia literatury rosyjskiej
- analiza dzieła literackiego
- wstęp do literaturoznawstwa
- praktyczna nauka języka rosyjskiego
- zajęcia fakultatywne:
"Mit adamicki" w poezji Wiaczesława Iwanowa;
Koncepcja poezji i obraz poety w literaturze rosyjskiej. Od Puszkina do Pasternaka;
Inspiracje biblijne w literaturze rosyjskiej;
Współczesna rosyjska powieść kryminalna jako przykład literatury masowej;
- seminarium dyplomowe
Tematy seminarium dyplomowego:
- Symbolika biblijna w literaturze rosyjskiej pierwszej połowy XX wieku.
- Mitologiczne i biblijne postaci w literaturze rosyjskiej pierwszej połowy XX wieku.
- Gatunek modlitwy poetyckiej w poezji rosyjskiej.
- wybrane prace licenjackie napisane i obronione pod moim kierownictwem naukowym:
Миф о змие-сотворителе в поэзии Федора Сологуба
Притча о блудном сыне в интерпретации Валерия Брюсова и Николая Гумилева (на материале стихотворения Брюсова Блудный сын и повести Гумилева Блудный сын). Опыт сравнительного анализа
Образ Саломеи в поэзии Александра Блока и трагедии Оскара Уайльда Саломея
Образ Адама в поэзии акмеистов (на материале стихотворений Николая Гумилева и Сергея Городецкого)
„Жизнь короткая, но полная блеска и славы” – образ Ахилла в поэзии избранных русских поэтов XX века
Aнгелы в поэзии Ивана Бунина (на материале избранных стихотворений)
Образ Клеопатры в поэзии Валерия Брюсова
Миф об Орфее и Эвридике в поэзии Валерия Брюсова и Вячеслава Иванова
Образ Юдифи в поэзии русских модернистов (избранные стихотворения)
„Прекраснейшей” – Валерия Брюсова и Марины Цветаевой гимны Афродите
«О, Архангел Михаил, защищай нас в борьбе...» – стихотворные молитвы Архангелу Михаилу в русской поэзии
«Прошу тебя, ангел Божийи хранитель души моей!» – молитвы Aнгелу Хранителю в русской поэзии
Działalność naukowa
Publikacje:
I MONOGRAFIA:
Symbolika biblijna w poezji Wiaczesława Iwanowa, Lublin 2012, ss. 260
II ARTYKUŁY:
«Библейский текст» в творчестве Вячеслава Иванова, w: „Rossica Lublinensia II”. Literatura. Mit. Sacrum. Kultura, pod red. M. Cymborskiej-Lebody i W. Kowalczyka, Lublin 2002, s. 95-109.
Mit adamicki w cyklu poetyckim Wiaczesława Iwanowa Римский Дневник 1944 года (Dwie interpretacje), „Slavia Orientalis” 2004, nr 1, s. 21-39.
Symbolika drzewa życia jako przykład „dialogu kultur” w poezji Wiaczesława Iwanowa, „Slavia Orientalis” 2005, nr 3, s. 369-386.
Symbolika ziarna-kłosa w twórczości Wiaczesława Iwanowa, „Slavia Orientalis” 2008, nr 1, s. 61-82.
Ziarno-kłos jako symbol i wyraz wspólnotowego lęku przed apokalipsą na przykładzie utworów Wiaczesława Iwanowa, [w:] Русская литература в европейском контексте II. Сборник научных работ молодых филологов, Warszawa 2009, s. 235-245.
Człowiek – trzcina pytająca: symbolika krzyża w poezji Wiaczesława Iwanowa (na materiale wiersza Krzyż zła), [w:] Русская литература в европейском контексте III. Сборник научных работ молодых филологов, Warszawa 2010, s. 147-155
Per Crucem ad Rosam : różokrzyż w poezji Wiaczesława Iwanowa (na materiale wiersza Rosa in Cruce), [w:] Русская литература: Тексты и контексты I. Сборник научных работ молодых филологов, Warszawa 2011, s. 193-205.
Ewa – kusicielka czy uosobienie piękna i niewinności? Ricoeur, Böhme, tradycja judeochrześcijańska a Wiaczesław Iwanow ( na materiale wiersza Поэзия), [w:] Русская литература в европейском контексте: тексты и контексты II, red. J. Damm, P. Hoch, M. Łukaszewicz, J. Piotrowska, Warszawa 2012, s. 137-146.
"Carewicz carstwa Montparnasse": narkoman, czy "paryski Dionizos w porwanych spodniach"? - legenda Borysa Popławskiego, "Slavia Orientalis" 2014, nr 2, s. 235-250.
"О одиночество, ты всегда со мною ..." - przekleństwo samotności jako znamię losu i twórczości Borysa Popławskiego, „Slavia Orientalis” 2015, nr 4, s. 729-744.
Dramat poety, czyli Borysa Popławskiego „zmagania z Bogiem”, „Studia Wschodniosłowiańskie” 2016, t. 16, s. 95-107.
Próba ognia, czyli Fiodora Sołoguba egzystencjalne doświadczenie Boga, [w:] Żywioły. Motyw ognia w literaturze, kulturze i sztuce, pod red. K. Arciszewskiej i U. Patockiej-Sigłowy, Gdańsk 2018, s. 227-237.
Modlitwy poetyckie Fiodora Sołoguba, „Slavia Orientalis” 2018, nr 1, s. 47-64.
Fiodor Sołogub: pomiędzy Bogiem a diabłem. Wprowadzenie do badań, „Slavia Orientalis” 2019, nr 2, s. 337-355.
„Уж храма божьего бегу я…”. Fiodor Sołogub: od poety religijnego do bogoburcy, „Slavia Orientalis” 2021, nr 1, s. 43-64.