This page uses cookies
Due to the settings of your browser and in order to facilitate the functioning of the umcs.pl webpage, the cookies have been installed. By continuing to use this webpage, you accept their usage. You can change this in the settings of you browser.
Konsultacje w sesji zimowej 2023/2024 - ul.Głęboka 43, p.1.07:
Wtorek 13.02.2024 r. 16.30-17.30
W razie potrzeby możliwość indywidualnych konsultacji on-line po uprzednim uzgodnieniu terminu drogą mailową (dorota.pankowska@poczta.umcs.lublin.pl).
Zainteresowania naukowe: teoria i praktyka kształcenia nauczycieli, edukacyjna analiza transakcyjna, metodyka pracy wychowawczej, funkcjonowanie nauczycieli w roli zawodowej, problematyka gender w edukacji, ukryty program szkoły, zachowania językowe dzieci i młodzieży w kontekście etyki i kultury mowy (członkini Zespołu Etyki Słowa przy Radzie Naukowej Języka Polskiego PAN).
Publikacje książkowe:
Polubić szkołę. Ćwiczenia grupowe do pracy wychowawczej. WSiP, Warszawa 1995 (I, 1998, 2001, 2003 (współautorstwo z mariolą Chomczyńską-Miliszkiewicz);
Wychowanie a role płciowe. GWP, Gdańsk 2005.
Wychowanie a role płciowe. Program edukacyjny. GWP, Gdańsk 2005/Scenariusze godzin wychowawczych. GWP, Gdańsk 2008;
Pedagogika dla nauczycieli w praktyce. Materiały metodyczne. Impuls, Kraków 2008;
Nauczyciel w perspektywie analizy transakcyjnej. UMCS, Lublin 2010;
Praktyczne przygotowanie do zawodu nauczyciela. Raport z analizy programów praktyk pedagogicznych. PWSZ, Zamość 2011;
Skuteczna edukacja szkolna w kontekście zadań nauczyciela-wychowawcy. UMCS, Lublin 2015 (współautorstwo z T.Sokołowską-Dzioba)
oraz: Zagadki o życiu i twórczości Henryka Sienkiewicza. Morpol, Lublin 1995; Ekspresje. Miniatura, Kraków 2006.
Wybrane artykuły:
Pankowska D., Analiza transakcyjna w edukacji czy edukacyjna analiza transakcyjna? - próba porządkowania znaczeń. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2012/1
Pankowska D., Nauczyciele wobec wiedzy o ukrytym programie szkoły. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2013/2
Pankowska D., Kwestia płci i rodzaju - nieobecny "dyskurs" w kształceniu nauczycieli. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2014/2
Pankowska D., Chomczyńska-Rubacha M., Formalne podstawy edukacji a polityka gender mainstreaming. "Studia Edukacyjne" 2015/36
Chomczyńska-Rubacha M., Pankowska D., Wyznaczniki tożsamości młodych kobiet i mężczyzn w percepcji studentów i studentek. "Teraźniejszość - Człowiek - Edukacja" 2014/4
Pankowska D., Kompetencje zawodowe nauczyciela - próba syntezy (projekt autorski). "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2016, vol.35, z.3.
Pankowska D., Czego można dowiedzieć się o gender z Internetu? Analiza dyskursu w tekstach dostępnych w sieci. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2017/2
Pankowska D., Dokąd zmierzamy? Uwagi o deficycie Dorosłego w edukacji i życiu społecznym. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2017/6
Pankowska D., Bieganowska-Skóra A., Wulgaryzacja języka jako kontekst socjalizacji dzieci i młodzieży. "Przegląd Badań Edukacyjnych" 2018/2
Pankowska D., Transakcyjne aspekty wulgaryzacji języka. "Edukacyjna Analiza Transakcyjna" 2018/7.
Pankowska D., Preventing Aggression at School Using Educational Transactional Analysis. "Lubelski Rocznik Pedagogiczny" 2019, vol.38, z.3.
Pankowska Dorota: Health Education in Upper Secondary Schools - Assumptions and Opportunities ofImplementation in the Light of the Curriculum. “Przegląd Badań Edukacyjnych”1 (30) 2020, s.5-26.
Pankowska D., Refleksje na temat kształcenia nauczycielek edukacji początkowej na podstawie analizy indywidualnych koncepcji roli zawodowej studentek kończących pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną na UMCS. W: Budowanie znaczeń dydaktyki, pod red. B.Bednarczuk, K.Kusiak, T.Parczewskiej. Wydaw. UMCS, LubLIN 2022.
Pankowska D., Kirenko J., Samujło M.: Teachers' Perceptions of Their Own Competences in View of the Demands of the Professionalisation of the Teaching Profession, Przegląd Badań Edukacyjnych, 2023, vol. 1, nr 41