Projekt "www.praktyki.wh.umcs" - Przygotowanie i realizacja nowego programu praktyk pedagogicznych na Wydziale Humanistycznym UMCS” jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia, Poddziałanie 3.3.2 Efektywny system kształcenia i doskonalenia nauczycieli.

Odpowiednie przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela jest nierozerwalnie związane nie tylko z koniecznością uzyskania odpowiedniego przygotowania akademickiego, ale również z potrzebą aplikacji uzyskanej wiedzy w pracy. Jedynie odpowiedni sposób prowadzenia praktyki umożliwi studentom optymalny transfer wiedzy deklaratywnej w proceduralną. Analizy przeprowadzone przez metodyków i glottodydaktyków Wydziału Humanistycznego UMCS wskazują, iż obecny system praktyk pedagogicznych nie jest w pełni efektywny. Właściwe przygotowanie studentów do wykonywania zawodu nauczyciela wiąże się z koniecznością zaznajomienia z aktualnym stanem wiedzy w zakresie dydaktyki, zarówno jeśli chodzi o stan badań, jak i proponowanych rozwiązań praktycznych, w tym wykorzystywania najnowszych technologii w nauczaniu.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z Gminą Lublin, Gminą Miejska Świdnik, Starostwem Powiatowym w Lubartowie oraz Starostwem Powiatowym w Kraśniku.

Termin realizacji: 01.09.2010 – 30.06.2015

Cel projektu: Podniesienie jakości realizacji praktyk przez studentów Wydziału Humanistycznego UMCS

Cele szczegółowe:

  1. Wypracowanie nowych programów praktyk pedagogicznych dla studentów Wydziału Humanistycznego w oparciu o złożenia konstruktywizmu, badań w działaniu, refleksyjnej praktyki (diagnozy rozumiejącej), równości płci i aktualnych standardów kształcenia nauczycieli w Polsce i krajach UE wnoszących zmianę jakościową w przygotowaniu studentów do wykonywania zawodu nauczyciela.
  2. Stworzenie możliwości aktualizacji wiedzy i podnoszenia kompetencji merytoryczno-metodycznych przez nauczycieli – opiekunów praktyk.
  3. Zapoznanie studentów z najnowszymi metodami wychowywania i nauczania oraz przykładami ich zastosowania w praktyce edukacyjnej.
  4. Włączenie technologii IT/ITC do procesu dydaktycznego związanego z organizacją i przebiegiem praktyk pedagogicznych przy wykorzystaniu platformy edukacyjnej Praktyki pedagogiczne. na Wydziale Humanistycznym.
  5. Nawiązanie stałej współpracy Wydziału Humanistycznego ze szkołami i organami prowadzącymi szkoły.


Uczestnicy projektu:

  • Studenci Wydziału Humanistycznego oraz Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS studiów stacjonarnych, I i II stopnia odbywający praktykę pedagogiczną - przygotowujący się do wykonywania zawodu nauczyciela, którzy zadeklarują chęć udziału w projekcie - łącznie min. 2610 osób
  • kadra pedagogiczna szkół, która przygotowuje się do prowadzenia praktyk przez studentów Wydziału Humanistycznego oraz Wydziału Pedagogiki i Psychologii UMCS przygotowujących się do wykonywania zawodu nauczyciela – łącznie min. 385 osób
  • szkoły – minimum 50 szkół.


Główne działania przewidziane w ramach projektu obejmują:

  • konsultacje z nauczycielami z udziałem ekspertów mające na celu opracowanie nowego programu praktyk. Spotkania odbywały się w okresie: październik - grudzień 2010. Wypracowano koncepcję praktyk wraz z nowymi programami praktyk.
  • szkolenia dla nauczycieli przygotowujące do pełnienia roli opiekuna praktyk w szkole. Szkolenie dotyczyć będzie aktualizacji fachowej wiedzy metodycznej z zakresu prowadzonych zajęć wychowawczych i przedmiotowych. W celu podniesienia skuteczności dotychczasowego sposobu realizacji praktyk przez studentów zrealizowane zostaną warsztaty glottodydaktyczne dla nauczycieli-opiekunów praktyk, które będą przygotowywać ich językowo i merytorycznie na przyjęcie praktykanta. Zasadniczym ich celem będzie systematyczne rozwijanie, uaktualnianie kompetencji nauczycieli, wytworzenie możliwie obszernego zbioru nowych relewantnych właściwości glottodydaktycznych, wypracowanie nowych form pracy na lekcji języka obcego, stałe podnoszenie kompetencji formalno-gramatycznej, komunikatywnej, kulturowej, podnoszenie świadomości metajęzykowej, wrażliwości na nowe potrzeby uczniów języka obcego. Szkolenia zostaną także zaproponowane nauczycielom języka polskiego, historii, wos oraz wiedzy o kulturze. Ich celem będzie przede wszystkim aktualizacja posiadanej wiedzy metodycznej, poznanie najnowszych trendów w dydaktykach przedmiotowych, wypracowanie najskuteczniejszego modelu współpracy ze studentami odbywającym praktyki, zwrócenie uwagi na problemy skutecznej komunikacji w procesie dydaktycznym, metody kształtowania postaw kreatywnych, innowacje dydaktyczne. Program szkolenia dodatkowo wzbogacony został o moduł „Stereotypy płciowe w edukacji”. Nabór na szkolenia rozpocznie się w grudniu 2010 r. Szkolenie obejmuje 90 godzin zajęć dydaktycznych i przeznaczone jest dla 360 osób. Dodatkowo zostanie zorganizowane szkolenie kaskadowe dla min. 25 nauczycieli. Na zakończenie uczestnikom rozdane zostaną zaświadczenia o udziale w szkoleniu.
  • realizacja praktyk. W ramach projektu przewiduje się realizację przez studentów Wydziału Humanistycznego UMCS praktyk śródrocznych oraz ciągłych w minimum 50 szkołach. Wymiar planowanych praktyk jest zgodny z zapisami w rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie standardów kształcenia nauczycieli (Dz.U. Nr 207, poz. 2110). Dla studiów dwukierunkowych I stopnia – 180h, dla studiów II stopnia – 36h.

    Realizacja praktyk uwzględnia honoraria dla nauczycieli, którzy zdecydują się wziąć pod opiekę studentów realizujących praktyki w ramach projektu.

Człowiek - najlepsza inwestycja