Ze względu na ustawienia Twojej przeglądarki oraz celem usprawnienia funkcjonowania witryny umcs.pl zostały zainstalowane pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie. Możesz to zmienić w ustawieniach swojej przeglądarki.
Konsultacje w semestrze zimowym 2020/2021 odbywają się w trybie zdalnym (video-konferencja) po wcześniejszym zgłoszeniu drogą mailową na adres: zofia.palak@poczta.umcs.lublin.pl Miejsce: Wirtualny Kampus - Zofia Palak - Konsultacje semestr zimowy 2020/21 wtorek: 9:00-11:00
Zapraszam
Adres
Narutowicza 12, p. 58
20-004 Lublin
Działalność naukowa
Aktualna tematyka badawcza
- Psychopedagogiczne aspekty uwarunkowań, organizacji, przebiegu i efektywności edukacji i rehabilitacji osób z różnym stopniem i rodzajem niepełnosprawności w edukacji włączającej i specjalnej
- Audiodeskrypcja w percepcji sztuki przez osoby z niepełnosprawnością wzroku
- Psychospołeczne uwarunkowania poczucia rozwoju osobistego młodzieży z niepełnosprawnością wzroku
Doktoranci
Samujło Małgorzata – Teoria i praktyka pedagogicznego przygotowania nauczycieli do pracy w szkole, 2003
Tarnowski Maciej – Uczestnictwo w kulturze fizycznej studentów UMCS a spożywanie alkoholu, 2003
Lewicka Agnieszka – Efektywność rozwijania empatii studentów pedagogiki specjalnej, 2004
Gruszczyńska Teresa – Sprawność fizyczna a kompetencje społeczne uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 2005
Bujnowska Anna – Psychopedagogiczne uwarunkowania postaw studentów pedagogiki wobec osób niepełnosprawnych, 2005
Bochniarz Agnieszka – Postawy rodzicielskie a sytuacja szkolna i funkcjonowanie społeczne jedynaków – uczniów gimnazjum, 2006
Chimicz Dorota – Percepcja jakości życia młodzieży z upośledzeniem umysłowym. Analiza psychopedagogiczna, 2006
Witek Anna – Korelaty postaw młodzieży licealnej wobec niepełnosprawnych rówieśników, 2007
Gacka Ewa – Skuteczność programu terapeutycznego w łagodzeniu skutków zaburzeń rozwoju mowy u dzieci przedwcześnie urodzonych, 2008
Olempska Magdalena – Rodzinne uwarunkowania wrażliwości edukacyjnej i przystosowania szkolnego uczniów z uszkodzonym słuchem w momencie startu szkolnego, 2008
Bilewicz Małgorzata – Percepcja własnej sytuacji życiowej a funkcjonowanie w rolach społecznych przez młodzież z uszkodzonym wzrokiem, 2008
Parulska Izabella – Rozwój wyobrażeń surogatowych i rozumienia przez analogię u uczniów niewidomych, 2009
Swędrak Joanna – Skuteczność rozwijania poczucia podmiotowości i autonomii gimnazjalistów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, 2011
Wójcik Magdalena – Skuteczność kinezjologii edukacyjnej w rozwijaniu umiejętności szkolnych uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym, 2011
Papuda-Dolińska Beata – Funkcjonowanie w rolach szkolnych dzieci z niepełnosprawnością wzroku w podstawowej edukacji inkluzyjnej, integracyjnej i specjalnej, 2015
Rusinek Katarzyna – Percepcja własnej sytuacji życiowej a agresywność młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – 2015
Brodacka Małgorzata – Inteligencja emocjonalna a kompetencje społeczne niewidomej młodzieży gimnazjalnej, 2018
Krasuski Paweł – Funkcjonowanie systemu rodzinnego z dzieckiem niepełnosprawnym ruchowo a style radzenia sobie ze stresem, 2019.
Projekty badawcze
Projekt badawczy zespołowy nt. „Reprezentacje niepełnosprawności w filmach, serialach i programach TV dla dzieci i młodzieży” złożony w konkursie PFRON „Reprezentacje niepełnosprawności w kulturze i edukacji” w roku 2020. Projekt przygotowany przez pracowników Katedry. Kierownik – Zofia Palak. Nie przyjęty do realizacji.
Współpraca naukowa
Recenzowanie tekstów: Szkoła Specjalna, Przegląd Psychologiczny, Roczniki Pedagogiczne KUL, a także monografii na zlecenie wydawnictw naukowych….
Współpraca w rozwoju kadry naukowej (recenzje doktorskie, habilitacyjne) – APS, UKSW, UAM, UMK, KUL… i na zlecenie Centralnej Komisji ds. Stopni i Tytułów Naukowych.
Nagrody i wyróżnienia
Medal Komisji Edukacji Narodowej, Złoty Medal za Długoletnią Służbę, Złoty Krzyż Zasługi, Medal Prezydenta Miasta Lublin, Nagrody Indywidualne Rektora UMCS (III stopnia) x 3
Najważniejsze publikacje
Obraz własnej osoby młodzieży niewidomej, Wydawnictwo UMCS, Lublin, (1988), ss. 169
Uczniowie niewidomi i słabowidzący w szkołach ogólnodostępnych, Wydawnictwo UMCS, Lublin, (2000), ss. 178
Wsparcie społeczne w rehabilitacji i resocjalizacji ( współred. Z. Bartkowicz), Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2004, ss. 325
Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie (red.)Wydawnictwo UMCS, Lublin, (2006), ss. 414
Pedagog specjalny w procesie edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji (red.) Wydawnictwo UMCS, Lublin, (2008), ss. 275
Edukacyjne i rehabilitacyjne konteksty rozwoju osób z niepełnosprawnością w różnych okresach ich życia (współred. A. Bujnowska, A. Pawlak). Wyd. UMCS, Lublin, (2010) ss. 245
Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej (współred. D. Chimicz, A. Pawlak), Wyd. UMCS, Lublin (2012) ss. 506
Terapia pedagogiczna dzieci ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi. Nowe oblicza terapii w pedagogice specjalnej (współred. M. Wójcik), Wyd. UMCS, Lublin, (2016), ss. 269
Autyzm i rodzina ( współred. A. Prokopiak), Wyd. UMCS, Lublin, (2017) , ss. 271
Izolacja sensoryczna i społeczna osób głuchoniewidomych – konteksty rehabilitacyjne, w red. E. Domagała- Zyśk, G. Wiącek, M. Książek – Świat osób głuchoniewidomych. Wyzwania współczesności, Wyd. Episteme, Lublin (2017)
Współczesne tendencje w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością wzroku, w red. K. Czerwińska, K. Miler-Zdanowska – Tyflopedagogika wobec różnorodności współczesnych wyzwań edukacyjno-rehabilitacyjnych, Wyd. APS, Warszawa (2017)
Tendencje w edukacji dzieci z niepełnosprawnością – szanse i zagrożenia, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, Vol 36, No 2 (2017)
Hipoterapia w usprawnianiu osób z niepełnosprawnością intelektualną, w red. A Pawlak-Kindler – Terapia osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo UMCS, Lublin (2018)
Przyswajanie pisma przez uczniów ze spektrum autyzmu (współautor Pluta P.) w red. A. Prokopiak - Osoby ze spektrum autyzmu w biegu życia, Wydawnictwo UMCS, Lublin (2020)