This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
wtorek 11.00 - 12.00. [p. 512 NH]
Stanowisko administracyjne:
Specjalność naukowa:
językoznawstwo germańskie, językoznawstwo germańskie stosowane – glottodydaktyka, psycholingwistyka
Zainteresowania naukowe:
glottodydaktyka antropocentryczna i dyscypliny jej pokrewne, tj. lingwistyka generatywna, psycholingwistyka, neurolingwistyka, neurobiologia, psychologia procesów poznawczych, neuronauka kognitywna
Wykształcenie
Tematyka badawcza
(1) Glottodydaktyka jako nauki i jej interdyscyplinarność
Naukowe podstawy glottodydaktyki i jej relacje z naukami pokrewnymi.
Metodologia badań w lingwistyce i glottodydaktyce antropocentrycznej.
(2) Język – gramatyka uniwersalna – akwizycja języka - instrukcja gramatyczna
Psycholingwistyczne i neurobiologiczne aspekty akwizycji języków obcych. Instrukcja gramatyczna a naturalne procesy akwizycyjne w nauce języka obcego: możliwości i granice wykorzystania eksplikatywnej wiedzy gramatycznej w procesie akwizycji składni języka niemieckiego jako obcego. Relacje między wiedzą leksykalną a wiedzą formalno-gramatyczną w procesie akwizycji języków obcych.
(3) Język – umysł – mózg. Modularna koncepcja umysłu/mózgu ludzkiego i jej implikacje glottodydaktyczne
Biogenetyczne uwarunkowania procesu akwizycji języka obcego: Zdolności językowe w świetle modularnych teorii umysłu/mózgu - implikacje glottodydaktyczne; Wczesna dwujęzyczność wzgl. wielojęzyczność - parametr wieku w nauce języków obcych – neuropsychologiczna perspektywa. Dwu- i wielojęzyczność w świetle klasycznych badań neurolingwistycznych i w świetle technik neuroobrazowania (Neuoimaging);
(4) Język – kultura – poznanie. Interkulturowe aspekty procesu akwizycji języka obcego.
Zagadnienia rozwoju kompetencji językowej, komunikatywnej i kulturowej w procesie glottodydaktycznym; Wielojęzyczność i wielokulturowość w procesie glottodydaktycznym
Prace teoretyczne i empiryczne wpisują się w główny nurt badań wyznaczonych przez twórców glottodydaktyki polskiej i zmierzają do rekonstrukcji ogólnoludzkiego wyposażenia lingwo-akwizycyjnego, tj. wyróżnienia, deskrypcji i eksplikacji tego, co się nazywa specyficzną zdolnością ludzi do przyswajania sobie języków w ogóle, w tym języków obcych w szczególności. Zasadniczym celem tych badań jest wypracowanie koherentnej, dobrze udokumentowanej teorii akwizycji języków obcych w ramach ujęć generatywno–modularnych, teorii pozwalającej na stworzenie naukowych podstaw kształcenia nauczycieli języków obcych.
Staże krajowe i zagraniczne, stypendia, visiting professorship
Członkowstwo w towarzystwach naukowych
Stowarzyszenie Germanistów Polskich (od 2012 członek Komisji Rewizyjnej SGP)
Międzynarodowe Stowarzyszenie Germanistów / Internationale Vereinigung für Germanistik
Polskie Towarzystwo Lingwistyki Stosowanej
Udział w rozwoju kadry naukowej i w procedurach ocen dorobku naukowego
promotor ponad 450 prac magisterskich (ok. 300 w UMCS, 150 w KUL)
promotor 2 prac doktorskich (opiekun naukowy kolejnych trzech rozpraw doktorskich)
recenzent 6 rozpraw doktorskich, 1 rozprawy habilitacyjnej
członek Komisji ds. Przewodu Habilitacyjnego (3)
członek Komisji Rady Wydziału Humanistycznego UMCS w sprawie wszczęcia postępowania o nadanie tytułu profesora (3)
Działalność dydaktyczna i organizacyjna
koordynator szwajcarskiego programu rządowego „Sonderprogramm Osteuropa. Das Teacher Trainer- Modell” w latach 1992-1996 (prowadzenie warsztatów doskonalenia zawodowego nauczycieli języka niemieckiego)
kierownik trzech edycji studiów podyplomowych w zakresie nauczania języka obcego w Wyższej Szkole Zarządzania i Administracji w Zamościu (2001/02, 2002/03, 2003/04: opracowanie programu autorskiego studiów, prowadzenie zajęć z glottodydaktyki w języku polskim adresowanych do nauczycieli języka niemieckiego i angielskiego i seminarium dyplomowego)
kierownik studiów podyplomowych w UMCS Przygotowanie Pedagogiczne do Nauczania Języka Niemieckiego, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (2004/05, 2005/06; opracowanie programu autorskiego studiów i całej dokumentacji niezbędnej do przetargu, prowadzenie zajęć z glottodydaktyki)
kierownik merytoryczny zadań w ramach realizacji projektu pt: „www.praktyki.wh.umcs” - Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS (2011-2104)
Udział w pracach i funkcje w towarzystwach i organizacjach naukowych
członek Senackiej Komisji d/s Dydaktyki i Wychowania UMCS
członek Rady Naukowej czasopisma „Niemiecki w Dialogu”
członek Rady Naukowej Lubelskich Materiałów Neofilologicznych
Zajęcia dydaktyczne
Wykłady z glottodydaktyki, psycholingwistyki, neurolingwistyki, językoznawstwa współczesnego, metodologii badań glottodydaktycznych, konwersatorium z psycholingwistyki i neurolingwistyki, zajęcia specjalizacyjne, seminarium magisterskie z glottodydaktyki
Nagrody i wyróżnienia:
Srebrny Krzyż Zasługi (2004)
Medal Komisji Edukacji Narodowej (2009)
Zloty Medal za Długoletnią Służbę (2011)