Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Urodzony w 1989 r. w Lublinie, muzykolog. Absolwent muzykologii w Instytucie Muzykologii na Uniwersytecie Warszawskim, aktualnie doktorant na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego. Asystent w Zakładzie Teorii Muzyki w Instytucie Muzyki na Wydziale Artystycznym UMCS. Zainteresowania badawcze skupiają się głównie wokół zagadnienia musicalu amerykańskiego, na którego temat przygotowywana jest dysertacja doktorska. W latach 2012-2013 współpracował z portalem MEAkultura. Od 2013 roku współpracuje z Pismem Folkowym wydawanym przez Stowarzyszenie Animatorów Ruchu Folkowego oraz UMCS. Od 2015 roku członek Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej. Prowadzi zajęcia kursowe realizowane przez zakład: literaturę muzyczną, harmonię oraz zasady muzyki.
Działalność naukowa
Publikacje w czasopismach i rozdziały w monografiach:
Musical Evita na tle wybranych gatunków muzyki scenicznej XIX i XX w., „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Lublin – Polonia, Sectio L, vol. XII, 2, 2014, 173-201.
„Nie ma innej drogi”: O zderzeniu cywilizacji w „Pacific Overtures” Stephena Sondheima, [w:] (red.) Barbara Pazur, Non omnis moriar. Na tropach Piękna, wyd. Polihymnia, Lublin, 2017, s. 237-261.
Recenzja naukowa książki Anny G. Piotrowskiej „O muzyce i filmie...”, [w:] Muzyka, nr 4/2018, s. 113-120.
Mity w musicalu społecznym. Amerykanie o sobie i innych, [w:] (red.) Lidia Kataryńczuk-Mania, Grzegorz Mania, Konteksty kultury, konteksty edukacji. Wielowymiarowość kształcenia artystycznego i upowszechniania kultury, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Kraków, 2019, s. 65-82.
Poetyka musicalu amerykańskiego w latach 70. XX wieku, [w:] (red.) Magdalena Grabias, Ewa Głażewska, Ścieżki kultury t. 1: Wizualność w kulturze. Sztuka, kultura popularna i media cyfrowe, wyd. UMCS, Lublin, 2020, s. 71-82.
Nowe koncepcje kompozytorskie w musicalu drugiej połowy XX wieku [w:] (red.) Joanna Maleszyńska, Joanna Roszak, Rafał Koschany, Republika musicali. Historia - gatunek - interpretacje, wyd. UAM, Poznań, 2020, s. 149-162.
Musical jako zjawisko popkulturowe, [w:] (red.) Andrzej Białkowski, Wojciech Burszta, Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, Wydawnictwo Naukowe Katedra i Wydawnictwo Uniwersytetu SWPS, Gdańsk, 2020, s. 103-122.
O specyfice musicalu rockowego, „Kultura współczesna. Teoria-Interpretacja-Praktyka", nr 2(114)/2021
«He's Gone to Be a Soldier in the Army of the Lord»: Politics in the Antebellum American Popular Song, [w:] (red.) Derek B. Scott, Popular Song in the 19th Century, Brepols, Turnhout, 2022, s. 235-252.
Recenzja naukowa książki Ewy Mazierskiej i Mariusza Gradowskiego, "Niemena pamięci rapsod". O Czesław Niemen's Niemen Enigmatic, "Kultura współczesna. Teoria-Interpretacja-Praktyka", nr 3(119), 2022, s. 218-225.
Publikacje popularnonaukowe:
Ludowe korzenie musicalu, [w:] Pismo folkowe, część I w nr 122/123, część II w nr 124/2016.
Po prostu, rzekłbyś, kicz. Recenzja filmu „#WSZYSTKOGRA” Agnieszki Glińskiej, [w:] Kultura liberalna, nr 20/2016.
„Welcome to Japan!”. O obrazach Japonii i Japończyków w amerykańskim teatrze muzycznym i musicalu, [w:] Meakultura, nr 2/2017.
XIX- i XX-wieczne formy amerykańskiego teatru muzycznego i musicalu, [w:] Meakultura, nr 13/2018.
"Kiss me Jesus". Wątek chrześcijaństwa w musicalu amerykańskim lat 60. i 70., [w:] Meakultura, nr 13/2018.
Konferencje:
Uniwersytet Jagielloński, Kraków, Sympozjum „Głos Pana. Utopie i dystopie w kulturze audiowizualnej”, 2015.03.26, referat: „Więc, kolego, już od dzisiaj cegłą buduj każdy nowy dzień”. Utopia w muzyce PRL-u.
Spała, Interdyscyplinarna konferencja naukowa „Komunizmy i kontestacje”, 2015.05.16, referat: „Opracujemy plan dla planet i dla układów gwiazd”. Zimnofalowa kontestacja systemu komunistycznego w muzyce zespołu Republika.
Wrocław, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Chrześcijaństwo w Popkulturze”, 2015.12.11, referat: „Kiss me Jesus”. Obraz chrześcijaństwa w musicalach lat 60. i 70.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Ogólnopolska Konferencja Naukowa„Kultura rocka 2: słowo-dźwięk- performance”, 2016.03.10, referat: „Do ciebie wołamy wygnańcy, synowie Evy”. Intertekstualność w musicalach i rock operze po II wojnie światowej.
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Muzyka polityczna: komunikowanie, kontestowanie, mobilizowanie”, 2018.06.14, referat: Musical ideologiczny w Polsce: przypadek „Pancernych i psa”.
Spała, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Komunistyczni marzyciele”, 2018.06.15-17, referat: Komuniści na Broadwayu. Amerykańscy kontestatorzy w epoce wielkiego kryzysu.
Poznań, Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Republika musicali. Historia – gatunek – interpretacje”, 2019.06.6-7, referat: Coś starego, coś nowego, coś pożyczonego, coś niebieskiego. O cytatach, aluzjach i grach konwencjami w musicalach scenicznych.
Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lukka, Włochy, Międzynarodowa Konferencja Naukowa "Popular Songs in the 19th Century", 30.11-2.12.2019, referat: «He’s Gone to Be a Soldier in the Army of the Lord»: Politics in the Antebellum American Popular Song.