Zainteresowania naukowe: komunikacja (werbalna oraz niewerbalna) i jej zaburzenia.
Problematyka komunikacji ustnej i pisemnej podejmowana w projektach badawczych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym, grafomotoryka i jej zaburzenia.
Publikacje
Monografie autorskie:
Komunikacja w sytuacji hipnozy, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.
Dyzartria w mózgowym porażeniu dziecięcym.Segmentalna i suprasegmentalna specyfika ciągu fonicznego a zrozumiałość wypowiedzi w przypadkach dyzartrii w mpd., Wydawnictwo UMCS, Lublin 2013.
Monografie współautorskie:
Grafomotoryka u dzieci w wieku 7–13 lat, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, wydanie drugie poszerzone 2015 (współautor: A. Domagała).
Monografie redagowane:
Domagała A., Mirecka U. (red.), Zaburzenia komunikacji pisemnej, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk, 2017.
Domagała A., Mirecka U. (red.), Metody terapii logopedycznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin, 2018.
Techniki diagnostyczne:
Skala dyzartrii. Wersja dla dzieci, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2006 (współautor: K. Gustaw).
Profil sprawności grafomotorycznych, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk 2010 (współautor: A. Domagała).
Skala oceny sprawności grafomotorycznych, Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych, Gdańsk 2017 (współautor: A. Domagała).
PROBLEMATYKA SEMINARIÓW MAGISTERSKICH I LICENCJACKICH
Problematyka podejmowana na seminarium koncentruje się na zagadnieniach zaburzeń komunikacji ustnej i pisemnej w przypadkach dyslalii, dysglosji, dyzartrii, oligofazji, dysleksji rozwojowej. Opracowywane są także zagadnienia dotyczące rozwoju mowy dziecka oraz komunikacji niewerbalnej.
- Diagnoza i terapia w przypadkach trudności w czytaniu i pisaniu o charakterze nabytym i rozwojowym.
- Profilaktyka trudności w czytaniu i pisaniu; problem ryzyka dysleksji.
- Dyslalia i dysglosja - diagnozowanie i postępowanie terapeutyczne.
- Postępowanie logopedyczne w przypadkach globalnych zaburzeń rozwoju psychoruchowego (upośledzenie umysłowe, zaburzenia ze spektrum autyzmu).
- Diagnoza i terapia pacjentów z dyzartrią.
- Postępowanie logopedyczne w przypadkach niepełnosprawności sprzężonych (np. w mózgowym porażeniu dziecięcym).