Dr Stefan Münch
Ukończył filologię polską na UMCS w Lublinie i jako wykładowca akademicki specjalizuje się w zakresie historii literatury polskiej, historii muzyki, historii teatru, estetyki dzieła muzycznego i szeroko pojętej problematyki medialnej. Uzyskał stopień doktora na podstawie rozprawy „Opera i polski dramat romantyczny” pod kierunkiem najwybitniejszego polskiego teatrologa, prof. Zbigniewa Raszewskiego. Uczestniczył w kilku kursach i seminariach muzyki dawnej (Antwerpia, Innsbruck, Trossingen, Spa-Farniéres). W 1976 r. rozpoczął pracę w Instytucie Filologii Polskiej UMCS, prowadząc zajęcia historycznoliterackie, muzykologiczne i medialne na Wydziale Humanistycznym i Wydziale Artystycznym. W latach 2000-2006 był dziennikarzem muzycznym w TVP 2, a od 2004 jest adiunktem w Instytucie Kulturoznawstwa UMCS. Przez kilkanaście lat (1980-1997) współpracował z Filharmonią Lubelską.
Od 1978 r. jest czynny jako recenzent muzyczny w prasie ogólnopolskiej i lokalnej: stały współpracownik Polskiego Radia Lublin, Akademickiego Radia Centrum, Radia Dla Ciebie (Warszawa) i Ruchu Muzycznego. Jego dorobek dziennikarski obejmuje kilkaset artykułów i recenzji oraz ponad trzysta autorskich audycji radiowych (w tym roczne cykle poświęcone muzyce J.S. Bacha, W.A. Mozarta, operze oraz muzyce klezmerskiej). Takich programów próżno by szukać na antenie rozgłośni regionalnych radia publicznego.
Jest stałym współpracownikiem prestiżowych polskich instytucji muzycznych, jak Filharmonia Narodowa, w której systematycznie zapowiada koncerty, Filharmonia Łódzka (artykuły do programów polskich transmisji z Metropolitan Opera), Polska Filharmonia Bałtycka, Podkarpacka, Częstochowska i Podlaska oraz wielu polskich festiwali. Jako prezenter muzyczny występuje od ponad 20 lat na prestiżowym Muzycznym Festiwalu w Łańcucie, gdzie zapowiada artystów światowej klasy. Był zapraszany na największy w Europie festiwal muzyki sakralnej - Gaude Mater w Częstochowie. Współpracuje także z Międzynarodowym Konkursem Sztuki Wokalnej im. Ady Sari, Festiwalem Wiolinistycznym im. Bronisława Hubermana, Festiwalem „Muzyka i Architektura” w Toruniu. W 2012 r. był dyrektorem artystycznym Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy Zdroju. W Lublinie zapowiadał niemal wszystkie ważne wydarzenia muzyczne. Jako prezenter prowadził ponad 900 koncertów w różnych miastach Polski.
Dr Stefan Münch jest założycielem i prezesem Stowarzyszenia Pro Musica Antiqua, z którym zorganizował liczne koncerty symfoniczne, oratoryjne i kameralne, prezentujące mało znaną w Lublinie i regionie muzykę dawną w jej autentycznym kształcie wykonawczym. W ciągu niewielu lat wykreował w Lublinie zjawisko coraz szerszego zainteresowania muzyka dawną. Na uwagę zasługuje cykl Le Concert des Nations, monograficzne programy poświęcone muzyce Bacha i Quantza, kompozytorom dworu wersalskiego czy koncert Pod jedną koroną w 300 rocznicę unii polsko-saskiej. Był współtwórcą Festiwalu „Muzyka, Zabytki, Plastyka”, a od 1997 r. kieruje Festiwalem „Muzyka i Plastyka – Tempus Paschale”. W r. 2009 zainicjował nowy festiwal "Orient-Okcydent" w krużgankach Klasztoru OO. Dominikanów na Starym Mieście oraz koncerty „Viva Polonia!” z okazji Narodowego Święta Niepodległości 11 Listopada. Od 1994 r. organizuje koncerty noworoczne Lubelskiego Towarzystwa Naukowego.
Jest autorem trzech książek: „Metamorfozy Don Juana. Studia z historii opery XVIII i XIX wieku” (Lublin; Polihymnia 2011), „Uśmiech anioła. Pogranicza muzyki, malarstwa i literatury” (Lublin: UMCS 2012)i "Opera i polityka. Historyczne i polityczne konteksty grand opera w czasach monarchii lipcowej (Lublin: UMCS 2015) oraz współautorem pracy zbiorowej „Logos et Musica. In honorem Summi Romani Pontificis Benedicti XVI” (Frankfurt a/M: Peter Lang Verlag 2012).
Od 2015 r. współpracuje z Teatrem Muzycznym w Lublinie, gdzie wystąpił w projektach: "Miłość, zdrada i kłopoty", "Paryż Północy", "Powróćmy jak za dawnych lat", "Baron cygański", "Queens of Opera", "Noc w operze".
W uznaniu działalności edukacyjnej, promocyjnej i społecznej otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Krzyż Zasługi, Medal "Zasłużony Kulturze - Gloria Artis", Medal Komisji Edukacji Narodowej, Złoty Medal za Długoletnią Służbę, Medal Wojewody Lubelskiego, odznakę Zasłużonego Działacza Kultury, Odznakę Honorową Lubelskiego Towarzystwa Naukowego oraz nagrodę australijskiej fundacji Polcul, Nagrodę Kulturalną Województwa Lubelskiego i nagrodę Prezydenta Lublina w dziedzinie kultury (trzykrotnie), Medal 700-lecia Miasta Lublin
Aktualna współpraca:
Filharmonia Narodowa w Warszawie
Filharmonia Łódzka im. Artura Rubinsteina
Polska Filharmonia Bałtycka im. Fryderyka Chopina w Gdańsku
Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego w Rzeszowie
Filharmonia Częstochowska
Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu
Muzyczny Festiwal w Łańcucie
Festiwal Misteria Paschalia w Krakowie
Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie
Międzynarodowy Festiwal Wiolinistyczny im. Bronisława Hubermana w Częstochowie
Międzynarodowy Konkurs Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu
Międzynarodowy Festiwal Muzyczny im. Krystyny Jamroz w Busku Zdroju
Festival Dell”Arte w Wojanowie
Polskie Radio Lublin
Akademickie Radio Centrum w Lublinie
Ruch Muzyczny
Beethoven Magazine
Niedziela
Jasna Góra
Żona Jolanta jest znaną pianistką i klawesynistką, doktorem habilitowanym sztuki (dyscyplina: instrumentalistyka) i profesorem Uniwersytetu Rzeszowskiego; synowie – Tomasz, absolwent prawa i mediterranistyki KUL, aktualnie programista (30) i Jan Aleksander, absolwent hotelarstwa (25).